2013-01-27

Bokutdrag från Robin Sharmas bok - De hemliga breven ..


Robin Sharma – De Hemliga Breven Från Munken som Sålde sin Ferrari
(Översättning Elisabet Fredholm)

Boken innehåller stor visdom, man får dock läsa en hel del sidor därimellan visdomarna, men dom finns där (och dom definitivt värda att läsa).

Nedan ett utav guldkornen:

//s 167 //

”Livets enklaste glädjeämnen är livets största lycka

De flesta upptäcker inte vad som är viktigast i livet förrän de är för gamla för att göra något åt det. De använder sina bästa år till att jaga efter sådant som när allt kommer omkring är ganska betydelselöst. Samhället uppmuntrar oss att fylla våra liv med //s168// materiella ting, men djupt inom oss vet vi att det är de enklare nöjerna som gör tillvaron rik och meningsfull. Det spelar ingen roll om vi är förmögna eller fattiga, vi är alla omgivna av ett överflöd av glädjeämnen. När vi lär oss att njuta av dem ökar vår lycka. Vår tacksamhet växer. Och varje dag blir en förunderlig gåva.”

//s 170//

”Mr Gao fortsatte med att berätta att hans fru en dag hade bett honom att följa med henne och deras dotter på en eftermiddagspromenad i parken. Han sa att han inte hade tid – han skulle iväg till en bilfirma för att titta på en sportbil som han funderade på att köpa. Gao Ling såg besviket på honom och frågade: >>Vill du hellre köpa saker än att leva?>>

>>Hon var inte arg, bara ledsen. Hela eftermiddagen hörde jag hennes ord inom mig. Och jag fortsatte att höra dem i dagar, veckor.>>

Gao Li köpte inte den nya bilen. Han insåg att han inte brydde sig det minsta om bilar. Och han brydde sig inte om att ha en fashionabel bostad. I själva verket kände han ingen glädje över alla de föremål som han lade ner så mycket tid på att skaffa sig.

>>Jag köpte dem bara för att jag trodde att det var det jag borde göra. Så jag slutade köpa saker. Och jag saknade det inte det minsta. Det jag ångrade var att jag hade gått minste om den där promenaden.>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar