//s35 //
”Idéerna i ramverket är
tidlösa. Det är principer, eller sanningen. Det är därför de fungerar och
därför de talar till människor i alla åldrar runt om i världen.”
// Längre ner samma sida,
s35 //
”Det finns ingen
effektivitet utan disciplin och det finns ingen disciplin utan karaktär.”
//s51 //
”Som kontrast var nästan
all litteratur från de omkring första 150 åren i stället inriktad på något som
skulle kunna kallas karaktär som grund för framgång – det vill säga
hederlighet, ödmjukhet, trofasthet, måttfullhet, mod, rättvisa, tålamod, flit,
enkelhet, blygsamhet och den gyllene regeln. Benjamin Franklins självbiografi
är ett exempel på den typen av litteratur. Den är i princip berättelsen om en
mans arbete med att integrera vissa principer och vanor på djupet av sin
karaktär.”
//s61 //
”Men inte alla
paradigmskiften är positiva. Som vi har sett har skiftet från inriktning på
karaktär till inriktning på image medfört att vi har övergett just de rötter
som bidrar till verklig framgång och lycka.”
//s65 //
”Andra exempel innefattar
hederlighet och ärlighet. De skapar själva grunden för tillit, vilket är
avgörande för samarbete och långsiktig personlig och interpersonell utveckling.”
//s70 Stephen har en
kontrovers med sin dotter som inte vill låna ut hennes ägodelar till andra barn
//
”Jag kanske hade högre
förväntningar på henne, därför att jag själv befann mig på en lägre nivå på min
egen skala. Jag kunde eller ville inte vara tålmodig eller förstående så jag
förväntade mig att hon skulle lämna ifrån sig sina saker. I ett försök att
kompensera för min otillräcklighet hämtade jag styrka från min ställning och
auktoritet och tvingade henne att göra som jag ville.
Men att hämta styrka på
det viset skapar svaghet. Det skapar svaghet hos den som gör det eftersom det
förstärker beroendet av yttre faktorer för att uträtta något. Det skapar
svaghet hos den som tvingas ge efter, och hämmar utvecklingen av oberoende
resonemang, utveckling och inre disciplin. Och slutligen leder det till en
sämre relation. Rädsla ersätter samarbete och båda berörda parter blir mer
nyckfulla och defensiva.”
//s70 //
”Min erfarenhet är att
det finns bra och dåliga tillfällen att lära ut saker. När relationer är
ansträngda och stämningen laddad uppfattas ett försök att lära ut något som
dömande och avvisande. Men om man tar upp saken när man är ensam med barnet,
när relationen är bra, och då väljer att diskutera det man vill lära ut har det
mycket större effekt. Det kan vara så att jag inte var tillräckligt emotionellt
mogen för att kunna göra det då.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar