2016-07-20

Varför Ljungby?


Så väl framme i Ljungby promenerade jag ca 2,5 km för att komma till bilfirman "Bilstallet". Jag hade nu åkt 42 mil för att åka och kolla på en bil.. Javet lite sjukt beteende, erkänner håglöst.
Bilen fanns fortfarande med på Blocket när jag tittade tidigare idag. Ibland måste man chansa och stilla sina funderingar, agera.

När jag närmade mig bilfirman märkte jag dock att bilen jag var intresserad av stod utanför bilfirman. Jag tänkte bara att någon hade varit ute och provkört den. Jag var glad att den fanns kvar.

Bilderna på bilannonsen har gett intrycket av en fin bil. Fin i lacken. Priset har även det varit satt högt. Bilen hade dessutom varit ute till salu över två månader och en prissänkning redan skett. Helt klart förbryllad var jag över att den ännu inte sålt om den var fin..

När jag kom fram till bilen så var prislappen och dess utrustningsinformation borttagen. Jag fick genast känslan att den kanske var såld nu. Jag tog fram kameran och tog lite bilder på underredet. Kolla skicket osv. Göra en bedömning. Bilen var i mycket sämre skick än de fina bilder jag sett på Internet. Dessutom läckte den vätska så det var en pöl under bilen. Inte nog med det så var den rätt rostig under, mer än jag hoppats på. Jag blev genast tveksam om det här var något att köpa. Hade jag åkt i onödan? Tanken hade varit att köpa den om bara skicket motsvarade det som priset angav.
Det gjorde priset inte.
Medan jag höll på och ta massa kort så kom en familj ut och tittade lite konstigt på mig. Jag ålade ju kring och tog massa foton på underredet osv.. Nåväl, låt dem glo tänkte jag..
...Sen kom försäljare fram och jag frågade om den var såld.
- Ja den blev precis såld till dessa här.

Dom såg lite stolta ut över att någon annan var intresserad av deras bil och som de nu snuvat vid näsan.
Det kändes som en lättnad för mig.. Att den redan var såld alltså.. Nu slapp jag ta beslut om att dissa eller köpa. Det var nog någon mening i alla fall..
Försäljaren bjöd på kaffe och undrade om jag inte ville titta på andra bilar. Nix, Det var dags att dra hem igen..

När jag sedan hörde bilen köra iväg lät det som det läckte ifrån avgasröret eller något, Den lät inte som den skulle i alla fall. Det var nog inget vidare köp, och en deal ska kännas bra, annars bör den inte göras. Magkänslan är inte att förakta ibland.

Om en bil varit ute till försäljning i två månader och ingen hittills tagit ska man vara väldigt skeptisk. Det fanns skäl..

Nu när jag skriver det här känner jag mig lättnad även om en dag av semestern gick till spillo. Such is life.. Jag har väldigt svårt att bestämma mig om det här är något jag ska göra eftersom detta är att gå lite emot att vara aspirerande minimalist, men jag har inte helt släppt tanken ännu.

Här ligger bilfirman "Bilstallet" i utkanten av Ljungby
Oljig bakaxel? Läckage?

Fula lagningar och repor överallt på bilen. Det är svårt att förstå hur man lyckas repa en bil så mycket.. 
Eftesrom bilen antaligen nyss blivit provkörd visade den ett läckage.. Inge bra alls.. En bil ska inte läcka! Bad sign..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar