2016-05-05

Ett av mina intressen

Ett av mina (rätt många) intressen, är att spekulera. Att kalla det för att investera vore att ljuga för sig själv. Inte ens jag är så naiv, hahah. Ni kanske har undrat vad en aspirerande minimalist bland annat gör med sitt ev. överskott?. En grej som jag tycker är lite spännande är alltså att "gambla" på börsen. Det går tyvärr inte alltid så bra, heheh. Det har blivit många och stora förluster med åren, kanske för att jag haft drömmen om att göra det stora klippet och sen kunna dra sig tillbaka till mer finansiell frihet. Och därför kört på mycket hög risk.
Läropengar som alltid. Att kunna tjäna pengar på börsen tar mycket tid som allt annat och är ett kvitto på ens förmåga att behärska och bearbeta information.. Det är alltså ett mycket bra sätt att lära känna sig själv, för större självinsikt och förstå skillnaden mellan vad som är falsk och sann information. Mycket lärorikt och lite av en konstart i sig. Det är lite allmänbildande också. Jag spelar överhuvudtaget inte på vanliga spel och dobbel. Helt enkelt för att oddsen verkar bättre hos börsen än hos t.ex. Svenska spel.

Blev påmind om det när jag satt i helgen och var tvungen att redovisa mina dåliga aktieköp som blivit förluster.. En liten inblick.

Förlust nästan 200k... i årets deklaration. PA Resources var helt klart inget bra köp..  jag betalade lön till människor som inte levererade, som inte var ärliga. Sen var det Peak-oil prat mm. Det gör en ödmjuk och ger en ökad förståelse för att hur lite människan ofta vet. Och att det ofta blir tvärtemot vad det flesta tror.
Grekiska banken var inte heller bra, nästan 100 % förlust :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar