2015-05-31

Tankar om att något måste förändras


En av mina mest motiverade förebilder är Jim Rohn. En stor affärsfilosof som jag skrivit om tidigare. Jag gillar hans föreläsningar, så vis. Jag brukar hylla hans årsdag (5 december) i någon form (han har gått bort sen ett antal år, 2009). Jag brukar hjärntvätta mig själv lite med just hans föreläsningar från tid till annan. Speciellt när jag känner mig olustig eller något sådant. Kanske speciellt när jag känner mig vilsen eller någon slags tomhetskänsla gör sig påmind. Hur det än är så går livet lite i dalar. Ibland är allt positivt och framtiden ser ljus ut och ibland händer det att något känns fel, eller att man drabbas av något slag ”olustkänslor” som det inte går att riktigt sätta fingret på. Då är ett ypperligt tillfälle att lyssna på Jim Rohn.

"The most important question to ask on the job is not "What am I getting?" The most important question to ask on the job is "What am I becoming?" -- Jim Rohn

"Don’t wish it was easier; wish you were better. Don’t wish for less problems; wish for more skills. Don’t wish for less challenges; wish for more wisdom." -- Jim Rohn 
"I used to say, "I sure hope things will change." Then I learned that the only way things are going to change for me is when I change." -- Jim Rohn 
"If you don't like how things are, change it! You're not a tree." -- Jim Rohn

När jag läser eller hör Jim Rohns citat så blir jag påmind om att jag har ställt fel frågor till mig själv. Trots att jag hört dessa citat så många gånger så tar det ändå lång tid innan jag faktiskt agerar. För förändring är svårt. Jag har liksom hoppats på att annat utanför mig själv ska förändras. Det är som jag naivt lämnat över ödet till någon slags slump. Fungerar ju rätt dåligt egentligen. Jag måste ställa de tuffa frågorna. Och jag måste göra något om jag vill ha förändring.
"What am I becoming?"
Vad blir jag? Och det som jag håller på att bli, gillar jag det? Tar mig det lönearbete som jag just nu spenderar en stor del av mitt liv mig åt det håll jag vill bli?

-   Nej

Så enkelt kan det vara..
Alltså måste jag förändra något. Det har gnagt en tid, stället där jag jobbar tycks gå åt fel håll. Mer krångel, byråkrati och toppstyrning. Inte riktigt min melodi. Jag har därför bestämt mig för att söka ett annat jobb. Som alltid är sånt lite läskigt för en trygghetsnarkoman, man vet ju vad man har, men inte vad det nya innebär. I princip kan det bara bli bättre eller sämre, aldrig lika. Och man får aldrig veta förrän man agerar och testar. Kasta sig ut i det okända.

Tyvärr hittade jag ingen jobbannons som lockade i Västerås, så jag har nu sökt ett jobb i Stockholm. Är alltså inte främmande för att flytta dit.
Ett första steg mot något nytt. Det har blivit ett gäng med turer till Stockholm för intervjuer. Först en rekryteringsfirma, 2 stora psykologiska tester och sen massa besök där jag sökt jobbet. Rekryteringsprocesserna idag är ingen lek alltså... Tre referenser tilll människor jag jobbat med har jag lämnat. Lite spännande att se hur det går.

"Om du inte gillar hur saker och ting är, ändra det! Du är inte ett träd." - Jim Rohn
"Jag brukade säga: "Jag hoppas verkligen att saker kommer att förändras." Senare lärde jag mig att det enda sättet saker och ting kommer att förändras för mig är när jag förändras." - Jim Rohn
Så riktigt!

Jag hade äran att besöka detta ställe i samband med att träffa personal som jobbar där. De verkar trevliga!

Orienteringskarta hos Solnaverket.

En mer överskådlig bild av verksamhet. Här bredvid Huvudstabron.

Känner du att du inte blir och står för vad du vill? Det går att ändra på.. Hur det än är finns det hur många möjligheter som helst därute. Du kanske bara måste lära dig se dem, och förmodligen göra upp en plan för att nå dit.
Trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar