2013-11-24

Drömmar och illusioner om lycka

Visst är det fint att drömma, att skapa sig sin lilla perfekta värld i huvudet. Någon slags illusion av att man är lycklig om man har diss och datt. Att tro på möjligheter och att det finns hopp är väldigt viktigt.

Jag kan definitivt få en den där "vill ha" känslan när jag ser något som ser vackert eller ser eftersträvansvärt (ut).

Som tex på den här bilden:
Bilden är tagen härifrån, troligen från Los Cabos Mexico utifrån bildnamnet att döma.
Jag blir verkligen betagen av hur vacker och hur mysigt det ser ut vid en första anblick. Tänk att få sitta mitt i poolen och "mysa" med trevligt sällskap. Jag målar lätt upp en fantasibild över hur lycklig jag skulle vara då osv. Den perfekta familjen, fantastiska vänner, alla upplevelser vi skulle ha osv..

.. Men sen när verkligheten kalla hand tar tag i mig vet jag att det troligen skulle innebära en massa slit för att bygga upp någonting som liknar bilden. Och det perfekta livet är ju en illusion. Vis av tidigare erfarenhet vet jag vid det här laget att jag inte blir lyckligare av massa (onödiga) prylar. Det ger bara kickar kortvariga stunder och sen vill man ha något annat. Man lever inte i nuet om man hela tiden vill ha någonting annat.. Det finns mycket kraft i tankeverksamheten. Men att leva i nuet är inte att tänka på framtiden. Det ligger mera lycka i att vara nöjd över det man har, mer sinnesro, mer frid. Njuta av den fantastiska naturen, på kvittrande från fåglar en tidig sommarmorgon. Solens värmande strålar osv.


Det är såklart inte förbjudet att försöka sikta mot något högre, men för mig börjar jag inse att det inte ligger i det materialistiska området (alltså mer av egentligen onödiga prylar). Det ligger i att må bra och känna en inre frid och tacksamhet över det liv man har. Ytlighet hör liksom ihop med överflödiga saker. Ytlighet finner jag ofta alltför tråkigt. Jag vill inte behöva tillbringa en massa tid med att göra saker jag egentligen inte vill för att kunna köpa diss och datt. Nej livet är för kort för det.

Små steg åt rätt håll. Det är vad jag håller på med nu och det känns bra!

Livet är underbart, jag har det mesta jag vill ha. Ganska nöjd faktiskt. En brinnande känsla gör sig dock påmind ibland, viljan att åstadkomma mer. Passion.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar