2013-10-18

Slänga ut soffan?

En nygammal tanke snurrar i huvudet... Ska man ta "hacka" sönder soffan i vardagsrummet? Göra sig av med den, en gång för alla? Aldrig att jag orkar bära ner soffan HEL genom trappen igen, det var tillräckligt jobbigt att göra det EN gång (när den skulle in i lägenheten), den måste slås sönder (Ive got just the tools for it).
Ok, låt oss göra oss av med den.. OCH .. Alltså inte skaffa någon ny? Är det för extremt? (Soffan är en bäddsoffa som hängt med i många år). Klarar man sig utan en soffa?

- Jo, jag skulle nog överleva, no doubt.

Så skönt med enkla ja och nej frågor. Perfekt att ställa spetsfrågor: Gör den där soffan mig lyckligare?

- Nej. den är bara bekväm då och då.
 
Ok, anta att jag hackar sönder soffan i helgen, vad ska ta dess plats? Hmm..
 Tyvärr får nog inte hammocken (kanske ett dumt inköp, after all) plats där istället (typ dubbelt så lång), och hammocken kan ju inte bära så många personer som en soffa. Min soffa kanske kan ta 3 personer i alla fall.

Skulle man lägga en madrass där istället kanske? (då finns lite bekvämlighet kvar) Visst det blir inte "snyggt", men jag kan ju alltid säga att jag har en Futonsäng, det låter lite tjusigare (i teorin), eller?

- Jodå, jag har även slagits av tanken att ställa mina två Brazzestolar (ni vet små ihopfällbara strandstolar) där istället. Men det lär se för taaaaskiiiigt ut, hahah.

Ibland blir jag (mitt falska jag, egot) lite rädd för vad jag håller på med! Har jag gått och blivit tokig som kastar iväg alla dessa "värdefulla" saker?!? De flesta människor i min närvaro ifrågasätter vad jag håller på med..

Samtidigt börjar jag ifrågasätta på ett positivt sätt. "Vad f-n, det går ju inte ens att ligga raklång i soffan" (måste liksom lägga fötterna på armstöden). "Whats up with that", liksom. Den tar trots allt en del plats. Behövs den verkligen? Nej, jag ska ju producera, jag ska banne mig inte ligga och lata mig i en soffa inte.. right? "Det här är bara bra för din disciplin, Per-Gunnar!"

Så vart kom denna tanke ifrån kanske du frågar dig? Att tänka är nytt är ju inget jag gör i onödan, så varifrån kommer inspirationen?

Okok, jag ska berätta.. , jag har nyss läst ett inspirerande blogginlägg av Miss Minimalism .Där skriver hon och hennes karl om deras uteblivna soffköp. Läs, inlägget, det ger energi att rensa!

Om man nu prompt vill ha en soffa så verkar detta vara ett smart sätt, kolla in länk här. Barcelona stolar. Lego style, smart måste jag säga!

*tänker*..Hmm... Jag ska fundera ett tag på om soffan är en keeper eller inte.. Ej göra något förhastat nu..Hold your horses, boy. Var inte för ivrig... be rational..

Från det ena till det andra.. Lite senare idag ska jag som kontrast till sofftankarna åka till Kungsåra Bilskrot, kanske återkommer om den lilla utflykten. Det är mitt gamla jag som tycker det ska bli skoj att åka och titta på prylar, bilar som gjort sitt. Jag letar kurvhantag till en av mina bilar! Måste man ju ha eller hur?! Ahh.. dessa ständiga pryltankar som återkommer då och då.. but.. I will conquer in the end! :-)

Sharrå!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar