2013-08-30

Mikael i Lyxfällan



Igår tittade jag på Lyxfällan på TV3play. Det handlade om Mikael som köpt på sig massor med prylar och precis som jag inte verkade ha tid att använda prylarna. Igenkänningsfaktorn var stor! Mikael visade samma lättnad som jag känner när jag gör mig av med prylarna. Bara skönt att bli av med det! Aldrig igen!

Mikael fick också prata med en coach/psykolog som frågade om det fanns ett beroende. Mikael insåg att han troligtvis haft ett beroende av att köpa ”leksaker” pga. av saknad av något annat (i hans fall kanske, pga av frustration, skilsmässa, inte haft tid för familj eller något i den stilen).
Här känner jag igen mig, det kan faktiskt bli ett beroende av att köpa prylar, eller lägga tid på avarter i brist på annat man saknar i livet. Jag har många gånger fått höra att det jag håller på med är sjukt (samla på cyklar). Men jag kunde inte låta bli en bra deal.. 
Det är ungefär som en hund som inte blir tillräckligt stimulerad, den kan börja bita sönder skor eller få andra ”konstiga” beteende när något annat saknas, tex motion. Att jag börjat träna mer seriöst har också hjälp mig att fokusera på något annat, och jag tycker det är riktigt skoj dessutom! Friskis trodde jag bara var "gamlingar" som "plockade äpplen från backen" som gick till, men det visade sig vara fel.
 Min samlarmani (även om jag fortfarande har bakslag) har lagt sig och jag gör ju riktiga framsteg vad gäller att minska prylar och intressen i mitt liv. Det känns underbart att gå mot mer frihet och fokus i mitt liv! Älskart!

Här kan du se avsnittet med Mikael. Han gav ett sympatiskt intryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar