2021-06-17

Befrielsen av att inte äga en massa som man inte använder

 Inspirerande för oss som vill leva enklare

Annika Elgeskog intervjuar Kerstin som varit utomlands över vinter i sin husbil.

27:25 Kerstin: "Snart är allt jag äger och har i den här bilen. Det är min tanke. Jag bodde i hus förut men gör inte det längre så jag håller på och rensar lite, då och då. Så, ja det är fantastiskt skönt. Gud vad skönt att inte släpa omkring på en massa gammalt.

Annika: - Alltså den befrielsen, alltså det är en frihet, det är så svårt att förklara den där. Det är därför det är så skönt att träffa någon som upplever det på samma sätt.

Kerstin: "Ja, vissa saker har jag släpat omkring på saker sen min pappa gick bort för 17 år sedan. Och glas och porslin, du vet husgeråd och det har väl tagit sen dess att bearbeta att släppa taget om vissa saker. Så det är en lång process. Det har inte gått över en natt. Men det har gått ganska fort nu på slutet. För varje sak som jag gör mig av med så känner jag mig bara mer befriad. Man är ägd av sina saker. Vi har så mycket grejor så det är inte klokt. Jag har ju till med när jag packade denna här bilen i höstas inför resan så "Oj ska jag ha så här lite kläder med mig?", "Oj, ska jag bara ha 2 bestick med mig?" och hur ska det här gå?

Jag har använt en femtedel av mina kläder, man tvättar ju längs resan. En femtedel av det lilla jag hade med mig. Jag har ju saker med mig som jag inte har använt på den här lilla ytan. Man behöver så mycket mindre saker." - Kerstin och Vangelina, bor på heltid i en Fiat Dethleffs husbil från 1996.

Se mer från den trevliga videon:

KERSTIN OCH VANGELINA, en Dethleffs 1996. | Bor på heltid
https://www.youtube.com/watch?v=fHTApa49smw
Kanal: Annika Elgeskog

Publicerad: 13 juni 2021

----------------------  ------------------

Kerstin är även med i två bra avsnitt hos Vanlife Sverige där hon intervjuas av Isabella Waite:

#85 - Att göra en helomvändning i livet med Kerstin

&


#119 - Om att sluta oroa sig & om vanlife i Europa med Kerstin

 

https://www.vanlifesverige.se/podd/119

Publicerad 2021-10-20

Nedan är från den intervjun med Kerstin.

40.20

"Det här året.. Allting har ställts på ända liksom. Det är ingenting, verkligen ingenting som är sig likt. Jag har gjort mig av mig allt mitt bohag till exempel då. För när jag kom hem till Stockholm igen så fick jag ju rensa huset. Mina grejor stod ju kvar, eftersom jag åkte iväg som då sambo/särbo, så hade jag mitt bohag kvar i huset. Och jag hade ju rensat ganska mycket redan innan, men här fick jag ju då vid två tillfällen så fick jag ju rensa ännu mer.

Och tillslut så stod jag med dom här sakerna som jag egentligen aldrig har tänkt att jag ska göra mig av med. Och frågade mig själv, behöver jag den här servisen när jag bor i bilen till exempel. Behöver jag den här möbeln, behöver jag dom här kläderna? Så det slutade med att jag gjorde mig av med egentligen rubbet. Jag sålde, skänkte, kastade väl en del. Så nu har jag allt jag äger och har i min bil förutom ett skåp som står kvar hos då min före detta sambo och fem möbler, saker, som jag förvarar hos en kompis på hans lantställe i Småland. Och det är en sån jäkla frihet att inte vara tyngd av grejer! Och de saker som jag har släpat runt på, under liksom, under alla år, [ohörbart] och flyttar och saker efter pappa. Såna här sentimental nostalgiska saker. Till slut så bara; >>Näe, det här är inte min pappa. Det här är bara grejer.<< Så att det var fantastisk. När jag kom så långt så att jag kunde släppa taget, Gud va skönt det va. Så det här är allt jag äger och har. Det som du ser här. Jag har ganska mycket förvaring.. men ja, det är så skönt." - Kerstin

 

42.50

"I och med att jag rensade så jag gjorde mig av med det mesta men en del saker har ju då fått följa med mig ut i bilen så det är lite mer personligt nu. Det är lite minnessaker som sitter uppe. Jag har satt upp lite foton på väggarna. Så ja, nä, jag älskar att bo här. Kan inte tänka mig att bo på något annat sätt." - Kerstin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar