2015-02-12

Riksbanken fortsätter intervenera och manipulera..

Idag sänkte Riksbanken till minusränta. Är det överhuvudtaget något som vi har upplevt det tidigare?

Riksbankens direktion bestämde sig också för att trycka pengar ur tomma intet för att köpa statsobligationer, så nu håller vår centralbank på med samma saker som FED, BOJ (Bank of Japan), ja en drös med andra centralbanker som tror på Keynes teorier. Allt i jakten på tillväxt och mer konsumtion (och förstöra vår planet). Tillgångspriser ska inflateras och skuldbubblor ska fortsättas byggas.. Finanseliten ska gynnas (återigen).Riksbanken är enligt min mening i högsta grad medverkande till att skapa en spekulationsekonomi och gynna den finansiella industrin (det kan inte vara sunt).

Det ligger något i talesätten: 
"De som inte studerat historia är dömda att upprepa samma misstag" och
"De som studerat historia är dömda att stå hjälplöst bredvid när alla andra upprepar misstagen"

Varorna som vi importerar blir dyrare i och med kronfallet.
Det känns som att det monetära systemet är uppåt väggarna då det gynnar vissa och utarmar andra. Jag frågar mig ofta vad som är rättvisan i det? Det är ett mycket komplext system där vissa blir utnyttjade och jag upplever att det saknas etik, moral och en vettig värdegrund för vad som är rätt och fel.

Som en motåtgärd inspireras jag till att försöka minska min konsumtion, som redan är låg. Sånt här får mig rent ut sagt förbannad!


"– Ekonomer är som byggare som säger: jag begriper inte hur fukten kommer in i huset, men jag vet hur man ska åtgärda den. Resultatet blir att huset ruttnar och möglar. Förtroendet för den som ska åtgärda ett problem med en kunskap eller modell som inte innefattar det som lett fram till problemet, det ska inte vara högt. I dag är det för högt, och självförtroendet hos ekonomer är alldeles för högt." - Thomas Franzén. 

Jag börjar tyvärr allt mer ifrågasätta vart Sverige är på väg och om detta är ett land jag vill vara en del i.
Sverige drivs nu inte i andan att vi ska kunna skapa förutsättningar för att bli fria individer utan snarare tvärtom där vissa ska hållas under armarna och gynnas på de andras bekostnad.. Detta skapar bara splittring inom landet, som redan är rätt splittrat. Många i min omgivning är riktigt oroliga vart vårt samhälle är på väg. Är inte bankernas vinster inte tillräckligt stora?


"Men om man tittar på lagstiftningen kring Riksbanken så säger den inte att det är två procent som gäller. Anledningen är att direktionen skall avgöra målet med hänsyn till läget i ekonomin och dess funktionssätt. Direktionen har inte levt upp till detta ansvar som skulle ge mer flexibilitet. Jag tror inte Riksbanken kan nå upp till målet och om man gör allt för att nå det så skapar det finansiella problem som slår tillbaka." - Thomas Franzén
Rosa bakgrundstext  = Utdrag från följande artikel hos SvD.

[EDIT] Nu när jag en dag senare läser detta och ser min irriterade text inser jag hur jag gnäller på saker jag inte har något inflytande över. Jag kan ju endast påverka min cirkel av kontroll. Inte det som är angeläget. Bäst är nog bara acceptera. Ingen är skyldig mig någonting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar