2012-09-15

The Road Trip 2012: Nästa ställe Västervik, trevlig stad!

Nästa anhalt på ""Road Trippen" blev Västervik. Det visade sig vara en mysig stad, där man var mer positva till turism än Valdemarsvik.

Nedan mina nerskrivna intryck:


Västervik

Trevlig stad, jag började med att följa skyltarna till Lysingsbadet och hamnade vid en camping. När jag kom åkande fram emot incheckningen så såg jag Sven Yrvind (tidigare Sven Lundin) som var ute och joggade. Han har skrivit en del bra böcker som jag läst med förtjusning. Det är efter honom som jag förstått att funktion är alltid viktigare än design. Han kom löpandes i en blå utstyrsel och jag är osäker på om jag såg honom komma med ett rep som skärp. Det finns en hel del att cykla omkring i. Det finns ställen man kan ställa sig på där man får vara ifred. Tex småbåtshamnen som man hittar om man kör över någon mindre bro. Där ligger också en del lyxställen. Dåligt med ställen att lägga sopor på men det går att hitta små ställen där det går att lämna metall/glas osv.

Jag sov nere vid hamnen, där står man gratis efter 18/21 (eller vad det nu var för tid). Sen står man fritt till klockan 09.00 dagen därpå. Här samlas även en del husbilar, precis som i Kivik. Ja trevlig stad helt enkelt. Godis handlas billigt på t ex Överskottsbolaget.

Nere i hamnen avgår diverse båtar, bla till Oskarhamn (tror jag). Mittemot fanns också ett par toaletter, varav en var öppen. Den fungerade inte avrinnen till handfatet på, men i övrigt bra.
Västervik, mysig stad med många vackra ställen!


Nerlagt pappersbruk, man kan känna tidens vingslag och den tidiga industrins storhet.

Ställplats nere i hamnen, går att stå här nattetid.
Det gick även utmärkt att lyssna på VHF-radion, väderprognos på kanal 23
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar