2013-02-18

Intressant person: Camilla Lebert Hirvi


Camilla jobbar som livdesigner (bara det gör mig nyfiken) och lever som digital nomad.
Jag är glad att jag hittade hennes hemsida (http://www.peelitoff.net). Hon har kommit såå mycket längre än mig, och jag blir alltid så imponerad av människor som är handlingskraftiga och som inte (som jag själv, mest pratar).
Jag sökte på ”äga så lite som möjligt” (hos google) när jag hittade på hennes hemsida. Bland annat fanns en kommentar som Camilla skrivit.

”Det enda som jag stenhårt håller fast vid är mina egna viktiga värderingar eller deviser. Ex Att äga så lite som möjligt, Att vara skuldfri och Att leva i tillit när det gäller pengar. Samt ledorden Frihet och Kreativitet.”

Oboy, right on target skulle jag vilja säga!

Från att Camilla levt ett ”normalt” liv i Sthlm, stressigt och bra karriär osv. så gick hennes dåvarande man in i väggen. Tillsammans med sin familj började hon då utvärdera sitt liv, och efter lite funderingar så sålde dom allt dom hade. Behöll fotoalbum och dotterns gosedjur. Sedan tog dom en enkelbiljett till Thailand.
Givetvis fanns det mycket rädslor, precis så som jag känner. ”Vad gör vi”, ”lämna trygga Sverige”, ”Karriären?”. ”Alla trygghetssystem”. Frågan som vi som funderar och börjar agerar i dessa banor frågar sig. ”Vad håller jag på med etc.?”

I en tv-intervju i Tv4 får man lite tips av Camilla. Det är framförallt två frågor man bör ställa sig?

1. Vad är det jag vill få ut av livet (på djupet)?

2. Vad har jag att bidra med som är unikt, som ingen annan har? (hon syftar nog mest på vad kan jag ”producera” som jag kan leva på)

Om hon hade fått frågan om hon var lycklig innan hon tog steget till livet som digital nomad så svarar hon att hon nog sagt ja. Men hon levde i en falsk nöjdhet när hon ser tillbaka på tiden.

Hon började sin "resa" i Thailand och nu något senare är hon på Rhodos i Grekland. (en trevlig ö som undertecknad varit på).

Vad har hon vunnit?

-"Frihet och kreativitet".

Att möta nya miljöer ger ofta kreativitet säger Camilla.
Så sant! Jag har inte tänkt så mycket på det, men så sant. Jag brukar sprudla av nya idéer efter semestern eller bara under en promenad på något nytt ställe.

Camilla pratar om att "skala av" (Peelitoff). T.ex. göra sig av med ett fritidsintresse. Göra sig av med prylar, skapa tidsutrymme i ditt liv
Hur hon lyckades: Hon hade en väldigt stark vision, framförallt mod. Hon är en doer istället för en snackare, kred för det!





Jag blir glad att hitta andra svenskar som gått i stigen före mig! Tack Camilla! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar