2024-03-21

Minihus, Tiny houses, små villor ska tillåtas i stadsdel i Västerås

 Äntligen så här ca 15 år efter Tiny houses blev erkänt i USA börjar nu Sverige så smått vakna. Nu ska det nämligen tillåtas att få bygga små hus i en stadsdel i Västerås. Vart i Västerås vet jag ännu ej, men det är i alla fall på gång. Positivt! Politikerna har lyckas enas om detta vid ett möte i kommunfullmäktige. Förslaget kommer från en person som sett ett Tiny house program på TV. Tack till moderaten Elisabeth Unell för förslaget. Verkar som att hon kände inte till fenomenet innan.

Jag hoppas dock inte på för mycket då det som vanligt lär vara fullt med regler, bygglov, handikappssanpassningar och annat som ska till (byråkrati dödar som bekant kreativitet). Själv känner jag att jag inte riktigt orkar igenom processen utan hoppas andra bygger något som jag en dag kanske flytta till. Jag lägger hellre min tid på annat än att stångas med dryg byråkrati. Container i bygget borde i alla fall göra bygget enklare samtidigt som det blir robust och stabilt för diverse tillbyggnader. Samtidigt inte så kostsamt.

Jag skulle gärna se t.ex. 2 st. containrar med garage i mitten som man bygger snedtak över. Så det fanns lite utrymme för ens hobby. Det skulle passa mig. 

Eller två containrar ovanpå varandra varav det undre är ett garage. Sen kunde man bygga ett litet snedtak ovanpå och fixa till fasaden så det blev snyggt. En plats för bil/besökare utanför också såklart. Där jag hade husvagnen fanns plats för två bilar på en grusplan utanför. Nu har jag sagt upp denna plats, sålt standbytältet och husvagnen. Förrådet lät jag stå kvar.

Så här såg det ut den tråkigaste tiden på året. Tomt B8. Solifer husvagn med boggie. Hyrde plats och var medlem i en husvagnsförening.


Standbytältet bestod av Svenska tält 530. Grönvita förrådet rymde kanske 4-5 kvm (reglerna sa att man max fick ha 6kvm förråd). Där fick gräsklippare, el-trimmer, rensa ogräsverktyg, spade mm plats. Överlag var det en väldigt fuktig tomt, så hade problem med mögel när bodde i närliggande tomt B7. Den här tomten bredvid flyttade därför till efter ett par år.


Bevis och artikel från VLT (Västerås Läns Tidning) februari 2024:

40 FOT CONTAINER har en golvyta på 28,2 kvm (längd på ca 12 meter). Räkna med att 3 kvm försvinner på grund av isolering.

Rostskyddar man containern så lär den hålla länge.

Man skulle kunna ställa en 20 fots container (6m lång) ovanpå en 40 fots container och ha en liten terass på övervåningen. En 20 fots container har ca 13 kvm golvyta. Sen försvinner lite plats för trappuppgång etc.

Här några ideér från Pinterrest.

Senare blev det snedtak över dessa containrar. Skulle tro att detta tar ca 60 kvadratmeter i anspråk. Sen fyra meter fritt på alla sidor ger en tomtarea på ca 270 kvm. Ska bli intressant att se hur stora tomterna blir. Det går förstås att göra mindre och bygga mer på höjden. Ja, man blir allt lite sugen.

Rymligt garage i mitten vore önskvärt.

Det här ser trevligt ut, men det är antagligen grönskan som gör det fint.


Kul i alla fall att något händer!
Läs också gärna mitt inlägg jag gjorde för 10 år sedan här.

Här några andra bilder från tomter där jag tidigare hade fritidsställe:

En extremt välskött tomt nedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar