2013-07-01

Ordet MINIMALISM och dess innebörd (för mig), tankar



Tankar om Minimalism

 När jag först hörde talas om det så förstod jag ingenting. Vaddå, ”minimalism”. Jag hade tidigare alltid förknippat ordet med en viss arkitekturisk stil. Enkla, designade lokaler med ytterst få möblemang. För mig fanns bara ordet minimalism i samband med någon sparsmakad inredningsstil. Min tolkning var att minimalism det var en designstil. Punkt. Tyvärr är det lätt att få det intrycket. Jag tittade t.ex. igenom Stadsbibliotekets böcker i ämnet och det fanns en del böcker. Men dessa verkar bara handla om sparsmakad inredning enligt enkel stil. Böcker för folk som gillar inredning och arkitektur gissar jag. Det är inte riktigt min kopp av te. Jag har inte ens lånat böckerna för det är inte den delen av minimalism jag söker. Jag söker nämligen RESULTATET av vad minimalism kan ge.

Visst kunde jag tycka att det ”såg” bra ut med minimalistisk design, men jag ville absolut inte bo så där. 
Mina första tankar var något i stil med ”Herregud, vad skulle jag då ta mig för hemma?! Inga verktyg, inga projekt, inga intressen”. ”Supertråkigt måste det vara att bo sådär!” ”Vad ska man göra liksom, bara sova där?”
Jag har haft precis samma känsla tidigare då jag tyckte hotell var tråkiga eftersom jag inte hade mina prylar där. Jag kände det inte som jag var hemma. Nu för tiden trivs jag mycket bra på hotell. Jag är nöjd bara jag har med en bra bok/böcker och en laptop. Jag har betydligt lättare att fokusera. Mina nödvändigaste prylar tillsammans med mobiltelefonen och en kamera klarar jag mig hur bra som helst på.

Jag fick upp ögonen för kanske drygt ett halvår sedan. Jag hittade förebilder som faktiskt förklarade på ett annat sätt, så att jag förstod. Fantastiskt! Min tidigare utrensningen fick sig en skjuss och en andra växel lades i (kan man säga). Minimalism och mina målbilder hjälper mig alltså att rensa!!
Kronan ramla ner liksom, kugghjulen där uppe i pallet gick till nästa läge och jag upptäckte ett fantastiskt verktyg.

Nu inser jag att minimalism är vägen för FOKUS för mig. Något jag faktisk behöver göra. FOKUSERA.. Inte jaga två kaniner (för då fångar man ingen - ordspråket).. Jag har väldigt lätt att falla för känslor om att ditt och datt verkar skoj. Speciellt grejer som ser häftiga ut. Sen plötsligt har man skaffat en massa prylar som bara blir liggande och jag är då redan i full fart med att upptäcka nästa grej. Hela den livsstilen gräver hål i plånboken och lämnar ett spår av prylar efter sig. Prylar som det sen är svårt att göra sig av med. Prylar som låser fast mig och får mig att känna mig ofri..

Minimalism och frivillig enkelhet får mig också att återupptäcka härligheten i enkla sysslor. Som att ta en promenad, cykla eller träna. Intressen behöver inte innebära en massa (dyra) prylar. Det går att välja bort dessa intressen och ändå vara lika lycklig. Just detta begrep jag inte tidigare.

Vad betyder ordet Minimalism för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar