2013-09-27

Klockan 05- klubben





Är du med i den klubben? Jag gästspelar i den klubben då och då, men det är tyvärr inte någon vana (långt därifrån).
Vad är då ”The 5:00 am club”?

-          - Jo att stiga upp 05.00 varje dag i veckan, vardag som helg. Göra det till en vana. 

 Uttrycket kommer från Robin Sharma som är en inspirationskälla (för mig) till att typ ”bli ditt bästa jag”. Få uttryck för geniet inom dig osv.. Ta till vara på livet och leva ett glatt liv, och dubblera din effektivitet.

Morgonen bjuder ofta på min mest produktiva tid/tid att fundera. Det är få saker som stör (lugn och ro, fridfull atmosfär etc). Jag har lättare att fokusera och jag får mer gjort. Oftast blir min efterföljande dag bättre också. Jag hinner liksom förbereda mig och ”peppa” upp mig inför dagens möjligheter/utmaningar. Tyvärr är det bara någon dag då och då som jag lyckas masa mig upp lite extra tidigt.
Ny forskning visar att det tar 66 dagar att etablera en vana (Källa, Robin Sharma referat).

Det är också viktigt att när du väl sover, så ska du komma in i djupsömnen. Att sova dåligt gör att man känner sig trött på dagen osv. 10 timmar orolig sömn är sämre än 5 timmar djupsömn (forskningsresultat, dvs källa saknas dock för detta påstående).

 Det finns olika sätt att förbereda sig för att kunna sova bättre. Bl.a., inte äta mat för sent på kvällen. Inte sitta vid datorn eller göra något annat som matar din hjärna med massa intryck innan sömnen. För mig innebär det också att jag hellre går och lägger mig tidigt om jag nu ska ha lättare att stiga upp tidigt. Det brukar även hjälpa att ha tränat kroppen tidigare under dagen. Jag har under längre tider testat att sova på säg 5h sömn, men det tär utifall jag inte sover djupt (jag slarvar med förberedelser mm). Det brukar märkas på trötthet och lite ryckningar i mitt vänstra ögonlock.

Robin Sharma tycker att första morgontimmen ska följa 20/20/20 regeln.Något i stil med följande:

  • 20 minuter fysisk träning. (Få fart på dopaminer som piggar upp).
  • 20 minuter att gå igenom dina mål.
  • 20 minuter att förbereda dig inför dagen, t.ex. läsa något från dina förebilder etc.

Jag tänkte göra ett nytt försök med bättre förberedelser (inför sömnen) så att jag lyckas med sömnen för mitt ögonlock smårycker redan för mycket, hahah. 

Hänger du på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar