Kviberg överskottslager har en fd polisbil i form av en stor
tung Cheva van. Den har tillhört Rikspolisstyrelsen (Stockholm). Denna är nu
ute till auktion, auktionen går ut imorgon 2012-04-25. Försäkringsbolaget är Kammarkollegiet. Skatten betald, så bara där finns några tusen att hämta.
Det sitter troligen en 5.0 liters 305:a i den. 127 kW som man får reda på i annonsen talar
för detta.
Den har bara gått 5284 mil enligt mätarställningen! Den kan
alltså vara i grymt fint skick. Det står också i annonsen att karossen är
väldigt fin för sin ålder (bla bla). Dessa gamla skåpbilar finns bara med
automat. Oftast 3växlad med overdrive (lockup) funktion. Lockup funktionen ska
bara användas vid motorvägskörning för att inte slita på automatväxellådan (har
jag läst).
Vad mer? Jo, det är körförbud på denna bil och det står även
i informationen att värmepaketet läcker. Den biten borde kunna temporärt lösas
genom att koppla sig förbi värmepaketet. T ex koppla ihop slangarna som går
till värmepaketet med en ihålig pinne eller t.ex. ett bockstyre till en cykel
och några slangklämmor. Men jag vet inte dimensionen så svårt att förbereda.
Känns inte som om jag vill hålla på och leta detta imorgon kväll (när auktionen
är avgjord).
Tyvärr står objektet i Göteborg.. Vilket betyder massa
krångel, chansande osv. Kommer bilen gå att köra hem, håller den osv. Att köpa
en bil osett är risktagande och kan ge en massa problem.. Problem är något jag
helst vill undvika. Vill lägga min tid på annat så att säga. Förnuftet säger
att vänta tills du hittar ett objekt närmare där du bor.. Badrumsspegeln säger
också ”fokusera på det meningsfulla”, är detta köp meningsfullt? Mycket
tveksamt.
Så frågan hjärnan ställer sig.. om och om igen (i köpiverns lust). Ska
man slå till osett på denna? Känner ni igen den velande känslan, köplusten som vill stillas?
Ägarhistoriken ser ut så här:
<><>
>
<><>>
Nuvarande ägare fr o m
| <><>
>
2011-05-19
| <><>
>
Rikspolisstyrelsen
Box 12256
102026 Stockholm
| <><>
>
<><><><><><>
>
<><>
>
Tidigare ägare fr o m
| <><>
>
1987-12-08
| <><><><><><>
>
AB Möllers Frukt & Blommor
Stavershult 211
266 95 Munka-Ljungby
| <><><><><><>
>
<><><><><><>
>
<><><><><><>
>
Tidigare ägare fr o m
(Inköpare av fordon från början)
| <><><><><><>
>
1987-03-12
| <><><><><><>
>
Ådalens Invest Aktiebolag
Ödsg 19 / Lennart Rylander /
872 36 Kramfors
| <><><><><><>
>
<><><><><>>
Fordonet är belagt med körförbud 2011-03-01 och är
lastbilsregistrerat (LB). Max 2 personer totalt. = Inte speciellt atraktivt.
Vid senaste besiktning (2010-02-11) noterades en
mätarställning på 47711 km. Vilket innebär att den har gått 5284-4771=513 mil
sedan sista besiktning.
Bilder på utsidan:
|
Chevrolet G20 Van 1987 |
|
Rost på reserhjulshållaren / Corrosion - rust |
Denna bil köptes alltså in i maj 2011 av Rikspolisstyrelsen,
det innebär att den måste ha varit obesiktad och belagd med körförbud redan då.
Sedan verkar man inte besiktat den utan den har troligtvis bara stått overksam
i deras ägande. Det är ganska lätt (för mig) att fantisera ihop vad den tänkt
användas till hos Polisen. Spaning, knarkspan i skumma kvarter? Eller har
Polisen rätt att beslagta bilar, och detta är en sådan. Det går att spekulera
ihop en bra story hur som helst!
Den är utrustad med en gasolvärmare och inredningen ser
byggd ut för gömma sig i den. Svart inredning, mörka rutor och mörka skynken
för fönstren. Detta kan i och för sig ha skett av tidigare ägare, men varför
bygga en så mörk inredning i den i sådant fall. Tittar man på
registreringsbeviset så står det: Kaross: Skåp - Kontorsinredning (24).
Kontorsinredning för poliser? Frågorna är många och det gör bilen lite extra
intressant tycker jag.
Inredningsbilder mm
|
Fd polisbil - inredning för spaning? / Former Cop surveilance interior? |
|
Huvudbrytare och elskåp - Head circuit breaker |
|
Propangas behållare saknas - Propan container is missing
|
|
Propane Heater - Propanvärmare - För att hålla spanande poliser varma? Eller var det tidigare ägare som värmde sig med hjälp av denna? |
|
Chevy van interior / Inredning Cheva van 1987 |
Bilen kan så klart även ha denna inredning från tidigare
ägare, som var AB Möllers Frukt & Blommor. Kanske har den använt på något
torg och endast körts fram och tillbaka. Frukt och blommor som sålts på ett
fiskartorg?? Endast använts på sommaren osv. Vinterdäck saknas. Tittar man ba
Årsmodellen på Chevan är av årgång 1987.
Motor: 127 kW (vilket innebär att det troligen sitter 5,0
liter V8 i den, det sägs också att 1987 kom TBI (Throttle Body Injection) på Chevrolet van).
Jag pratade dock med en arbetskamrat (LT Lasse) som sa att man sen då kanske
borde byta till TPI, där varje cylinder får egen insprutning (nytt insug
alltså) istället för den här varianten som verkar sitta i samband med
förgasaren/na?
Årsskatt: 3197
Jag är i valet och kvalet om jag ska slå till (edit: jag var när jag skrev detta).
Nackdelar:
Den här Cheva G20 Van mäter
<><>
><><>
>
<><><> >
Längd, mm: 5450
| <><>
>
Bredd, mm: 2020
| <><>>
<><>
>
Fördelar
Följer med gasolvärmare, kanske något som man kan ha
användning av.
Billig i inköp i jämförelse med tex motsvarande skick av en
Vw T3 Transporter. Det känns som att dom ligger högre i pris, pga av lägre
bensinförbrukning.
Just för tillfället drabbas jag med mig själv om jag
verkligen bara är köpsugen och bara köper på mig problem. Prylar är lika med
problem. Skaffar jag bara en stor pryl, som kommer kosta mig tid och pengar och
engagemang. Jag som egentligen snarare hade
tänkt mig en välskött Toyota Hiace, och det är egentligen inte bråttom. Jag
sitter inte i sjön så att säga.
Ska jag köpa denna och bara ha stående, ställa min nuvarande
bil på jobbets parkering? Ska jag försöka sälja bort min nuvarande bil? Kommer grannarna
gnälla på att den är för lång och bred för att stå på en vanlig parkering?
Kanske har dom svårt att ”baxa” in sina bilar i deras garage när det står en
lång Van på parkeringen framför deras garage? Var ska jag sedan göra av min
befintliga bil, sälja iväg den, eller rent av skrota den. Neh, tycker det vore
synd. Tjaa, det blir lite omständigt i varje fall. Problem som måste lösas.
Samtidigt är det inga stora pengar vi pratar om. Administrationsavgiften verkar hamna på några tusen, ett par resor till Göteborg. Säkert hamnar priset i alla fall under 20 papp totalt. Kanske ska
jag ta ledigt imorgon och åka ner och titta på den? Satsa en ledig dag och
energi på att göra en liten utflykt ner till Göteborg. Är den verkligen i
toppskick så kanske man ska slå till, annars skiter jag i det och åker hem. Är
det värt att ta en ledig dag för att stressa ner fram och tillbaka över en
dag? Hmm många frågor.. Tveksamt. Skulle det varit i sommar så hade man juh kunnat passat på och
semestra lite, men nu.. no, not so much. För Kallt, punkt. Visst finns det varma kläder, men nix jag föredrar mindre kläder på semestern.
Funderar vidare:
Om jag skulle åka ner, då måste jag ta med mig verktyg för
lite enklare mekaniskt strul. Kunna fixa felet med värmarpaketet och sen fixa
en försäkring och sen chansa på att bilen håller vägen hem, en nätt liten tripp på ca 30-35 mil om allt går som det ska. Men jag kan ju också bli stående och bli tvungen att ringa bärgare och hela baletten. Svårt att veta skicket.
Om jag slår till så måste jag lämna bilen som jag kör ner med
(alltså nuvarande Kia) någonstans. BÖK, jag vill ju såklart hitta en parkering som inte kostar något..
Det kommer ta tid att hitta ett lämpligt ställe, och jag vet att Göteborg sedan
tidigare semestrar är ena rackare på att ta betalt på de flesta
parkeringar. Speciellt åt kustsidan, typ Fiskebäck och liknande. Svårt att
hitta gratisparkering, (jämför här med Varberg som är mycket turistvänligt).
Näee, jag känner att jag helst vill undvika problem och bök,
parkeringsböter och allt, och vill jag verkligen ha en gammal amerikanare.?? Tjaa vore kanske coolt? Lyxigt med mullrande miljöovänlig V8. Givetvis skulle det inte bli så många mil en sån här bil rullade varje år. Det är lite av en entusiastbil. Jag vill ju ändå se mig som miljövän.
Jag
har idag pratat runt med lite folk på jobbet och det känns som om dom flesta vill
avråda från att köpa den. Det är väl därför som bilen säljs till ett riktigt
bra pris och det verkar vara få intresserade av dessa bensinslukare. Priset på en liter bensin ligger när detta skrivs på ca 16 kr / litern.
Jag ringde upp Kvibergs
Överskottlager och fick då veta att det finns ett reservationspris. Jag fick
tyvärr inte veta vad det var, så det kan ju vara betydligt högre, och göra det
hela mindre intressant. Jag försökte även få tag i dom som provkört bilen (på
Kvibergs) för att få ett utlåtande, men dom var mycket upptagna med
provkörningar. Efter ett antal samtal så sa kvinnan jag pratade med att någon
av dessa killar skulle ringa upp om jag lämnade telefonnummer, vilket jag gjorde. Det har dom inte gjort än och då känner jag
att det får kvitta. För många osäkra parametrar. Skulle det verkligen vara
något att ha så kommer priset troligen att dra iväg ändåså. Välskötta fåmilare
brukar få folk sugna. Dock vet jag inte läget riktig när det är en sådan här
bränsletörstig Chevrolet Van G20..
Skönt att skriva av sig, det hjälper mig att tänka, att få
saker på ”pränt”. Jag känner alltmer att jag skippar budgivningen på den där
auktionen och väntar in ett annat objekt istället! YES!
Jag ska hålla ett öga på budgivning och meddela vad som händer. Än så länge är det ingen som gett något bud. Utgångsbudet ligger på 8000 kr, reservationspriset är okänt. Man vet inte förrän man börjar bjuda om man är högste budgivare. Allt för att pressa priset.