2015-01-27

Bilfunderingar igen..

Jösses vad är det som händer.. Jag har alltmer börjat ifrågasätta om jag ska ha kvar bilen.. Jag som en gång i tiden var riktigt bilintresserad, höll på och byggde billjud och greja.. konstigt. Bilen var lite av en frihetsymbol då för mig. Minns när jag var arton, det var så skönt att ta bilen och åka hemmifrån, när det var "tjafs" där. Jag minns till och med att jag tyckte människor var tråkiga om dom inte hade bil, ja ungefär så. Idag har jag ett lite annat perspektiv.

Fördelar:
I lördags kväll ringde jag och beställde jag en kebabrulle och tog sen cykeln. Men det hade kommit ganska mycket snö och det var helt oplogat på cykelvägarna. Trots detta försökte jag cykla några hundra meter, men insåg att det var lönlöst. För trögt i den upptrampade sörjan! Fick gå tillbaka och hämta bilen för att kunna åka och hämta den beställda rullen.

Nackdelar
Söndag: Från lördagens lärdom tog jag bilen för att åka och träna på Rocklunda (ville inte bli toksvettig pga av oplogade cykelvägar), men det var i princip omöjligt att få en parkering i närheten av träningsstället! Jag fick också gång på gång se människans själviska individualisttryne. Massor med bilmänniskor sökte samtidigt parkering, för det var antagligen någon hockeymatch eller liknande. Folk snodde parkeringar mitt framför varandra som vore dem tjuvar utan hämningar. Även jag blev” robbad” av en låt oss säga "idiot".

 Jag blir så less på att se människor (med "oslipad såg" mentalitet) visa sina stora ego. Det fanns ingen integritet där inte, en del folk är som outvecklade apor utan respekt eller artighet för andra.. Detta väckte även liv i mitt ego som ville ut och mäta sina krafter med personen i fråga, men jag lyckades sansa mig. Tro mig, jag störde mig verkligen! Man kommer in i så dåliga tankar helt enkelt. Trots att jag var ute i god tid, blev jag alltså sen till träningen pga. av brist på parkeringar.
Hade jag tagit cykeln hade jag sluppit allt det där, även om jag fått insupa alla andra lata bilisters avgaser förstås. Tänk vad visa dieselbilar spyr ut avgaser! Det stod en relativt ny Audi utanför Friskis ingång med motorn igång och väntade. Det gick knappt att andas, fick hålla andan tills jag kom in och kunde få lite frisk luft. Hemskt! Kan inte vara bra för lungorna det där alltså.

Nåväl efter träning hade jag laddat ur mig all negativitet, och tankarna positiva igen! Älskar att träna!

Har nästan världen enklaste bil, miljövänlig, men ändå höjs bilskatten med några hundra.
Nu vill staten ha mer skatt igen. Höjning på bilskatten för 2015. Det är dessutom fel vikt i registret på Toyotan, typ 100 kilo som jag får skatta extra för. Har tjafsat med Transportstyrelsen om detta, men åker då på att omregistrera om hela bilen och det kostar mer än jag tjänar på det. Byråkrati och Sverige i ett nötskal.
Nehdu, blir allt mer anti till att behålla bilen. Håler på och bearbetar om det är sista gången jag betalar bilskatten. Min bil rullar väldigt lite, då jag cyklar för det mesta. Skulle faktiskt klara mig utan, men är skönt att ha i bland, typ roadtrip på semestern. Och det är väl även en del av en identitet på något sätt.
Nej, jag börjar inse att bilen kanske inte kommer tillhöra min vardag i framtiden. Många tycker detta är ett konstigt beteende, att vara utan bil alltså. I alla fall om man har råd att ha en. När jag berättar detta för t.ex. min styvpappa blir han chockad. Det går väl inte att vara utan bil, menar han på. (plus en väldigt oförstående blick!) (ungefär som “håller du på att bli tokig i ditt rensande!”)
Antagligen vill han väl att man ska behålla den så man kan skjutsa dom, när de blir krassliga och inte kan köra själva.. Men ska man behöva ha en bil för någon annans skull? Tveksamt, får fundera på det..

Over and out!
Är ju ingen brist på dåliga förare i trafiken.Kolla hur ryssarna kör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar