I julhelgen fick jag lite tid att läsa boken "Lyckas som författare". Jag tyckte den hade en hel del intressant att tipsa om så jag rekommenderar den om du själv har drömmar eller planer att bli författare. Det finns säkert en del matnyttigt även för den mer erfarne författaren som givit ut ett antal böcker.
Boken handlar om allt från olika publiceringsmöjligheter till olika boktips.
|
|
Bokutdrag – Lyckas som författare
Av Sölve Dahlgren och Lars Rambe
Med bidrag från Ann Ljungberg
//s13 //
”Normal royalty, enligt Författarförbundets standardavtal,
är 25,5 % av f-priset. Ett garantihonorar motsvarar royaltyn på 50 % av den
tryckta upplagan betalas ut före utgivning. Författaren står för sociala
avgifter. Om din bok trycks i 3 000 exemplar och f-priset är 100 kr skulle
alltså garantihonoraret bli 38 250 kr.
Det finns även förlag som i stället ger författaren 50 % av
vinsten, alltså inte baserat på f-pris utan den faktiska vinst som förlaget gör
på bokens försäljning. Det finns mindre förlag som låter författaren vara med
och ta vissa av kostnaderna i utbyte mot 50 % på intäkterna.”
//s16 //
”1.2.2 Hoi-modellen
Hoi förlag grundades hösten 2010 (se även kapitel 1.6) och
jobbar med en modell där författaren ges möjlighet att investera i sin egen
utgivning och i gengäld ta 80 % av vinsten.”
//s17 //
”Det finns flera företag som erbjuder tjänster för
egenutgivare, i vissa fall kallar de sig förlag (Vulkan och Recito) och ibland
är de mer fokuserade på tryck och distribution (Publit och ett antal andra
mindre konkurrenter).”
//s19 //
”Publit satsar nämligen på e-böcker och äkta
print-on-demand. Det innebär att när en bok beställs så trycks en bok. Därmed
behövs inget lager.
Däremot kan du själv beställa hem böcker, 1 eller 200
exemplar åt gången beroende på vad du behöver. Det innebär att styckpriset blir
högre, men också att du minimerar de pengar du binder i en tryckt upplaga.”
//s32 //
”It takes
twenty years to become an overnight success.”
Eddie Cantor
Eddie Cantor
Den moderna versionen av detta är att det “bara” tar tio år,
men principen är den samma. Det tar i de flesta fall lång tid att bygga upp ett
brett intresse för det du skriver eller sysslar med.”
//s37 //
”Om du vill lära dig mer om hur du kan arbeta med ditt
personliga varumärke så rekommenderar vi boken Visa ditt rätta jag av Anna-Karin Lingham.” //finns på biblan i
form av e-book //
//s39 //
”Vad krävas för att lyckas som författare? Ungefär som i
resten av livet – en portion tur och massor av hårt arbete. Det finns inga
genvägar helt enkelt.
Författaren Thomas Erikson, känd för sina thrillers om Alex
King, ger detta råd till blivande författare:
”Man kan inte korsa Atlanten genom att stå vid stranden och
glo ner i vattnet. Oavsett vad du än skriver om; vilka idéer du än har;
bortsett från vad alla andra människor säger eller inte säger om dina planer
och drömmar; hur mycket eller lite tid du än tycker att du har att skriva;
oberoende av om du får eller inte får stöd av din omgivning: vänner familj,
föräldrar; hur svårt det än är och hur många hinder du antingen har eller
inbillar dig att du har – gör jobbet! GE ALDRIG UPP! Uthållighet är en svårt
underskattad egenskap. Och den går att lära sig genom att skapa struktur i
arbetet.”
Författarskapa består i grunden av två delar. Att skriva
boken och sälja boken. Båda delarna är minst lika viktiga och det är alltid
enklare att sälja en välskriven bok.
Här är några framgångsfaktorer som vi ser hos författare som
lyckats väl:
1. Skriva mycket
Ska man bli riktigt duktig på någonting bör man öva flitigt.
Det gäller även skrivande. Skriva varje dag är ett klassiskt råd från
etablerade författare till nybörjare. Vill man lyckas som författare gäller det
helt enkelt att ta sig tid till skrivandet och ägna sig åt det helhjärtat under
lång tid.
2. Våga ta kritik
Är du lättstött? Släpp det så fort du kan, annars blir det
jobbigt att vara författare. Alla kommer att ha
synpunkter på din text. Från redaktörer och lektörer som dissekerar ditt
manus, till vänner och helt okända människor som läser den färdiga boken.
Recensenter kommer att älska eller hata boken. I bästa fall får du hyllningar,
men du //s40 // kommer sannolikt aldrig att klara dig undan ett par rejäla
sågningar. Det viktigaste är att inte ta det personligt. All litteraturkritik
är subjektiv. Ibland kan man lära sig av kritik, ibland är det bara att rycka
på axlarna och konstatera att det är allas rättighet att ha en personlig åsikt
om din bok.”
//s41 //
”
7. Långsiktighet och uthållighet
7. Långsiktighet och uthållighet
Som vi nämnde i kapitel 1.4.1 tar det ofta lång tid att slå
igenom som författare. På varje succédebutant går det hundratals om inte
tusentals författare som kämpat i åratal och ibland årtionden med bok efter bok
utan några större framgångar. Om man
inte får ett medialt genomslag första veckan innebär det inte att man ska ge
upp.
8- Produktivitet
Vissa framgångsrika amerikanska egenutgivare menar att man
inte ska börja marknadsföra sig förrän man skrivit och publicerat minst fem
(vissa säger tio) böcker. Peter Robinson sa i en intervju med Di Weekend att
”(…) förlag och läsare driver på. Folk skulle bli galna om de inte fick en bok
om året”. Budskapet är detsamma: om en läsare hittar en bok eller författare de
gillar så läser de gärna mer. En ny bok säljer tidigare böcker och vice versa.
Därför gäller det att alltid skriva på nästa bok.”
//s51, kapitel 2.1 ”Att skriva (F) ” //
”Vill du ha ett enkelt råd för att bli en framgångsrik författare?
Skriv en bok och fortsätt skriva böcker i så högt tempo som du orkar. Svårare
är det inte, om man ska tro många författare som har lyckats.”
//längre ner samma sida, s51 //
”
a) Myten om den stora
romanen
Alla drömmer om att skriva den stora romanen. Den som slår
både kritiker och läsare med häpnad, som kombinerar den stora berättelsen med
de viktiga frågorna och resulterar i oändlig försäljning av böcker. Romanen som
det regnar litterära priser och topplisteplaceringar över. Den som bygger på en
fantastisk nyskapande idé och är utförd med en sådan språklig elegans att alla
arrangörer av skrivarkurser blir tvungna att citera ur den för att visa bra
exempel på gestalning, miljöbeskrivningar och intrigbyggande.
Klart det ska vara din vision. Men det är skillnad på vision
och mål, vilket inte alla förstår. Om du tror att din allra första bok ska
uppnå allt ovan, eller att varje bok du skriver ska göra det, då kommer du att
få ett väldigt ångestfyllt liv som författare.
Vad du däremot alltid ska sträva efter är att utvecklas som
författare. Låt oss lyssna till någon som personifierar framgångsrik
författare, åtminstone när det gäller läsarnas uppskattning:
”Mitt bästa råd till unga författare, eller bara i livet är
uthållighet. Fortsätt med det du gör, försök att inte bli avskräckt, fortsätt
oavsett vad som sker. Jag påminner alltid unga författare om att min första bok
blev utgiven ganska snabbt och lätt, men ingen köpte de kommande fem böcker jag
skrev. Jag fortsatte skriva, och från min sjunde bok, började böckerna att
sälja, först långsamt, men ökande. Om du verkligen vill bli författare, måste
du härda dig själv mot refuseringar, fortsätta försöka förbättra dig, lära dig
hantverket, och fortsätta skriva. Som i allt annat, uthållighet är det som ger
framgång.”
//”Råd från Danielle Steel, som sålt över 600 miljoner exemplar av
sina böcker. Hon har skrivit 128 böcker”..//
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar