2013-02-01

Bokläsande, Harry Browne, hur finna frihet i en ofri värld

Jag har just börjat läsa på en bok som jag fick rekommenderad av en kommentar på Bob Wells site (cheaprvlivingblog). Det är en bok från Harry Browne: How I Found Freedom in an Unfree World

//sidan 6//
"More than for any other reason, I’m free because I’ve chosen to live that way. I’ve concentrated upon the things I control, and used that control to remove the restrictions and complications from my life. As a result, I’m now free to live my life as I want to live it. Despite all-time high taxes, I pay ridiculously few taxes. Despite my irregular life style, I live my own life without interference from society. Every day of my life is mine to use as I see fit. My time isn’t committed to the state, to society, to a treadmill, or to fruitless relationships with people with whom I have nothing in common. I have no fear that the phone will ring any moment to tell me of something new I “must” do with my time."
//Översättning PG Ågren //
"Mer än av någon annan anledning, jag är fri eftersom jag har valt att leva på det sättet. Jag har koncentrerat mig på de saker jag kontrollera, och använt den kontrollen för att ta bort restriktionerna och komplikationer från mitt liv. Som ett resultat jag är nu fri att leva mitt liv som jag vill leva det. Trots ”högsta någonsin” skatter, betalar jag löjligt få skatter. Trots min oregelbundna livsstil, lever jag mitt eget liv utan störning från samhället. Varje dag i mitt liv är min att använda som jag ser passande. Min tid är inte överlämnad till staten, till samhället, till ett trampkvarn, eller till fruktlösa relationer med människor som jag har ingenting gemensamt med. Jag har ingen rädsla att telefonen ska ringa vid något tillfälle och berätta om något nytt jag "måste" göra med min tid." – Harry Browne - How I Found Freedom in an Unfree World, sidan 6
 

//s 7 //

"Freedom is the opportunity to live your life as you want to live it. Most of the rest of the world will remain unfree during the rest of your life. Most people will continue to lead what Thoreau called “lives of quiet desperation” - paying high taxes, bowing to social pressures, working long hours with little to show for them, never having the time to do what they want to do, resigning themselves to loveless compromises that masquerade as marriages. Fortunately, that doesn’t have to be your life. Even in an unfree world, you can be free."
//Översättning PG Ågren //
”Frihet är möjligheten att leva ditt liv som du vill leva det. De flesta i resten av världen kommer att förbli ofria under resten av ditt liv. De flesta människor kommer att fortsätta att leva det Thoreau kallade "liv i tyst desperation" - att betala höga skatter, böja sig för socialt tryck, arbeta långa timmar med lite att visa för dem, aldrig ha tid att göra vad de vill göra, resignera sig till kärlekslösa kompromisser som maskeras som äktenskap. Lyckligtvis, behöver det inte vara ditt liv. Även i en ofri värld, kan du vara fri.” – Harry Browne - How I Found Freedom in an Unfree World, sidan 7



Tja vad säger man, det ligger någonting i det..:
"... arbeta långa timmar med lite att visa för dem, aldrig ha tid att göra vad de vill göra, finna sig i kärlekslösa kompromisser som är maskerade som äktenskap."

En bra början på en bok kan jag tycka. Jag återkommer kanske med en recension senare om jag tar mig igenom boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar