2020-08-28

Benny Friberg, möbeldesigner och möbelsnickare om att växla ner och ta bort kostnader för att leva fullt ut

Benny Friberg om sitt liv bortom ekorrhjulet och hur han gjort

Benny Friberg är inne på sitt nionde år bortanför det "vanliga livet". Hans liv har genom en process formats utefter tre nycklar: Enkelhet, Offgrid och att leva fullt ut. Idag lever han på sin båt Vivir mi vida som betyder "Leva mitt liv".

"Skriv upp allt du betalar varje månad och börja rensa upp." - Benny Friberg


Benny har klurat ut att den gemensamma tråden som hindrar många från att komma ur det som för många upplevs som ett hamsterhjul, alltså ett liv av fullt upp av ofrivillig stress och måsten. Det handlar om såklart om hur man ska få pengar att räcka och hur man ska klara sig ekonomiskt.

I fasta kostnader har Benny ca 1000 kr i månaden. Då ingår såklart inte mat, men det går också att påverka. Han fiskar mycket och äter ljusare kött (bara fågel).

Det är väldigt inspirerande att läsa hur andra gör och Benny har följande tips att förmedla!

Jag parafraserar:
"Man måste bestämma sig ta steget och forma ett boende som känns rätt, där man gör sig av med detta gigantiska överflöd av saker o ting.Sedan är det absoluta att ta bort kostnader, det är där nyckeln finns till att kunna växla ner. Så snälla sluta oroa er för pensionen utan lev nu.Jag valde min segelbåt,  ingen stor för det innebär stora kostnader, utan en storlek som jag kan hantera i alla väder som jag kan leva gott i. Som inte bara är ett hem med vedkamin utan ett livsverktyg att ta sig fram med. Byta plats eller land.Idag 2020 jobbar jag på korta kontrakt. Max totalt 4-5 mån per år både i swe och utomlands. Mina fasta kostnader när jag delar det med 12 mån är strax under 1000:- i mån.Det tog en stund att nå hit. Men det går och det är magiskt.Hoppas ni alla som vill , lyckas. För livet är live inga omtagningar och det är idag vi kan påverka inte igår o inte i morgon." - Benny Friberg

Båten Vivir mi vida. Ägare Benny Friberg
Benny har en vedkamin på sin båt och förflyttar sig mellan Sverige och utomlands beroende på säsong och tillfälliga arbeten på max 4-5 månader

"Jag är möbeldesigner och möbelsnickare. Men tar inredningsjobb, ibland något byggnadssnickare jobb. Ibland ler jag i en bar. Inte så viktigt vad jag gör. Lagt karriären bakom mig. Skapar av vrakved o säljer, eller annat kul. Utforskar mycket min kreativa o konstskapande sida." - Benny Friberg, augusti 2020

"Jag kan inte säga vad som är rätt. Men att växla ner är en process. Handlar om det första steget och att verkligen vilja. Finns många familjer som gjort så." - Benny Friberg, augusti 2020

 "Om man låter sig styras av en oroskänsla och hela tiden planerar X tid framåt baserat bara på ekonomi. Då blir möjligheten att leva i nuet väldigt begränsad.
Växla ner är att frigöra sig från kostnader. Då menar jag alla. Boende, räkningar i alla slag. Sätt dig ner och skriv upp allt du betalar varje månad och börja rensa upp. Alltså ta bort sådant som du inte använder och är i behov av. Sälj av överflödet du äger eller bättre skänk till behövande och fundera på hur du vill bo. För det är oftast en stor kostnad och den går att påverka.
Sedan det som är viktigt med livet. Skapa ett ägande av din tid.
Jag äger min tid, jag väljer hur o när jag ska jobba. Ibland blir det inte exakt så pga av annan påverkan som nu (Corona)
Men det är viktigt att veta. Det tar tid att frigöra sig.
Men jag kan lova att om man planerar efter pensionen så kommer man nog inte i mål. För frågan är hur stor den blir ? Har man då kvar samma kostnader som nu så blir det trixigt.
Sedan är det idag vi lever.
" - Benny Friberg, augusti 2020
Ett STORT tack till Benny som delar med sig och tipsar oss andra om sin process för att leva livet fullt ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar