2012-09-01

Enkelhet ger mer fokus åt att göra det som känns meningsfullt


Efter att ha i större delen av mitt liv komplicerat till saker och ting har jag äntligen begripit att lite av grejen med att känna sig fri är att förenkla. Varför göra livet komplicerat med prylar som tar massa tid, som stjäl uppmärksamhet (och kräver tid att intjäna pengar för att skaffa)? Varför ha vänner som gör ditt liv mer komplicerat? Varför skriva komplicerat om ett ämne när det går att förenkla och göra det mer förståeligt? Oftast är det dom som kan beskriva en komplex "grej" på ett enkelt sätt som verkligen förstår hur det hela fungerar.

 Med enkelhet finns mer fokus på att göra det som känns meningsfullt. Det som du mår bra av. Jag tror dock att man kanske måste gå på nitarna och självuppleva detta? För mig var det i alla fall så. Jag menar när jag föddes började jag i all enkelhet (naken och beroende av andra) och sen på vägen någonstans gick jag vilse.. Sökandet här i livet har hittills gett mig den insikten i alla fall, rätt eller fel.

 

Kan du göra det som du trivs med här i livet, sååå innebär det ofta att man känner frihet.

 

Albert Einstein lär har sagt följande kloka ord:

“Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius — and a lot of courage — to move in the opposite direction.” Albert Einstein

En gratis Ebook som handlar om att förenkla sitt liv och fokusera mer är ”Simpler” (pdf) som är skriven av Matt Maderio. Även om jag inte läst hela denna (ännu) så kan den vara värd att kolla in.

Den går att läsa/ladda ner här: http://www.threenewleaves.com/store/simpler/

Direktlänk:

http://www.threenewleaves.com/wp-content/uploads/2010/12/Simpler.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar