2013-11-28

Enkla saker att göra, en liten lista

Godmorron! Idag tänkte jag filosofera lite kring vad enkelhet innebär. Vad brukar ni hitta på när ni har lite tid över?


Det här är en lista på saker jag gillar att göra för att leva relativt enkelt. Livskvalite.

  • Ta en promenad, (allra helst åk till någon skog i närheten av vatten, t.ex. Ängsö). Finns bra promenadstråk i skogarna där. Ladda mediaspelaren med något bra att lyssna på. Själv föredrar jag relativt tysta ställen och då ligger Björnön relativt nära. Starta vid stora badplatsen och sen gå Milspåret runt tillbaks till parkeringen (badplatsen).
  • Läsa en bra bok, ger ofta nya insikter och inspiration.
  • Laga en god äppelkaka med vaniljsås.
  • Ta kameran, stativ och åk och fota t.ex. stadsljus i natten.
  • Se en bra film

  • Gå på en föreläsning
  • Åka och besöka gravar
  • Träna. Själv föredrar jag gruppass med många andra, typ skivstång, cirkelfys (lite crossfit-inspirerat) eller Yoga. Detta tycker jag är perfekt, sällskap utan massa åsikter. Jag brukar även få positiv mental energi av dom här passen.
  • Åka och ta en lunch någonstans (med trevligt sällskap). Ett exempel är oxfile på lördagar på Mickes husman (Erikslund) (95kr/portion). Annars är en kebabrulle från 55:an ett sätt att lyxa till vardagen lite.
  • Tänka på hur bra du har det. Affirmationer.
  • Ta sig tid och hjälpa någon som uppskattar det. Serva andra. Kanske laga en punktering
  • Titta på djur i naturen. Typ sitta vid en brygga och se änderna vara nyfikna på om man har något gott till dem.
  • Resa: Ta en utflykt, bil, buss or whatever. Se något nytt.
  • Ta bilen och åka till ett bra svampställe, trattkantareller eller blåbär är aldrig fel.
  • Åk och ta ett bad, simma (sommaren). Ta med termos med kaffe och några mackor.
  • Gå upp tidigt och var lite produktiv på morgonen (i mitt fall skriva skriva på en bok), sen njuta av en fri dag utan lönearbete.
  • Ta en cykeltur ner till småbåtshamnen, strosa runt lite på bryggorna eller sitt på en parksoffa och njut av solen och titta på folk. Ta en glass.

Har du fler tips? Vad brukar du hitta på som går i enkelhetens tecken?

9 kommentarer:

  1. Att komma hem från jobbet och njuta av att nu är all tid min egen, och att inte ha någon tid mer att passa för idag! Det är min lyx och gör mig glad varje dag, att kunna jobba deltid i ett låglöneyrke och sen vara fri och ägna mig åt små, små saker och ha tid för reflektion och mellanrum i tillvaron.../Q

    SvaraRadera
  2. Hej Q!

    Jag kan bara hålla med, där lyfter du fram något som jag också uppskattar! Det låter hur skönt som helst! Jag gillar också att inte ha tider att passa, bara sånt som är kul känns ok ha en tid att passa till. :)

    Mycket bra tips! Enkelheten i att vara fri och ledig och bestämma själv är så skön!

    Tack för ditt bidrag! :)

    SvaraRadera
  3. Tycker att det är synd och skam att du inte får fler kommentarer, här finns ju så otroligt mycket klokt och genomtänkt...har följt din blogg länge, men tycker nu att det får vara nog med okommenterade inlägg! Ha en trevlig fridfull afton! / Q

    SvaraRadera
  4. Jag får hålla med ovanstående anonyma kommentar. Alltför få kommentarer på en intressant blogg. Själv upptäckte jag din blogg igår kväll och tar tillfället i akt att göra en kommentar. Intressant tema och välskriven text!

    Har du förresten läst Henry David Thoreau och hans bok Walden (Livet vid Walden)? Den tror jag skulle vara något för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (Kan också intyga att den är bra och värd att läsas) / Q

      Radera
  5. @ Q - 2013 10:40
    Aaw, men tack för dina värmande ord! Det är rätt få som hittat hit (av statistiken att döma) och det känns ganska bra, trivs rätt bra med att ingen jag känner verkar hittat hit. Mitt pladder är mest för att få ord på mina tankar och kunna gå tillbaka och titta vad jag kände och varför jag gjorde som jag gjorde, typ :)

    Tackar, jag önskar dig desamma!

    SvaraRadera
  6. Hej PJ och varmt välkommen!

    Kul att du hittat hit och tack för tipset!

    Jo, jag hittade en svensk översättning i somras så då blev det lite lättare att förstå än den engelska varianten. :) En stor tänkare som ter sig som pionjär inom någon slags frivillig enkelhet.
    Här har jag skrivit några ord om boken:
    http://levafri.blogspot.se/search?q=walden

    Just nu håller jag på och läser en bok av Wayne W. Dyer som även han lyfter fram Thoreau i sin bok: Slut på ursäkterna! – Bryt vanemässiga tankemönster


    //nedan ett litet utdrag, s42, precis i början av kapitel 3, Ursäktskatalogen //

    "Inget faktum är så uppmuntrande som människan obestridliga förmåga att lyfta sitt liv genom en medveten strävan."
    Ur Walden av Henry David Thoreau

    //några textrader senare fortsätter Wayne: //

    "Thoreau lämnade människans fördärvade värld för att leva i naturen med träd, djur och vädret som lärare. Han upptäckte en extatisk medvetenhen om det liv som strömmar genom hela jorden, och det var //s43// detta som gjorde honom så optimistiskt inställd till hela mänskligheten potential. Hans budskap är i grunden detta: Inse att det finns en okänd och extatisk aspekt av din existens."

    Fint sammanfattat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt, även jag köpte den först på engelska men fann hans språk ganska svårt varför jag nu också har beställt den svenska utgåvan i översättning av Peter Handberg från ett antikvariat. Jag tänker läsa den på engelska men ta stöd av den svenska boken. Eventuellt att jag läser den svenska i en andra omgång.

      Det var via ditt ovannämnda inlägg om Thoreau som jag hittade din blogg.

      Wayne W. Dyer har jag också läst ett par böcker av, dock inte hans nyare alster.

      Radera
  7. Jo, minns att jag var lite skeptiskt till att så många fastnat för Thoreau. Jag tyckte den engelska varianten var lite för svår att läsa (behagligt).
    Likabra att erkänna..Jag gillar lättlästa böcker. :) Den svenska varianten var betydligt lättare att läsa (och förstå) och då började jag uppskatta guldkornen i texten.

    Angående Wayne är jag nybörjare (första boken). Kommer läsa mer känner jag.

    SvaraRadera