2015-02-23

Handla mat mer sällan

Hur kan man få tiden att räcka bättre, hur kan man effektivisera sin vardag så man får tid för mer meningsfulla aktiviteter?

- Jo, jag tänkte ta ett exempel.

Planka med oxfile, broccolli, sparris, tomat, och pressad potatismos. Onödigt GOTT! :)
Mat är en av livets höjdpunkter, utan mat går det inte att leva. Duh.
Okey.. Sista månaderna har jag testat att storhandla allt mer sällan. Jag har märkt att jag klarar cirka 2 veckor utan att behöva åka till mataffären och handla. När jag väl handlar så handlar jag alltså desto mer. Hur har jag kunnat gjort detta möjligt? Jo, genom att sluta dricka snabbkaffe hemma. För då behövdes mjölk och den höll bara någon dryg vecka. Filen som jag handlar räcker datumet ca 2 veckor, så det brukar vara filen och äggen som bestämmer när det behövs handlas.



Var det inte tufft att lägga av med kaffe och mjölk hemma?

Mja, jo, det var lite tufft i början, det ska jag inte hymla med. Saknade vanan att ta lite kaffe efter maten (så gott javet), men jag hade ovanan att äta en godbit till kaffet också och nu är den vanan veck. :) Är ju bara skräp i dom där dammsugarna och arracsbollarna. (även om de är goda). Gäller att se det positiva! :)

Detta gör också att jag verkligen uppskattar kaffe när jag väl får en god kopp! På lönearbetet smakar tyvärr kaffet peck så där dricker jag bara te.
Det finns en nackdel med att storhandla sällan och det är att jag saknar salladsbar salladen. Ni vet den där maten man plockar själv i salladsbaren hos Ica Maxi. Hållbarhetstiden på plocksallad är bara två dagar. Så det blir lite mindre sallad nu när jag bara handlar ungefär var fjortonde dag. Jag räknar inte heller med utemat, i mitt ”mathandlande” men försöker ofta planera in att köpa på väg hem från något annat. (Ringer alltid och beställer mat och sparar därmed ca 10 min i väntetid). Man får ju också tänka på att man sparar tid på att inte behöva laga någon mat hemma.

Att åka iväg och storhandla tar för mig ca en timme. Tidigare storhandlade jag ca en gång i veckan och därmed spar jag en timme, bra va?! Dessutom spar jag bensinpengar på att åka färre resor till matbutiken! Yes! :-) Bra för miljön också!
Hör ni va positiv jag låter! Vet ni vad mer. Joo! Jag hittade ju granatäppen häromdagen! Har nog aldrig ätit det, och de ska vara nyttiga jöh. Återkommer nog när jag testat (och kanske slaskat ner i köket). Blir spännande! :-)

Hur ofta handlar du? Håller du med om att det sparar tid eller tycker du det är kul att handla ofta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar