2013-12-01

Grannen köpt ny mobiltelefon

Häromdagen växlade jag några ord med en granne som har det lite kämpigt ekonomiskt (går på socialbidrag. sen många år tillbaka).
Jag brukar växla några ord med honom när han är ute och röker på balkongen. Jag började med att fråga hur det stod till.
Svaret jag fick, var att det var inte så bra. Han berättade att han hade köpt en ny mobiltelefon som inte fungera som försäljaren hade sagt. Han lät besviken, minst sagt. Det var tydligen något problem med uppkopplingen till Internet som inte fungerade via datorn. Han berättade att han testat ”allt”. Bluetooth, Wifi, USBkabel.. Det lät som han hade lagt ner stor tid, men ändå kommit upp kort.

Nu var han bekymrad över att han köpt en telefon som kostade 11000 kr (och som inte uppfyllde förväntningarna). Ja, elva papp blir det alltså om man slog ut vad abonnemanget som han var tvungen att betala i två år skulle kosta. Förmodligen hade han köpt en iPhone av något slag, #spekulativt (men troligt då han gillar Apple).

Mannen var också förbryllad över att han inte kunde utnyttja ångerrätten på två veckor eftersom han hade öppnat förpackningen och stoppat i batteriet, och nu gällde alltså inte ångerrätten. Han kunde ju inte veta att telefonen inte skulle fungera förrän han provat. Och det kan han ju ha en poäng i.

Jag gav lite tröstlösa råd i brist på annat. Att det löser sig säkert om han pratar med försäljaren. Utlovad funktion bör ju gälla osv. Detta visste han såklart redan, men något ska man ju säga, right?

Sensmoralen. Jag känner så väl igen mig själv. Man köper någon ny pryl som tar massor med tid att komma underfull med. En del tycker sådant är kul, men det är också mycket tidslöseri. Själv brukar jag drabbas av ett mått av frustration innan jag fattar hur jag ska göra.
Av detta skäl försöker jag nu att inte byta prylar för ofta. Mobilen jag har är över två år gammal och den får nog hänga med tills något går sönder på den. Förr kunde jag också byta bil alltför ofta, men allt detta kräver massor med tid i anspråk, då jag gillar att hitta "bra dealer" ( = tar mkt tid, både reseach och letande). Nu får prylarna tjänstgöra betydligt längre än tidigare.

Resultatet är att jag känner att jag har mer tid över för det jag finner mening i.


Prylar har en tendens att ”stjäla” tid, dont ya think?

3 kommentarer:

  1. Med tjocktv på tjugotvå år och en Nokia 1208 så är jag nöjd! Det har just kommit hit en grävmaskin som jag har anlitat för att dränera om husgrunden...satsar hellre på att vårda det jag har, dvs i detta fall huset, som jag fått för en symbolisk summa av älskade farföräldrar...har rensat i åratal här i huset och har nu på allvar börjat hitta mig själv bland alla prylar, arvegods (inga värdefulla grejer, men känslomässiga), så jag känner att det blir luftigare och luftigare och större känsla av frihet......underbart att känna att man själv styr!...Fick ännu mer inspiration i helgen när jag lånade hem "Stora boken om att röja och rensa" av Mary Lambert..kapitlet om att klappa händer i hörnen osv var väl klar överkurs för min del, resten var inspirerande. Perfekt underhållning för en introvert helg! :) För snart är det dags att ge sig ut och frotteras med omvärlden igen...
    Angående grannen: socialbidrag och 11000 för en mobil...ett bra tillfälle till förändring, men han måste ju själv komma fram till det...vill inte döma eftersom jag inte har alla fakta, men det var det som slog mig först...men som sagt man vet ju inte allt som ligger bakom....ha en bra dag/ Q

    SvaraRadera
  2. Oj det står att klockan är 01.41 vid mitt inlägg! I verkligheten är den 10.42 för jag är då verkligen ingen nattuggla... :) /Q

    SvaraRadera
  3. Sådär. Nu tror jag tiden är rätt inställd, YES! :)

    Sedärja, jaa varför inte slita ut det man har om det fyller ens behov? :) Jag är inne på samma linje.
    Den boken har jag nog inte läst, tack för tipset! Jag läste Karen Kingston, Rensa med Feng Shui för några år sedan och tyckte den gav mersmak. Bra med böcker som ger inspiration. Kan behövas ibland.
    Ja, du har väl kanske läst att här håller man också på och rensar ... det går lättare och lättare (hade svårt i början). Det som grämer mig är dock att mycken tid läggs på prylar även vid rensning, men det går åt rätt håll kan jag tycka.

    Huruvida det är klokt att dra på sig framtida avbetalningar när man lever på ersättningsstöd (från andra) lämnar jag okommenterat :)

    SvaraRadera