2021-01-28

Rensning samt tillskott av micro tryckkokare

Fortsätter ta hårda beslut (priviligierade sådana)  

I jakten på att bli med mindre prylar. 

Som alltid när man rensar tvingas man möta sina tidigare beslut vad gäller prylar. Som upptäcka att inte köpa "bra att ha saker" bara för att det är 30 procent på dem. Som sen blir liggande i typ 10 eller 15 år i någon låda (och tar onödig plats). Som påminner om ett onödigt köp, något som inte blivit använt.


Ge bort tågvirke till seglare. Om att aldrig köpa "bra att ha" saker på rea. Trodde jag kanske skulle börja klättra när jag köpte denna, eller att jag skulle bo heltid på båt typ. Känns inte aktuellt nu.

 Eller att jag köper något jag blir sugen på testa som intresse. Ser något cool på Internet och vill testa, klickar hem prylar på nätet. Hjärnan är lika bra på desillusion som i fallet med missbruk där hjärnan ger godtagliga förslag varför du inte ska förändra något, att du behöver det. Att du kanske kan tjäna pengar på det..  Att du ska unna dig, eller "man måste ju leva lite också".

I mitt fall är jag eller börjar bli medveten om mitt pryl-missbruk. Jag blir bättre och bättre på att kontrollera det, men har bakslag då och då. Värst är det när något stort köps.. Som att köpa ytterligare en cykel.

Igår köpte jag en tryckkokare för mikrovågsugn. Kunde uppenbarligen inte låta bli. Enligt vissa gurus inom hälsa behöver man ev. ha en tryckkokare för att göra sig av med lektiner eller "anti-nutriants" som vissa växter försöker försvara sig med och som ger inflammation i kroppen. Detta pga. av att dom inte dör av vanlig kokning. Inflammation kan vara ganska dold, stelhet eller som kan dyka upp i form av att man "övertränar" sig eller liknande och får ont. Själv käkade jag ganska mycket jordnötter ett tag och fick problem med just "överträning", när det nog egentligen var just intag av inflammationsmat.

Den här gången har jag motiverat köpet med att, "det är kul att testa om tryckkokare är så bra som många säger", "att det tar kortare tid att laga maten", "för att ta omintetgöra lektiner och anti-näring substanser". "Spar energi". Vi får se helt enkelt.

Många lovordar Tupperware Fast Cooker för mikrovågsugn. Tydligen är detta modell II, den tidigare såg inte lika bra ut.

Max 2 liter, själva behållaren är på 3 liter. Tål ej att frysas, eller användas på vanlig platta eller ugn såklart.

På engelska heter den "Fast Cooker"

Så här ser den ut, bilden från manualen nedan.

Får ej frysas, kan ha vätska upp till 2liter, behållaren rymmer 3 liter men 1/3 tomrum behövs. Får ej användas i ugn osv.

Max 30 minuter i Mikron, och lite andra bra att veta info.
Den känns riktigt gedigen, hoppas den håller länge och att det finns reservdelar i form av säkerhetsventil osv.

Kanske återkommer jag med en uppdatering om den tillför något, men jag tror den kommer göra det!

Manual finns här:

https://manuall.se/tupperware-microwave-tryckkokare/

- Nej, jag har inte fått någonting för att skriva detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar