2015-07-21

Svårrensat objekt, egentillverkad elektronisk klocka

För ett antal år sedan gjorde jag en elektronisk klocka. Jag hittade idén i en elektroniktidning och eftersom jag vid tillfället höll på och plugga till civilingenjör i elektronik tänkte jag att det kunde vara ett kul projekt att göra.

Anledningen till att jag skriver om det här på bloggen är för att det här är ett objekt som var lite extra svårt att "dumpa" då jag investerat mycket tid i detta. Som alltid är det lite extra svårt att "dumpa" saker som man investerat mycket tid i.
Jag kan berätta att jag bland annat gjort kretskorten, beställt delar (såklart), programmerat picprocessorn, löda ihop konstruktion osv. Nu fanns koden för pic-processorn redan gjord (i tidningen), så det var bara och ladda ner i princip, men ändå. Ett sånt här projekt tar mer tid än man tror. Tro mig! Och även om det är lite kul att pula med så kan man fråga sig om det är fruktsamt sätt att spendera sin tid på detta sätt.. (ifrågasätt alltid!) Det som är bra är ju att pulande ökar ens kunskap, men för att få något tilllbaka så måste ju kunskaperna användas för att konstruera något som andra vill ha, något som jag aldrig kom så långt med. De är här de s.k.10000 timmarna kommer in, och då måste ett genuint intresse finnas..

Sist jag testade klockan verkade den inte fungera. Så nu fick den gå, jag hade såklart kunnat lagat den, men orka liksom. Jag har ju ingen större nytta av den så att säga.

Förövrigt har jag ju lagt ner elektronikintresset och gjort mig av med de flesta prylar som hör till dettta så att lämna klockan känns rätt. Ett avslutat kapitel, även om det var svårt att ta det beslutet.

IT´S TIME! med andra ord. Time to let it go.
Elektronisk klocka med en pic-processor som grund för tidsräkning.
Det som styr klockan är en en kristall som sedan picprocessorn använder för att räkna tidscykler, på så sätt bygger man upp sekunder, minuter, timmar osv. Men då kristallfrekvensen inte var riktigt optimal så räknade denna klocka fel på ett par minuter i månaden och gick för fort. Shiftregistrena används för att tända olika ledlampor i 7-segmentsdisplayerna. Picprocessern har ett antal in och utgångar som alltså kan styras utifrån tex input från knappar osv. Klockan hade även en liten högtalare så man kunde ställa ett larm.

Klockan framifrån. display och diverse knappar för att ställa in den, snooze osv.
Klockan framifrån. display och diverse knappar för att ställa in den, snooze osv.

Klockan mer i närbild. 7-segmentsdisplay med små led som tänds upp med hjälp av shiftregister ic-kretsar som styrs via picprocessorn och dess assemblerkod.
Klockan mer i närbild. 7-segmentsdisplay med små led som tänds upp med hjälp av shiftregister ic-kretsar som styrs via picprocessorn och dess assemblerkod.

2015-07-17

Skaffa barn och vara fri?

Om man vill leva ett fritt liv går det då att skaffa barn?

-Ja det tror jag. Pero..valen måste vara bra, riktigt bra val från början.

Ja, vi som gillar frihet, oberoende osv. har nog många gånger tackat vår lyckliga stjärna för att vi inte har barn. Jag har i alla tänkt det ibland. Det är svårt att undvika de tankarna som ploppar upp när barnen i affärerna är som odrägliga vildar. Dessa små stridisar som skriker och härjar och som föräldrarna tycks helt tappat kontrollen över.. Det är då man bara känner att "Phew, tur man inte är inblandad i det där..", "Vilken pärs!". Ni förstår säkert vad jag menar, den där mardrömmen av "icke-lugn" liksom..

1:39:35 “But it is important that you be a happy parent. And that I think means controlling for quality and controlling for compatibility. And the best way to do that is to choose a quality woman, who you love to death and have a child with her. That is the best way to be a happy parent, and that is the best way to raise a happy child who´s gonna do great good in the world.” – Stefan Molyneux, Having Standards in Romantic Relationships!

Men sen ibland ser man ibland de där fina barnen, de väluppfostrade barnen som har fått en bra uppväxt och ja, som är så snälla, harmoniska osv. och man känner helt klart en viss lockelse. För nog vore det uberhäftigt att få lära upp ett eget lite minilag med gener från sig själv? Ni vet de där barnen som blivit sedda och fått massor med omsorg, bra familjeförhållanden osv. Försöka lära sig alla insikter som man faktiskt lärt sig och se dessa ta världen med storm.

There’s more to life than buying things … none of the [parenting philosophies] talk about the importance of buying things, it’s about engaging your kids and spending time together.” - Estelle’s mother, 33-year-old Liz Frugalwoods, https://moneyish.com/hoard/how-this-mom-raises-her-child-on-just-75-per-month/

Alltså.. För mig kan barn kan vara lika skrämmande som lockande. Kanske ni också har samma känsla?

Vad mer. Jo, jag tror det är som så frön och ju mer vi  lägger ner tid på att plantera dem noggrant, vattnar, sköter om desto mer sannolikt att vi får skörda en fin sådd.. (ungefär som, som man bäddar får man ligga)

- Ja, jo det ÄR en extrem utmaning att uppfostra barn, det kräver mycket tid och kunskap! Det är ingenting man tar till världen och sen hoppas att omgivining ska fixa åt en.

Och om vi själva inte blivit uppfostrad med "rätt" sorts värderinar är vi lite som Bambi på hal is. Vi vet inte riktigt vad som fungerar och vi har en tendens att göra som våra föräldrar. Jag är själv ett bevis på en halvknagglig uppväxt. Jag har haft en rätt bra uppväxt, men den skulle kunnat vara så mycket bättre. Jag har fått jobba så mycket med mig själv för att klura ut hur livet verkar fungera. Saker som jag önskat jag fått lära mig under min uppväxt. Ju tidigare desto bättre.  Vi måste försöka lära oss vad som fungerar, vad som är det bästa. Lära oss vad som är gott och ont. Om vi inte har vettig input blir det lätt att vi följer våra instinkter eller gör som vår omgivning säger och låter förståndet komma i andra hand (förståndet bygger ju input btw).
Stereotypen säger ju att
Tjejer väljer oftast s.k. Alfahannar med resurser, och killar går på utseende utefter fertilitetsignaler. Knappast är det så mycket förstånd inblandat i de första relationerna vi har, rätt? Och vips så står vi där med en graviditet på händerna. "Det bara hände". Vi hade ett hum om vad vi gjorde, men likväl vi gjorde ett val. Vi kan inte skylla ifrån oss. Ja, vi kan men det är inte ansvarsfullt. Det är otroligt svårt att göra bra val som ung eftersom vår input och erfarenhet inte är så stor.. Har vi då inte föräldrar/omgivning som ger oss bra råd är det halt där ute och väldigt lätt att ramla och slå sig. Och att skaffa barn med ett dåligt val av människa kan verkligen ställa till det för oss (senare i livet). Att följa impulserna kan alltså få stora konsekvenser.

Som det flesta av oss känner till är ett barn är en STOR, STOR ansvarsförbindelse, i brist på bättre ord. En jättegrej som påverkar ens liv i alla riktningar. Totalt! Att skaffa barn är ett av de största valen vi gör. Och med vem vi gör det, "huge choice!". För att det hela ska bli lycksosamt tror jag det är otroligt viktigt att  verkligen hitta rätt partner. Inte bara "råka" göra någon på smällen för att lustens begär inte gick att hindra. Inte skylla på att det bara "hände". Inte ta någon bara för att.. Nej, en sak vi måste lära oss är att behärska våra begär och lustar. Annars är vi tygellösa och vi får såklart ta konsekvenserna av ett sådant liv. Jag tror nog de flesta av oss vill leva ett bra liv, right? För att lyckas med det här finns det många strategier som vi gör bäst att ta reda på.

Ja, jag vet. Det är lätt att känna sexuell åtrå för en attraktiv tjej, och mitt i all den här lusten är så lätt att glömma bort kvaliteten på innehållet. Men jag tror att kvalite/dygder/förträfflighet slår snygghet alla dagar i veckan. Eller jag vet det. Det har tagit mig otroligt lång tid att komma till denna insikt. Den polletten håller så sakta på att ramla ner så att säga.

Jag tror att med rätt sorts uppfostran så kan man få ett alldeles underbart barn som gör att vi fortfarande känner oss fria, och faktisk än mer lyckliga än vi var innan barnet. Det är vad jag tror. Jag tror att barn kan förhöja våra liv något otroligt om vi bara gör rätt! Det är min fulla övertygelse!

Vad jag tror på vad gäller barnuppfostran

  • Om att den tid du lägger ner får tillbaka. Så är det med allt i livet. 
  • Se till att umgås med barnet den första tiden. Boundar man tidigt med barnet blir allt så mycket enklare sedan.
  • Om att lära sig trix att få barnet att förstå jobbigt beteende osv. "Fråga tre gånger"-regeln tex.
  • Vara beredd att lägga massa med tid på ditt barn. Verkligen knyta ihop era liv. Barnet ska känna sig älskad på riktigt. Förklara och resonera så att barnet förstår med tiden.
  • Närvarande fader och moder! Väldigt viktigt. Båda behövs, förhoppningsvis bra förebilder.
  • Ha ekonomi för det. Skaffa inte barn om du inte kan ta hand om det.

  • Bröstmatat sina barn minst ett år, helst 18 månader (bättre hälsa, mer anknytning etc.)
  • Fri lek i naturen
  • Föräldrar som vill leva med etik och moral i framsätet, eller som vill lära sig att leva moralisk, efter moraliska principer som inte är motsägningfulla, träna sig dygder mm.
  • Om att aldrig ljuga för sitt barn. Inte ens vita lögner. Säg som det är. 
  • Aldrig höja rösten. - Ja, det här tog det lång tid för mig att inse.. 
  • Såklart aldrig slå ditt barn. "Peaceful parenting".
  • Sätta gränser, men att kunna förklara varför osv. Gränser är otroligt viktigt.
  • Utmana sitt barn lite, så det känner att det klarar av svårigheter och växer eller inser fördelen med viljekraft.
  • Bra mat, bra förebilder, bra input till barnet
  • Läsa för barnet innan det föds. Speciellt den manliga rösten.
  • Om att hjälpas åt, Om att hålla ihop i vått och torrt, familjetänk.
Ja, visst är det lätt att skriva ner detta och extremt svårt att applicera, men det måste också sättas som hög prioritet.

Vi måste inse att om vi ska skapa något bra, så bygger det just på att vi gör bra val från början. Det går inte att bygga ett stabilt hus på en sandstrand även om det är vackert.... och vänta sig att det står emot hårt väder.

Grunden är viktigast!

Det här är ett ämne som brukar väcka en och annan känsla.. Säkert har du någon åsikt i frågan?

Vad tror du är grunden till bra barnuppfostran?

Morgonhumor!

Lite småkul på morgonkvisten!

Det finns ett gammalt skämt om ett gift par som bestämt sig för att satsa på rådgivning och frun säger till terapeuten: "Ja, min make har inte talat med mig på tio år."
Terapeuten vänder sig till mannen och frågar:
”Varför inte?
Mannen: ”Tja, jag ville inte avbryta henne.”

HAHAHAHHAHHAAAAA :-)

Fattar ni?! Jag ville inte avbryta henne... HOHAAHAHOOHOOHOH 

Trevlig dag på er! :-)

2015-07-13

Bokutdrag från Urkällan, The Fountainhead av Ayn Rand

Urkällan (engelska originalets titel: The Fountainhead) är en roman av Ayn Rand från 1943. Tolv förlag hade refuserat boken, innan The Bobbs-Merrill Company beslöt sig för att ge ut den.

Jag har precis börjat läsa den och det finns en undermening som utgår utifrån hennes filosofi. Du behöver antagligen läst lite Ayn Rand innan för att upptäcka hennes liknelser.

Det här en bok som hånats av kritikerna när den kom ut, men som sedan gick vidare till att bli en enorm bästsäljare, och i dag säljer tiotusentals exemplar årligen. En senare bok som Ayn skrev var "Atlas Shrugged", den sägs vara Rands magnum opus dvs 'det stora verket' och åsyftar en persons största eller mest kända verk. Ibland sägs Atlas Shrugged vara den näst mest inflytelserika bok i att väcka amerikanska tankar, med bara bibeln före sig, och då har bibeln ett antal år i försprång så att säga..

""Atlas Shrugged," Rand's magnum opus, is sometimes said to be the second-most influential book in American thought, next only to the Bible."
Bilden ihopklippt från New York Times hemsida, http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/r/ayn_rand/index.html

Nedan ett utdrag från några sidor i början av boken. Det handlar om att Howard Roark blivit relegerad från att forsätta studera arkitektur och blivit kallad till rektorn för några sista ord..

------- BOKUTDRAG från Urkällan, av Ayn Rand, utgiven av Timbro, översättning Ylva Spångberg ------

//s18-19 //
”Roark log. Det var inte något lyckligt leende, inte tacksamt. Det var ett enkelt, obesvärat leende, och det var roat.
”Jag tror inte att ni förstod mig riktigt”, sade Roark. ”Vad fick er att tro att jag vill komma tillbaka?”
”Va?”
”Jag kommer inte tillbaka. Jag har ingenting mer att lära mig här.”
//fortstätter direkt sidan 19 //
”Nu förstår jag verkligen inte”, sade rektorn avmätt.
”Är det någon mening med att jag förklarar? Det spelar ingen roll längre.”
”Nu är ni vänlig och förklarar er.”
”Om ni så vill. Jag vill bli arkitekt, inte arkeolog. Jag förstår inte meningen med att rita renässansvillor. Varför skulle jag lära mig att rita dem när jag aldrig kommer att bygga dem?”
”Renässansens storslagna stil är långt ifrån död, min pojke. Varje dag bygger man hus i den stilen.”
”Det gör man. Och det kommer man att fortsätta med. Men inte jag.”
”Så, så, det här är barnsligt.”
”Jag kom hit för att lära mig bygga hus. Det jag har fått ut av uppgifterna här är att lära mig lösa dem på samma sätt som jag skulle lösa en riktig uppgift i framtiden. Jag gjorde dem så som jag skulle bygga dem. Jag har lärt mig allt jag kan lära mig här – i de byggnadstekniska ämnena, som ni ogillar så. Jag skulle inte få ut något av att ägna ytterligare ett år åt att rita italienska vykort.”
En timme tidigare hade rektorn önskat att hans samtal med Roark skulle avlöpa så lugnt som möjligt. Nu önskade han att Roark skulle visa några känslor, för det verkade onaturligt att vara så lugn och naturlig i det här läget.
”Menar ni på allvar att ni tänker bygga så där, när och om ni blir arkitekt?”
”Ja.”
”Min käre vän, vem skulle låta er göra det?”
”Det är inte frågan. Frågan är, vem skulle hindra mig?”
”//slut på citat//

//Gör ett hopp i texten och fortsätter på s20.. Fetstilen gjord av mig, för att synliggöra//

”För Guds skulle, måste ni vara så naiv?”
”Men jag förstår inte. Varför vill ni att jag ska tycka att det där är stor arkitektur?” Han pekade på bilden av Parthenon.
”Det där”, sade rektorn, ”är Parthenon.”
”Det är det.”
”Jag kan inte slösa bort min tid på dumma frågor.”
”Som ni vill.” Roark reste sig, han tog en lång linjal från skrivbordet, han gick fram till bilden. ”Ska jag tala om varför det är uruselt?”
”Det är Parthenon!” sade rektorn.
”Ja, för h*lv*te. Parthenon!" //motsatsen till himmelen är redigerad utifrån grundtexten //
Linjalen slog i glasskivan.
”Titta här”, sade Roark. ”De här berömda räfflorna på de berömda kolonnerna – varför finns de där? För att dölja fogarna i träet när man har träpelare – fast de här är inte av trä, det är av marmor. Triglyferna då, vad är de? Av trä. Träbjälkarna lagda på samma sätt som folk var tvungna att göra när de började bygga timmerkojor. Era greker tog marmor och gjorde kopior av sina träbyggnader med den, därför att andra hade byggt på det viset. Sedan dök renässansmästarna upp och gjorde kopior i murbruk av marmorkopior av träkopior. Nu sitter vi här och göra kopior i stål och betong av murbrukskopior av marmorkopior av träkopior. Varför?”
Rektorn tittade nyfiket på honom. Det var något som förbryllade honom – inte det Roark sade, utan att hans sätt att säga det.
”Regler?” sade Roark. ”Det här är mina regler: vad man kan göra med ett material får man aldrig göra med ett annat. Det finns inte två likadana material. Det finns inte två likadana byggplatser. Det finns inte två byggnader som tjänar samma syfte. Syftet, materialet och platsen bestämmer formen. Ingenting kan vara förnuftigt eller vackert om det inte är gjort efter en huvudidé, och idén bestämmer varje detalj. En byggnad lever, precis som men människa. Dess integritet ligger i att den följer sin egen sanning, sitt eget tema, och tjänar sitt syfte. En människa lånar inte delar av sin kropp. En byggnad lånar inte sjok av sin själ. Dess skapare ger den dess själ, och varje vägg, fönster och trappa utrycker den.”

//fortsätter längre ner, samma sida, s20, där Howard Roark återigen har ordet, fortfarande i diskussion med rektorn där han studerat för att bli arkitekt (och just blivit relegerad). Fetstil gjord av mig.. //

”Varför har vem som helst rätt – bara det inte är man själv? Varför är det de andras antal som avgör om deras åsikter är sanna? Varför //s21 // har sanningen bara blivit en fråga om att räkna – och bara addition, till på köpet? Varför har allting förvridits till orimlighet, bara för att det ska passa allting annat? Det måste finnas någon anledning. Jag vet inte vad. Jag har aldrig gjort det. Jag skulle vilja förstå varför.”
”För guds skull”, sade rektorn. ”Sätt er ner... så, det var bättre... Skulle ni ha väldigt mycket emot att lägga ned den där linjalen?... Tack... Hör på mig nu. Ingen har någonsin förnekat att den moderna tekniken är viktig för en arkitekt. Vi måste lära oss att anpassa det förflutnas skönhet till dagens behov. Det förflutnas röst är folkets röst. Inom arkitekturen har ingenting någonsin uppfunnits av en ensam människa. Den sanna skapande processen sker långsamt, gradvist, anonymt, kollektivt, och varje människa samarbetar med alla de andra och underordnar sig majoritetens normer.”
”Men ni förstår inte”, sade Roark stillsamt, ”jag har kanske sextio år till att leva. Det mesta av tiden kommer jag att arbeta. Jag har valt det jag vill arbeta med. Om jag inte finner någon glädje i det, så dömer jag bara mig själv till sextio års plåga. Och jag kan bara finna glädje i det om jag gör mitt arbete så bra jag kan. Men vad som är bra är en fråga om normer, och jag sätter upp mina egna normer. Jag ärver ingenting. Jag står inte vid slutet av någon tradition. Jag kanske står vid början av en.”
”Hur gammal är ni?” frågade rektorn.
”Tjugotvå”, sade Roark.
”Då är det ursäktligt”, sade rektorn. Han verkade lättad. ”Ni kommer att växa ifrån allt det där.” Han log."

//Stannar där, vill ni veta mer får ni läsa boken! :-) //


------------ SLUT BOKUTDRAG ----------------------
Bild på Parthenon som omnämns utifrån arkitektur ovan.
Parthenon i Grekland. Bilden från https://sv.wikipedia.org/wiki/Parthenon

"Parthenon.Southern.Side.damaged". Licenserat under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons.

2015-07-11

Motorljud på Hälla

Hörde lite motorljud när jag på Hälla och handla. Vart tvungen att kolla in lite Mini GP, slängde ihop en liten video om någon är intresserad av sådant här..

Hade du förväntat dig att hitta en röd tråd på den här bloggen? ;) Glöm det.

2015-07-10

Lite kort om min Internet historia

Lite kort om min dator och Internet historia, från minnet, med en och annan avstickare..

Jag ska försöka hålla det kort, för det här är ett ämne jag lätt tappar tråden i.. Bear with me..

Jag tror jag testade Internet för första gången någon gång typ 1995, kanske på ett biblioteket eller något sådant, jag minns inte riktigt. Jag tyckte inte det var något speciellt om jag ska vara ärlig. Okey att det kanske gick att skicka textbrev på något sätt, men det var inte det första jag testade, och visste knappt om om jag ska vara ärlig. Nog hade man kanske hört att Carl Bildt hade mailat någon höjdare via "nätet", men så mycket mer var det inte..



Commondore 64. Bilspelet "Outrun" var ett av favoritspelen. Skön musik. Bilden från: 
http://gylleneflashbacks.blogspot.se/2013/06/commodore-64128.html


Det första videospel jag fick var följande. Intellivision. Bilden från: https://en.wikipedia.org/wiki/Intellivision

När jag var typ 13-14 år fick jag
en Nintendo 8 bit av mina föräldrar.
Den blev det många timmar framför..
https://en.wikipedia.org/
wiki/Nintendo_Entertainment_System
Datorer på den tiden var svindyra och jag hade absolut ingen tillgång till en egen där hemma. Min enda ”datorerfarenhet” bestod av ”videospel” och en Commendore 64 i barndomen. Minns även de tråkiga ABC-80 lektionerna som vi hade i skolan, som jag inte fatta så mycket av..Vi satt typ och skrev av någon program och sen fick vi se en kula röra sig på skärmen typ.. Och ja just ja, spela "Track and Field" på min styvpappas "bärbara" shabrak (typ 20 kg) som han låna hem från sitt jobb någon gång då och då.

IBM 5155 "Bärbara" PC. Spelade Track and Field så fingrarna nästan blödde :) En sådan här lånade min styvpappa F hem vid ett par tillfällen. Minns att man sprang med typ två tangenter och sen hoppa man höjdhopp och liknande med streckgubbar. Tröttnade rätt snabbt på den här typen av spel. Programmen låg på stora 5,25 tums disketter. Internet var inget jag eller någon annan i min omgivning kände till vid den här tiden.
Bilden från: http://www.abc80.net/old/ver1/gallery.html

Runt 1995 hade jag precis gjort färdigt lumpen, och lyckats fått tillbaka ett kontrakt på ett jobb jag hade innan militärtjänstgöringen. Jag hade belånat mig för att köpa en relativt snabb bil (Opel Kadett GSI16) till 16,75 % ränta och jag var väldigt sugen på att jaga pengar och börja försöka nå samhällets förväntningar över att vara lyckad. Fin bil, fint boende, fin tjej osv.

 Hur som haver var mitt lagerjobb ett riktigt hårt fysiskt jobb (ackord) och jag slet som ett djur för att tjäna bra med dineros.. Jag var en av dem som hade bäst ackord (ju mer jag jobbade desto mer betalt), jag skippade de flesta raster utom lunchen (då vi inte fick jobba). Jag vantrivdes, och jag var helt slut om kvällarna, men tjänade pengar, kunde betala räkningarna, kunde plöja ner massor med pengar på diverse prylar, bland annat bilen, bilstereo, fälgar osv. 

Nåja... efter ett tag lärde jag mig att det fanns ett ”skyddsnät” i form av a-kassa, och att jag tydligen klarade kraven för att få den här "A-kassan". Det gick alltså upp för mig att det gick att få nästan 80 procent utav min lön utan att jobba. Det lät för bra för att vara sant! Få betalt utan att jobba?! Det måste jag testa! Jag tänkte inte så långt fram på den tiden, tog dagen som den kom, jag hade självförtroende att jag kunde fixa jobb om jag verkligen behövde.. Jag var sådär härligt ung och naiv kan man säga. Och jag var såå trött på att jobba, en ryggmuskel hade dessutom tidigare ”gått av”, och jag förstod att jag behövde plugga eller ”göra nått” annat för att förbättra mitt liv, att jobba på ett lager hela mitt liv såg jag inte som någon vidare framtid.
.
Nåväl, jag slutade mitt lagerjobb och började ”stämpla” istället. Det funkade, jag fick pengar utan att jobba, whow liksom! Detta var en mycket behaglig tillvaro än att slita på ett lagerjobb, och jag blev strax skickad på någon ”arbetsmarknadsåtgärd” som kallades för ”Datorteket”. Här kom jag i kontakt med typ 486:or (pc-datorer) och det visade sig att jag tyckte det här med datorer var rätt kul. Det var en slapp tillvaro, ett och annat studiebesök på någon arbetsplats annars satt vi av dagarna där på Datorteket, spelade Simcity 2000 (bygga upp en stad/samhälle) och gjorde en och annan övning då och då. Här fick vi tillgång till Internet också. Minns jag rätt fanns aftonbladet.se att kolla på, deras chatt som säkert folk kommer ihåg osv.. Någon som minns den, hahah? Det ena konstiga inläggen efter de andra. :-)

På den tiden sades de av alla äldre att Internet var så farligt och vi verkligen skulle passa oss för att säga vem vi var. "Låt ingen ta kontakt med dig!" "Det finns så mycket konstiga människor på Internet.."
Det fanns helt klart en ÖVERREKLAMERAD rädsla för det där "farliga Internet", det okända, haha. Idag fläker folk gladeligen ut sina liv på nätet och verkar överleva.. Men så är livet, folk är skeptiska till saker de inte förstår eller ännu icke har hajat..

Mina hemsidor
I övrigt hittade jag inte på så mycket intressant på nätet, men förstod att det gick att lägga upp bilder och text och lite ”datafiler” där. HTML skulle man visst använda. Något som betyder Hyper Text låter ju häftigt, right? Hastigheten var i jämförelse med dagens över 100 mbit minst sagt slö, heheh.. Hemsidorna var inte så avancerade, för om var de för avancerade så var det ingen som orkade vänta på att ladda dem. Hemsidor optimerades verkligen mer på den tiden för att bli små i storlek. Att göra animerade gifbilder var knappt att tänka på.
Kort och gott så var Internet inte så mycket att hänga i julgran på den tiden, men det hade helt klart börjat växa. Det vara datanördarna som skapade och grejade. Alla försökte förstå hur det fungera, webbläsaren Netscape var det som gällde etc.. Något senare kom Internet Explorer och började konkurrera.

Back on track: Några månader senare hittade jag en 1-årig utbildning i Data/Video kommunikation som jag bestämde mig för att gå. Kör ba, kör. Här utvecklades mina datorkunskaper igen, de andra eleverna var mycket mer vana med datorer än vad jag var, men jag lärde mig snart att köra ikapp deras kunskaper, speciellt när jag hade råd att köpa en alldeles egen dator, en Pentium 133 Mhz. (minns inte om jag köpte den innan skolan började, men minns att jag köpte VÄLDIGT dyrt extraminne till den.. En riktig topp of the line pc..). Under den här tiden gjorde jag min första hemsida via att följa någon HTMLguide på nätet.. Passagen.se och Torget.se erbjöd gratis hemsida så där fick det bli. Idag verkar är allt det där nerlagt, jag hittar inte min gamla webbsidor längre..
Alltså 1996 hade jag mina första hemsidor på nätet, coolt va?!. Där la jag upp lite bilder på projekt som jag gjort i utbildningen. I något slags försök att marknadsföra mig för ev. arbetsgivare. I övrigt hade jag ingen aning om vad jag skulle skriva om på mina hemsidor. :-)

Genom åren har det blivit en drös med egna hemsidor och jag har även under ca 5 år jobbat med ”Intranät och Internet och mailservrar”. Mestadels med Domino som mail & webserver, men även några andra webbtekniker. Vi hade även samlingsplatsen för redaktionen till en vindsurfingtidning på mitt jobbs webbserver (IT-konsult). Minns att en av kontorscheferna inte blev glad att få reda på det. "Men det kan kan ju komma virus".. typ..

Nu ligger mina bloggar på Blogger. Varför valde jag då blogger och inte Wordpress kanske någon undrar? Jo, mest för att det är Google som ligger bakom. Behöver jag säga mer?

Teknikens framsteger har gjort att idag kan alla blogga, just för att det är så enkelt och det kräver inte längre en massa tekniskt kunnande. Ja, idag är det så ENKELT att driva bloggar jämför med hur det var förut. Du slipper hålla och på och lägga massa tid på det tekniska utan kan fokusera mer på innehållet, win-win. Det har blivit enklare och så mycket bättre! Flera funktioner är integrerade, tidigare fick man själv hålla på och "mixtra" med funktionerna, eller använda diverse skript hit och dit. Låtsas som att man var en "hejare" på javascript mm..Visst kan man pilla lite med tekniken idag också om man vill, jag förnekar inte det.

”Jag skulle känna mig ganska misslyckad om jag kände att jag behövde skriva om mitt liv på nätet.”
Så sa en f.d arbetskollega för något år sedan när vi vid någon fika kom in på att prata om bloggar. Personen i fråga känner inte till att jag bloggar. Vilket jag förövrigt inte berättat för någon jag känner. Det här är en liten "lowkey" blogg således.. :-)
Visst finns det fortfarande en och annan som har bilden av den där ytliga människan som i någon slags narcissistisk egenskap måste fota och lägga ut allt för allmänhetens kännedom, försöka göra sitt liv intressant etc. Men det är ofta en person som inte förstår att det finns faktiskt kvalitet i vissa bloggar. Och alla måste vi börja någonstans. Det är som en mental utveckling att inse även detta.

Jag kan också erkänna..
För kanske 10 år sedan, typ 2005 tyckte jag bloggar vara Internets skräpkorg. Det var ungefär då wordpress och blogger med flera började ta mark. Alltfler ”klåpare” och bloggare började dyka upp. Alltmer ”tyckande” började ”smeta” ner nätet. Jag hade också den där bilden av ”modebloggar” där ytlighet, skvaller och annan smörja premierades. Där det gällde att ständigt försöka komma med något nytt sensationellt. Men såklart, även dessa har sin publik.

Den främsta orsaken till att jag var negativ till bloggar var att när jag sökte hos någon sökmotor så hamnade jag ofta hos någon blogg som inte alls gav någon vettig information om saken jag sökte, utan det som jag sökt på bara nämndes i förbifarten liksom. Därför tyckte jag (tidigare) att bloggar stod för skräp. Jag såg bloggar som cybernätets sorl av icke värde.

Men som alltid har en åsikt en tendens att ändras med tiden, right? Få saker är statiska, rätt? Nu är min åsikt en helt annan. Jag uppskattar verkligen bloggar nu förtiden! För att inte tala om podcasts och videoklipp! Tack Youtube och Vimeo som gjort det gratis att lägga upp material. Kvalitén har höjts betydligt. Människor har blivit mycket mer professionella än de var för 10 år sedan.. Det är betydligt högre konkurrens osv. Marknaden har mognat osv.
Och även om den här bloggen som jag pladdrar i inte dryper av hög kvalité utan jag ser den mer som ett utlopp för att bli bättre på att skriva och i någon mån utveckla mina tankar, så tror jag helt klart på konceptet.

Idag kan jag få ta del av människor som är otroligt intelligenta och som delar av sig av sina tankar och jag tacksamt kan få sitta lite på deras axlar och få en större förståelse för nya koncept och tankar. Internet är sannerligen fantastiskt!


Återigen tack till alla er som jobbat hårt för att göra detta möjligt!!! Mitt ödmjukaste tack.

2015-07-09

På reservplats..

Har jag nämnt att jag sökt in på en distanskurs i höst? Minns inte. men..
Jag kommer nog inte in.. WTF reservplats 517.. shaeze


Litteraturvetenskap, kreativt skrivande, reservplats 517
Kanske lika bra det, hade nog inte riktigt hunnit med..

2015-07-08

George Bernard Shaw om syfte och det Mighty one

Det finns så mycket insikt i det här få raderna tex t>>

“This is the true joy in life, the being used for a purpose recognized by yourself as a mighty one; the being thoroughly worn out before you are thrown on the scrap heap; the being a force of Nature instead of a feverish selfish little clod of ailments and grievances complaining that the world will not devote itself to making you happy.” - George Bernard Shaw
Epistle Dedicatory
“Man and Superman: a Comedy and a Philosophy”

En tolkning..


“Be used for a purpose recognized by yourself as a mighty one” –
Vi ska användas för ett syfte som vi inom oss själva finner som "det stora, det mäktiga". Det som gör gott.
Vi bör ingjuta allt vi gör med glädje, medkänsla, fred, kärlek och visdom.

“Be thoroughly worn out before you are thrown on the scrap heap”

Vi ska vara produktiva! // Med Det SOM Hör tills Det Mighty One // Flit en av dygderna, och vi ska passa oss för att vara upptagna med att vara upptagna (med alltför oväsentliga ting). Vi ska ge allt innan vi hamnar i graven.

“Be a force of Nature”

Vi ska vara en kraft sprungen från naturen. På naturens villkor. Efter dess spelregler. Det här innebär också att vi är mogna, visa, hittar vägar framåt, är anpassningbara och fulla av livsglädje!


Att inte vara “a feverish selfish little clod of ailments and grievances complaining that the world will not devote itself to making you happy” 

Att vi inte ska vara en febrig självisk liten klump av krämpor och klagomål som klagar på att världen inte kommer att ägna sig åt att göra dig lycklig "

Att det är upp till oss själva att ta ansvar för våra liv. Lära oss vad som är bra och dåligt, vad fungerar och vad fungerar inte, vad är moralisk och etiskt, konstruktivt och destruktivt. Vad är hållbart. Att använda kritiskt tänkande i våra val. Använda filosofi som vår guide för att borra oss djupare ner i ämnen. Att vi måste lära oss att kontrollera impulser och önskningar från vårt primitivare jag. Vi måste sluta vara småaktiga, omogna, giriga, självcentrerad, ägande, avundsjuka och svartsjuka. Vi måste växa upp, lära oss om oss själv och inse hur underbart livet är oavsett vad våra omständigheter är!

2015-07-06

Tar du det blå pillret eller det röda?

Jag är inte mycket för att ta piller, men ställer nu följande metaforiska fråga:

Tar du det blå pillret eller det röda?



Att välja det blåa pillret
Att välja den enkla vägen där du väljer att ignorera den bistra verkligheten och leva lyckligt ovetande. De flesta i dagens samhälle lever där som jag ser det. Det är dessa som har svårt att skilja åsikter från kunskap. Det är dessa som lever utan en genomgripande filosofi, de styrs mer av begäret än av förnuftet.

Ta det röda pillret 

  • Inser att många av de indoktrinerade konventioner och ändamål som samhället erbjöd oss faktiskt är falska.
  • Att öppna någons ögon och sinne till den hemliga sanningen om något viktigt.

Det här är inget vi blir serverade rakt av, det kräver massor med arbete: att vara dedikerad att söka bästa möjliga svar på frågor, att klura ut livet, att göra bättre val.

"Red Pill" har blivit en populär fras bland "cyberkultur" och innebär ett fritt tänkande attityd, och att vakna upp från ett "normalt" liv i lättja och okunskap. Röda piller människor föredrar sanningen, oavsett hur obehagligt och smärtsamt det kan vara.

----- ----

"This is your last chance. After this there is no turning back. You take the blue pill: the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill: you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes." - Morpheus, The Matrix 

2015-07-05

Balansakt på Power big meet

Var ute och kolla på Power Big Meet igår kväll. Detta är ett stort evenemang med muskelbilar, främst gamla amerikanare (bilar alltså). Mina lungor är väl inte dom bästa idag efter att varit ute vid burnoutstrippen vid Hälla, mycket gummirök alltså.

Jag valde att ta bilder på en balansakt, då jag anser balans vara viktigt! :-) These guys most have been doing a lot of yoga. ;)

Många högljudda maskiner på burnoutstrippen. Här är  dock en "crazy person" som offrar sina öron för att föreviga stunden.

Något som lät allra mest var denna tvåtaktare som antagligen inte hade någon ljuddämpare. Hujedami va den lät!! :-) Bööm, böööm

Sen fick vi se en show i balans.

Bakhjulet snurrar på "rullar "och gyroeffekten stävjar upp det hela så det blir lättare att balansera (antar jag), men lätt att något går fel och bågen hoppar av rullarna..

Sen blev en tjej från publiken inropad. Jag brukar förövrigt se dessa två förmågor på citygymmet då och då.

Trots dåliga skor så tog hon sig upp, inte illa!

Voilla!

Killen (öljettmannen, öljett i örat) ställer sig också upp.

Sen vart det dags att montera ett rör medans bakhjulet snurra. Kan ju inte vara helt stabilt det där, tänkte ja? Bara hoppas att svetsningarna håller. #praytouniverse Och jag kan meddela alla att det gick bra. Yes!

Sen klättra (läs åla) mannen (kallsongmannen fick benämningen bli), längs med stången och så småningom ställde han sig raklång till publikens jubel. Yihoo! Tror även han gjorde någon form av halvt om halv armstående, typ i armhävsläge. Coolt.

Tack för den showen, alltid kul med folk som bjuder på sig själva!

Fågelpromenad i solen

Detta gäng var skeptiska mot mig.. Hmm..
 De simmade bortåt när jag gick ner för att fota dem.
Whats up with that?! :)
Jag tömde mobilkamerna på bilder idag och då såg jag att jag tagit lite bilder från våren. Så underbart skönt det är när solen är framme.

Det finns en liten å inte alltför långt ifrån där jag bor. Änderna var som vanligt i farten med sina ritualer av att jaga varandra och den här dagen var tvättning och putsning av sig själv också högt på agendan. Tycker det är lite kul att kolla in dom.

Här lite "action" bilder.

Det är inte lätt att hinna med mobilen när jagandet sätter igång. Ibland önskar man att man kunde mer om änder alltså. Det finns ju två olika sorter kan man säga. Ja på färgerna alltså. Fast det är säkert bara olika varianter. Skulle vara kul om man kunde se vilka som var hannar och vilka som var honor.

Den här anden höll länge på och tvätta sig själv om vartannat. Dök och hade sig och betedde sig i stort sett som en hund när den skaka av sig.

Dessa bilder tog jag häromdagen. Vi har några harar som håller till på gräsmattorna utanför då och då. De måste höra väldigt bra med det där stora öronen. :-)

Härlig crispig kvalite på denna bild.... eller inte, hah.

2015-07-04

Semester och sista veckan på jobbet

Här i veckan var sista lunchen med jobbet. Som utkilningstårta bjöd jag på  Carl Gustaf-tårta (gult marsipanöverdrag) från Brynolf Bagare.
Vi var även ute på den årliga sommarlunchen. Restaurang Agrill fick det bli och vi hade tur med vädret, men fick tyvärr sitta inne för de hade inte så stora bord ute. Jag bestämde mig för att ta några kort för minnets skull. Sista veckorna har varit riktigt sköna på jobbet. Lugnare och lugnare. Jag har haft det jättebra där sista veckorna.

Nu väntar en lång semester innan jag börjar på nästa ställe. Jag har skrivit ganska många inlägg som jag tänkte portionera ut lite då och då. Det går ju att ställa med automatik som ni kanske vet.

Lite bilder.
Bland annat mina spansktalande vänner :-) Kjell har bla jobbat ett år i Columbia så han var en hejare på latinsk spanska. :-)
Och Anders längst till vänster lärde mig "Vamos a la playa" :-)
Från åttiotalet (Vi går till stranden)
"att bada" är enligt google translate bañarse
bada = nadar
Hola muchachos!

Medarbetare på min avdelning, många konsulter. Men trevliga sådana! Jag tror bestämt att Tomas försöker sig på "putmunposen", eller så har han bara något i munnen. Hmm, många ser lite obekväma ut med att vara med på bild, hehe.

Linslusen hamnade visst också på bild (moi). Sommarjobbare till vänster som tipsade om "Coffe Break Spanish", tips till er som vill lära er spanska!. Vi hade ett intressant samtal, han studerar teknisk fysik med nanoinriktning i Lund.

Frank tänker på säkerheten, bra där. Skyddsglasögon på. Ja, man  vet aldrig med arbetskamrater med yviga gester.

Den stora frågan var varför jag försöker lära mig spanska? Hmm.. undrar om det är någon som ångrar att de lärde sig engelska. I sure dont!

Boktips: Bok av Ayn Rand

Tittar du in på den här bloggen är du kanske som jag lite intresserad av filosofi? Därför tänkte jag idag ta  upp en författare som skriver om filosofi och politik och därför väcker känslor.

Förnuft, Egoism, Kapitalism och en romantisk livskänsla. av Ayn Rand 

Boken är sammanställd av Mattias Svensson (Timbro) och översatt av Louise Persson. Jag tycker det är en viktig sammanställning och hennes intryck på den här världen är enormt. Men som alla tänkare måste var och en bilda sig en egen uppfattning! Boken och Ayn Rand stimulerar sannerligen till komtemplation och till tänkande.

Jag fann en hel del nya tankar som jag fann intressanta genom att läsa denna bok. Jag måste säga att Ayn Rand imponerar med sin bok. Det var länge sedan jag gjorde lika många anteckningar vilket är ett tecken på att jag tyckte den var VÄLDIGT intressant, och den påverkade mig mycket. Det är sådana böcker jag gillar. Ayn är en förespråkare av frihet, frivillighet, äganderätt. Det är en bok som kristalliserar och tydliggör, hon kommer med för mig nya sätt att se på saker. Betyg 5 av 5.

Är du intresserad av filosofi, livsåskådning och hur ett liv kan levas bör du inte missa denna bok!

Som alltid gäller det att plocka russinen ur kakan och lämna resten. Det här en bok som kräver en bra grund för att uppskatta tror jag (att man är redo). Den ställer saken på sin spets. Den tar sin grund i icke agression. Icke våld och icke tvång. Ayn Rand utvecklade en egen filosofi som hon kallade objektivismen. Jag har tyvärr inte hunnit sätta mig in i den ännu. Men den här boken ger en hint om var hon står.
Ayn beskrev den ungefär så här (egen översättning):
"Min filosofi, i huvudsak, är begreppet människan som en heroisk varelse, med sin egen lycka som det moraliska syftet med hans liv, med produktiv prestation som hans ädlaste verksamhet och med förnuft som enda absolut." - Ayn Rand, källa
 Hon förespråkade en värld där ingen diktator, ingen gud, och ingen välmenande pliktkänsla någonsin skulle ta bort den moraliska rätten av den begåvade individen - Ayn Rand

Många delar i den här boken är skrivet för över 40 år sedan. Ayn Rand har gått bort sedan många år. För att nämna något så tar hon upp "kapitalism", ett ord som är ganska svårt definierbar idag. En del kallar det ekonomiska system vi har nu för just kapitalism, andra kallar det för en planekonomi, en viss form av socialism, eller crony capitalism (korrupt kapitalism). Vi har nog alla en viss syn här, rätt eller fel. Ordet kapitalism sägs  ha uppkommit av någon bankman för länge sedan och därför har det i vissa kretsar blivit svartmålat. Ayn har en syn på vad kapitalism är. Hon likställer det med Laissez-faire (fria marknader) som kan sägas vara ett ekonomiskt system där transaktioner mellan privata parter är fria från statlig inblandning som förordningar, privilegier, skatter. Fria från tvång. Alltså något som vi inte är i närheten av idag.

Ayns bakgrund
Ayn är uppväxt i Ryssland (rysk jude) och fick uppleva kommunismen eller kollektivismen ideologi och dess baksida i och med den ryska revolutionen (1917) då Ryssland gjordes kommunistiskt och ändrade namn till Sovjetunionen. Hon fick se människor bli skjutna etc. Bland annat blev hennes föräldrar av med sin affär (farmaceutiska kemister). Hon är därför mycket kritiskt till dessa ideal. Hon såg all sk-*it som dålig politik medför, hon ville fly därifrån. Hon såg Amerika som den ideala existensen för intelligenta, syftesfulla, robusta individuella men och kvinnor.  Hennes föräldrar som sålde sina juveler för att hon skulle kunna åka och hämta sitt Hon lyckades fly landet och har aldrig återvänt.

Så här ser boken ut:

Ayn Rands olika texter sammanställda i följande bok: Förnuft, Egoism, Kapitalism och en romantisk livskänsla.

Baksidan på boken. Ayn skräder inte ordet, miljörörelsen får sig en känga också, vilket jag kan tycka är överdrivet. Klarar människan verkligen av total frihet, tveksamt, eller?

Här är några utdrag från hennes bok, kanske är det för många och går över gränsen för vad som är tillåtet att kopiera ur en bok, men jag tror Ayn Rand skulle ha överseende med det. Om det är något bokförlag som stör sig, säg till så plockar jag bort en del, ok?

Here goes  ---- START BOKUTDRAG -----:

//s16 //
”Etik, eller moral, definierar en uppsättning värden som vägleder människans val och handlingar – de val och handlingar som är avgörande för hur hon lever sitt liv och vilken riktning det ska ta.”

//längre ner samma sida, s16 //
”Vad är gott eller ont för människan – och varför? Bör människans främsta angelägenhet vara att söka glädje – eller att vara på flykt undan lidande? Bör människans mål vara självförverkligande eller självförstörelse? Bör människan söka lycka eller självuppoffring?”
//ytterligare längre ner samma sida, s16 //
”Svaren som ges av etiken avgör hur människor bör behandla andra människor, och detta bestämmer filosofins fjärde gren: politiken, som definierar principerna för ett lämpligt samhällssystem.”

//s18-19 //
”Som människa har du inget val inför det faktum att du behöver en //s19 // filosofi. Det enda val du ha har är huruvida du definierar din filosofi genom en medveten, förnuftig, disciplinerad tankeprocess och samvetsgranna logiska överväganden – eller tillåter ditt undermedvetna att ackumulera en skräphög. En skräphög av grundlösa slutsatser, bedrägliga generaliseringar, odefinierade motsägelser, ogenomtänkta slagord, oidentifierade önskningar, tvivel och ängslan, hoprafsad av en slump, men integrerad av ditt undermedvetna till ett slags bastardfilosofi och sammansmält till blytungt tvivel på sig själv.

//s20 //
”Kvaliteten på datorns utdata bestäms av kvaliteten på dess indata. Om ditt undermedvetna är slumpmässigt programmerat, kommer karaktären på utdatan att bli därefter.”

//s25 //
”Ni har bevarat tre karaktärsegenskaper som var typiska vid tiden för Amerikas födelse, men som i dag är praktiskt taget utplånade: flit – hängivenhet – hederskänsla. Heder är självkänsla som synliggörs i praktisk handling.”

//s44 //
”De flesta människor lever sina liv i fruklöst uppror mot saker de inte kan förändra, medan de passivt och resignerat accepterar saker de faktiskt skulle kunna förändra. De lever med ständig skuld och ständigt tvivel som resultat av båda dessa tillkortakommanden – eftersom de aldrig försökt lära sig skillnaden.”

//s54 //
”En människa behöver inte vara en värdelös skurk, men så länge hon väljer att vara det är hon en värdelös skurk och måste behandlas som en sådan; att behandla henne annorlunda vore att förneka detta faktum.”

//s55 //
”Ingenting kan tvinga en människa att tänka. Andra kan erbjuda uppmuntran eller sätta upp hinder, ge belöningar eller straff, men kan förstöra hennes hjärna med droger eller med klubbslag, men man kan inte beordra hennes hjärna att fungera; detta är hennes exklusiva och suveräna makt. Människan ska varken behärskas eller lyda.”

//s61 //
”Vad är moral, eller etik? Det är en värdeskala, en uppsättning värden som vägleder människans val och handlingar – de val och handlingar som avgör vad hon ska leva för och vilken väg hon ska //s62 // ta. Etiken som vetenskap handlar om att upptäcka och definiera en sådan uppsättning värden.”

//s75 //
”Människan behöver framför allt använda sig av sitt förnuft för att överleva. Därav följer att det som är lämpligt för en rationell varelse är det goda, och det som står i motsats till, hindrar eller förstör detta, är det onda.
Allt människan behöver måste upptäckas av hennes eget intellekt och produceras av hennes egen ansträngning. Tänkande och produktivt arbete är alltså de två grundpelarna för människans överlevnad.”

//s78, riktigt bra och tänkvärd text! //
”Ett värde är det som man agerar för att förvärva och/eller behålla – en dygd är den handling genom vilken man förvärvar och/eller behåller värdet. De tre kardinalvärdena för den objektivistiska etiken – de tre värden som sammantagna är både medel för och representerar förverkligandet av det yttersta målet, det egna livet – är: förnuft, syfte, självkänsla. Dessa värden har korresponderande dygder: rationalitet, produktivitet, stolthet.
Produktivt arbete är det centrala syftet med en rationell människas liv, det centrala värde som integrerar och bestämmer hierarkin för alla andra värden.
Förnuftet är källan till, förutsättningen för, hennes produktiva arbete – stolthet är resultatet.
Rationalitet är människans grundläggande dygd, källan till alla hennes andra värden. “

//s79 //

“Dygden produktivitet är erkännandet av att det är genom produktivt arbete som människans intellekt upprätthåller hennes liv, som frigör människan från nödvändigheten att anpassa sig till sin omgivning, som alla djur gör, och som ger henne makten att anpassa omgivningen efter egna önskemål. Produktivt arbete är människans väg till obegränsad prestation, det frammanar de ädlaste egenskaperna i hennes karaktär: kreativitet, ambition, självsäkerhet, en vägran att acceptera katastrofer utan att bjuda motstånd och en hängivenhet till målet att förändra jorden i enlighet med sina värden.”

//s87 //
”Kärlek, vänskap, respekt, beundran är det emotionella gensvaret på andras dygder, det är den andliga betalning som ges i utbyte mot den personliga, själviska njutning som en människas får från de dygder som formar en annan människas karaktär.”

//s87 //
”Att älska är att värdera. Bara en rationellt självisk människa, en människa med självkänla, är kapabel att älska – därför att hon är den enda människan som kan ha fasta, konsistenta, kompromisslösa, lojala värden. Den människa som inte sätter värde på sig själv kan inte värdera något annat eller någon annan.
Det är bara rationell själviskhet – rättvisa – som gör människor //s88 // lämpade att leva tillsammans i ett fritt, fredligt, blomstrande, välvilligt nationellt samhälle.”

//s89 //
”Ingen människa – eller grupp eller samhälle eller stat – har rätten att ikläda sig rollen som kriminell och initiera bruket av fysiskt tvång mot någon människa. Människor har rätt att bruka våld bara som vedergällning och bara mot dem som initierade det. Den etiska princip detta involverar är enkel och glasklar: det är skillnaden mellan mord och självförsvar. En rånare försöker tillskansa sig ett värde, välstånd, genom att döda sitt offer: offret blir inte rikare av att döda en rånare. Principen är att ingen människa får tillskansa sig några värden från andra genom att tillgripa fysiskt våld.”
Det enda legitima, moraliska syftet för en stat är att skydda människans rättigheter, vilket betyder: att skydda henne från våld – att skydda hennes rätt till sitt eget liv, sin egen frihet, sin egen egendom och till strävan efter sin egen lycka. Utan äganderätt, är inga andra rättigheter möjliga.”

//s100 //

“d) Prestation. Eftersom en rationell människa vet att hon måste förverkliga sina ambitioner av egen kraft, vet hon att vare sig rikedom eller jobb eller några andra mänskliga värden existerar i en given, begränsad, statiskt mängd, som väntar på att fördelas. Hon vet att alla slags nyttigheter måste produceras, att en människas vinst inte innebär en annan människas förlust, att en människas framgång inte förtjänas på bekostnad av dem som inte uppnår den.”

//s107 //
”Kom ihåg att värden är det man agerar för att förvärva och/eller bevara, och att man måste uppnå sin lycka av egen kraft. Eftersom ens egen lycka är det moraliska syftet med ens liv, är den människa som inte lyckas uppnå den på grund av sin egen försumlighet, på grund av sin underlåtenhet att kämpa för den, moraliskt klandervärd.
Den relevanta dygden när man hjälper dem man älskar är inte ”osjälviskhet” eller ”uppoffring” utan integritet. Integritet är att vara lojal mot sina övertygelser och värden; det är att agera i enlighet med sina värden, att uttrycka, hålla fast vid och praktiskt omsätta dem i verkligheten. Om man förklarar en kvinna sin kärlek, men i handling uppträder likgiltigt eller fientligt, eller till skada för henne, är det hans brist på integritet som gör honom omoralisk.”

//s108 //
”Samma princip gäller förhållandet till vänner. Om din vän har problem, bör du hjälpa henne på alla rimliga sätt som inte innebär självuppoffring. Om din vän exempelvis svälter, är det inte en självuppoffring utan uttryck för integritet att ge henne pengar att köpa mat för, i stället för att köpa en meningslös pryl till dig själv. Därför att hennes välbefinnande är viktigt i din egen personliga värdeskala. Om prylen faktiskt betyder mer än din väns lidande, finns ingen anledning att låtsas vara hennes vän.
Att visa vänskap, tillgivenhet och kärlek i praktisk handling innebär att man införlivar den aktuella personens välfärd (den rationella välfärden) i sin egen hierarkiska rangordning av värden, och sedan agera därefter.
Men detta är en belöning som människor måste förtjäna genom sina dygder, inte något man kan bevilja ytliga bekantskaper eller främlingar.”


//s112 //
”En människa lever med det moraliska syftet att uppnå sin egen lycka. Det betyder inte att hon är likgiltig inför alla andra människor, att mänskligt liv inte har något värde för henne eller att hon inte har någon anledning att hjälpa andra i ett nödläge. Men det betyder att hon inte ger upp sitt eget liv för andras välfärd, att hon inte offrar sig själv för deras behov och att hon inte ser som sin främsta uppgift i livet att lindra deras lidande. Hon hjälper andra genom att av generositet  göra ett tillfälligt undantag som inte har någon större betydelse i hennes liv – precis som olyckor är tillfälliga undantag av mindre betydelse för människors liv. Hjälpandet är alltså inte en regelbunden moralisk plikt som ständigt hänger över henne. Värden, inte katastrofer, är hennes främsta drivkraft och mål i livet.
(Februari 1963)”

//s121 //
”Skyldigheten att hålla sina löften är en av grundstenarna för goda mänskliga relationer, den leder till ömsesidigt förtroende och gör samarbete mellan människor möjligt.”

//s128 //
”Rätten till liv är ursprunget till alla rättigheter – och äganderätten är enda sättet att förverkliga dem. Utan äganderätt är inga andra rättigheter möjliga. Eftersom människan måste hålla sig vid liv av egen kraft har en människa utan rätt till frukten av sina mödor inte något sätt att hålla sig vid liv. En människa som producerar medan andra förbrukar det hon producerar, är en slav.
Man måste komma ihåg att äganderätten, liksom alla andra rättigheter, är en rätt att handla: det är inte rätten till ett objekt utan till handling och till de konsekvenser som uppstår av att man producerar eller gör dig förtjänt av objektet.  Det är inte en garanti för att en människa kommer att förtjäna någon egendom, bara en garanti för att hon kommer att äga den om hon har förtjänat den. Det är rätten att förtjäna, behålla, använda och göra sig av med materiella värden.

//s129 //
”Att kränka människans rättigheter innebär att tvinga henne att handla mot sin egen bedömning, eller att lägga beslag på hennes värden. I grunden finns bara ett sätt att göra det på: genom att använda fysiskt våld. Människans rättigheter kan kränkas av två potentiella aktörer: de kriminella och staten.”

//längre ner samma sida, s130 //
”Altruismen är oförenlig med frihet, med kapitalism och med individuella rättigheter. Människan kan inte både sträva efter lycka och ha moralisk ställning som ett offerdjur.
Föreställningen om individuella rättigheter födde ett fritt samhälle, och det var urholkandet av dessa rättigheter som startade processen att rasera denna frihet.
De som vill etablera kollektivistiskt tyranni vågar inte förslava ett land genom att öppet göra anspråk på dess materiella och moraliska värden. Vad som krävs är att dessa värden urholkas inifrån. Precis som ett lands materiella välstånd kan plundras genom inflation av valutan – så kan man i dag bevittna hur samma inflationsprocess tillämpas på rättigheternas område. Processen innebär att det utfärdas så många nya ”rättigheter” att människor inte hinner uppfatta att innebörden av begreppet blir raka motsatsen. Precis som dåliga pengar driver ut goda pengar, så negerar dessa ”sedelpress-rättigheter” autentiska rättigheter.”

//s137 //
”Rättigheter är en moralisk princip som reglerar samhällsförhållanden på ett passande sätt. Precis som människan behöver moraliska regler för att överleva (för att handla, välja de rätta målen och uppnå dem), behöver samhället (en grupp människor) moraliska principer för att organisera ett samhällssystem som är förenligt med människans natur och de behov hon har för att överleva.
På samma sätt som människorna kan strunta i verkligheten och när som helst låta sig styras av oöverlagda nycker, vilket inte åstadkommer något annat än de gradvis förstör för sig själva
- så kan  ett samhälle strunta i verkligheten och inrätta ett system som styrs av sina invånares eller sina ledares infall och nycker, ett gäng företrädande en tillfällig majoritet, en aktuell demagog eller permanent diktator. Men ett sådant samhälle åstadkommer inget annat än brutalt förtryck och ett gradvis förvärrat tillstånd.”


//s155 //
”I stället för att beskydda människans rättigheter är staten på väg att bli den grövsta rättighetskränkaren; i stället för att försvara frihet etablerar staten slaveri; i stället för att skydda människor från dem som initierar fysiskt våld initierar staten själv fysiskt våld och tvång på alla de sätt och på alla de områden den behagar; i stället för objektiva kriterier för mänskliga relationer skapar staten ett förkvävande styre som bygger på hemlighetsmakeri, osäkerhet och fruktan genom icke-objektiva lagar, godtyckligt uttolkade av tanklöst tillsätta byråkrater; i stället för att skydda människor från att skadas av andras nyckfullhet tillväller sig staten makten att oinskränkt följa sina nycker. Vi är därför i rask takt på väg den helt omvända situation där staten är fri att göra vadhelst den behagar, medan medborgarna bara får agera efter att ha fått tillstånd; sådana stadier har varit de mörkaste perioderna i mänsklighetens historia, tider då det brutala våldet fått råda.”

//s164 //
”Det som utmärker människan är hennes förmåga till rationellt tänkande. Människans intellekt är hennes främsta överlevnadsredskap – hennes enda sätt att skaffa sig kunskap.”

//s165 //

“För att kunna överleva måste varje art följa ett bestämt handlingsmönster i enlighet med sin natur. De handlingar som krävs för mänsklig fortlevnad är främst av intellektuellt slag; allt människan behöver måste hon upptäcka med sitt intellekt och producera med eget arbete. Produktion är förnuftets svar på överlevnadsproblemet.
Om vissa människor väljer att inte använda sin tankeförmåga kan de bara överleva genom att slentrianmässigt imitera och upprepa processer som uppfunnits av andra – medan dessa andra var tvungna att själva uppfinna dem, för annars skulle ingen av dem ha överlevt. Om vissa människor väljer att inte tänka och inte arbeta, kan de (tillfälligt) överleva genom att plundra saker som andra producerat – medan dessa andra var tvungna att tillverka dem, eftersom ingen skulle ha överlevt i annat fall.”

//s166-167 //

I ett nationalekonomiskt sammanhang måste det senast nämnda förhållandet särskilt poängteras: människan måste arbeta //s167 // och producera för att kunna försörja sig. Hon måste försörja sig av egen kraft och med hjälp av sitt eget förstånd. Om hon inte tillåts skörda frukten av sina ansträngningar; om hon inte bestämmer över sina ansträngningar bestämmer hon inte över sitt eget liv. Utan äganderätt kan andra rättigheter inte upprätthållas.

//s167 //

“Är människan en oberoende individ som förfogar över sig själv, sitt intellekt, sitt liv, sitt arbete och avkastningen av det – eller ägs hon av stammen (staten, samhället, kollektivet) som förfogar över henne efter behag, kan styra hennes övertygelser och hur hon ska leva, reglera hennes arbete och lägga beslag på det hon producerar? Har människan rätten  att leva för sin egen skull – eller föds hon i slaveri, som en kontraktsbunden tjänare som //s168 // måste betala för sin existens genom att tjäna stammen utan möjlighet att köpa sig helt fri?”

//s168 //

“I ett kapitalistiskt samhälle kan ingen, vare sig enskild eller grupp, initiera fysiskt våld mot andra. Statens enda uppgift i ett sådant samhälle är att slå vakt om människors rättigheter, d v s uppgiften att skydda dem från fysiskt våld; staten tar över människans rätt att försvara sig och får endast använda våld som vedergällning och uteslutande mot människor som har tagit initiativ till våld; på så sätt blir staten ett redskap för att sköta vedergällningen på ett objektivt sätt, under objektiv kontroll.”

//s170 mkt bra! //
”När ”det gemensamma bästa” i ett samhälle betraktas som fristående //s171 // från och överlägset sina enskilda medlemmars bästa, innebär det att vissa människors bästa får företräde framför andras, och att dessa andra tilldelas rollen som offerdjur. Det är i dessa fall underförstått att det ”gemensamma bästa” betyder ”majoritetens bästa”, i motsats till minoritetens eller individernas.”

//hit nr 175, fortsätt med nr 176 //

//s171 //
”Men ”majoritetens bästa” är även det en charad och ett bländverk; när man kränker en individs rättighet innebär det nämligen att alla andra rättigheter upphävs, vilket leder till att den hjälplösa majoriteten hamnar i klorna på första bästa grupp som förklarar sig representera ”samhällets intresse” och som styr med hjälp av fysiskt våld tills de störstas av nästa grupp som använder sig av samma metoder.
Om man börjar med att fastställa vad som är det bästa för den enskilde, blir det omöjligt att acceptera ett samhälle där detta goda inte existerar eller inte kan förverkligas. Men om man inledningsvis godtar ”det gemensamma bästa” som ett axiom, och ser individens bästa som en möjlighet men inte som en självklarhet (inte nödvändigt i något enskilt fall), kommer slutprodukten att bli ett samhälle präglat av så absurda gräsligheter som Sovjetunionen, ett land som enligt egen utsago är grundat på tanken om ”det gemensamma bästa” men där hela befolkningen, med undantag för en ynkligt liten grupp av ledare, har levt i omänsklig misär i över två generationer.

//mycket bra sammanfattat, s195 //
”Vilken är den grundläggande, viktigaste och avgörande princip som skiljer frihet från slaveri? Jo, det är principen om frivilliga handlingar i motsats till fysiskt våld och tvång.”

//s196 //
”Statens enda rättmätiga funktion i ett fritt land är att verka som en institution till skydd för den enskilda människans rättigheter, d v s att skydda individen mot fysiskt våld. En sådan stat har inte rätt att initiera användande av fysiskt våld mot någon - en rätt som individen inte äger och som han därför inte kan delegera till något annat organ. Individen har däremot rätt att försvara sig själv, och det är den rätten han delegerat till staten för att garantera en tillämpning som är disciplinerad och definierad i lagen. En rättfärdig stat har bara rätt att använda fysiskt våld som straff och bara mot personer som börjar använda våldshandlingar.”

//s198 //
“På en fri marknad skapas rikedom med hjälp av ett allmänt, fritt och ”demokratiskt” röstningsförfarande – genom de köp och försäljningar som varje individ gör som deltar i ett lands ekonomiska aktiviteter. Varje gång du köper en viss produkt i stället för en annan innebär det att du lägger din röst till fördel för en viss producent. inte äger och som han därför inte kan delegera till något annat organ. Individen har däremot rätt att försvara sig själv, och det är den rätten han delegerat till staten för att garantera en tillämpning som är disciplinerad och definierad i lagen. En rättfärdig stat har bara rätt att använda fysiskt våld som straff och bara mot personer som börjar använda våldshandlingar.”

//s204 //
”Att försöka tvinga fram fri konkurrens med hjälp av lagstiftning är en grotesk självmotsägelse. Det innebär att man under pistolhot skulle försöka tvinga människor att vara fria. Det innebär att människors frihet skulle garanteras av godtycklig lagstiftning genom byråkratiska påbud som inte får ifrågasättas.”



//s229 //
”Vad är det som frambringar fattigdom? Om man betraktar världen som den ser ut i dag och om man studerar historien, blir svaret klart: Ju friare ett land är, desto större är välståndet.
En annan standardfloskel är att klaga på att världens nationer är indelade i sådana som ”har” och sådana som ”inget har”. Lägg märke till att de som ”har” är sådana som har frihet, och att det är frihet som de som ”inget har” saknar.”

//s266 //
”Sant är att ingen har gjort sig förtjänt av en större naturlig begåvning eller en bättre start i livet. Naturens och samhällets ”lotteri” är godtyckligt från moralisk synpunkt. Men därav följer inte, vilket förespråkarna för total jämlikhet tycks mena, att vi bör helt eliminera dessa skillnader.”

//s291 //
”För att överleva måste människan upptäcka och producera allt hon behöver, vilket betyder att hon måste förändra miljön och anpassa den till sina behov. Naturen har inte utrustat henne för att själv anpassa sig till naturen, som djuren gör. Från de mest primitiva kulturer till de mest avancerade civilisationerna, har människan varit tvungen att tillverka saker; hennes välbefinnande är beroende av hur framgångsrik hon är på att producera.”

//s295 //
”Produktionens grund finns i människans intellekt; intellektet är en individuell egenskap som inte kan arbeta på beställning, kontrolleras eller tvingas, vilket århundranden av stagnation tydligt visar. Framsteg kan inte planeras av staten, och de kan inte begränsas eller bromsas. Det kan bara stoppas, vilket varje etatitisk regering visat.”


//s300 //
”Deras krav på att ”begränsa” tekniken är att kräva att människans intellekt ska begränsas. Det är naturen – d v s verkligheten – som gör att båda dessa krav är omöjliga att uppfylla. Tekniken kan förstöras och intellektet lamslås, men ingen av dem kan begränsas. Närhelst och varhelst man försöker införa sådana begränsningar är det intellektet, inte staten, som vittrar bort.
Teknik är tillämpad vetenskap.”


//s307, Kapitel: Avundens tid //

“I den västerländska civilisationen fanns det en Förnuftets tid38 och en Upplysningens tid. Under dessa perioder var sökandet efter förnuft och upplysning den dominerande intellektuella drivkraften, vilket resulterade i uppkomsten av ett motsvarande samhällsklimat som understödde dessa värderingar.
Idag lever vi i Avundens tid.”

//s316 //

“Den som är taktfull försöker inte framhäva sin egen framgång eller lycka i närvaro av människor som har misslyckats, förlorat något eller är olyckliga. Det avstår man från, inte för att man misstänker att de skulle bli avundsjuka, utan därför att man förstår att konstrasten skulle kunna riva upp såren och öka deras lidande. En taktfull person skryter inte med sin moraliska förträfflighet i några sammanhang – hon tar för givet att man vet var man har henne. En framgångsrik människa skyltar i regel inte med sina framgångar, vare sig bland jämlikar eller bland människor som är underlägsna eller överlägsna: hon värderar inte sig själv, och inga andra, genom att jämföra sig med andra.”

//s319 //
”Det finns och har alltid funnits bevis i överflöd för att mänsklighetens elände beror på passivitet, orkeslöshet och rädsla, inte ambition och djärvhet. Men det är inte människans välfärd som är drivkraften för denna samstämmighet.
Mot slutet av andra världskriget rapporterade tidningar följande: När de ryska trupperna avancerade mot väster och ockuperade främmande städer, lät de sovjetiska myndigheterna automatiskt avrätta alla som hade bankkonton med mer än hundra dollar eller som hade universitetsutbildning; resten av befolkningen gav upp. Detta är en handgriplig demonstration av hur världens moraliska och intellektuella ledarskap brukar resonera – slå ner dem på toppen så ger resten upp och lyder.”

//s326 //
”För att förstå betydelsen av och motiven för jämlikhetssträvan skulle man kunna överföra prövningen till medicinens område. Anta att en läkare kallas ut för att hjälpa en man som brutit benen, och läkaren, i stället för att spjäla benet, skulle ge sig ut och bryta benen på tio andra människor, samtidigt som han förklarade att detta skulle få den förste att må bättre; när alla de //s327 // här människorna får men för livet skulle läkaren börja propagera för att stifta en lag som tvingade alla att gå med kryckor – för att få krymplingar att må bättre och utjämna naturens ”orättvisa”.
Om det här verkar avskyvärt, hur kan det då anses vara god moral – eller åtminstone värt att överväga i intellektuella sammanhang – när man handlar på samma sätt i fråga om människans intellekt? Ändå är det sådana motiv – att hata det friska för att det är friskt, d v s det goda för att det är gott – som utgör den förhärskande samhällsandan i dag.”


//s333 //
”Men att ständigt känna avsmak inför det samhällsklimat man lever i bidrar inte till att sprida respekt, ömsesidigt förtroende och välvilja mellan människor. Att ständigt mötas av groteska attityder, obegripliga proklamationer, oförklarliga krav, dunkla motsägelser, tarvlig fulhet, obestridd brutalitet, cynisk orättvisa – denna aggressivt ondskefulla gengångare som bemöts med mjäkig och sentimental undfallenhet – kommer att urholka alla moraliska värden och principer hos alla människor utom de mest högtstående.”

//s340 //
”Självkänsla innebär att man litar på sin egen tankeförmåga.”

//s342 //
”Det tar många år för en människa (och många, många århundranden för mänskligheten) att förstå att människan, för att kunna leva, behöver en genomtänkt livsåskådning, som hon, medvetet eller omedvetet, förlitar sig på. Men att formulera en sådan åskådning är människans största utmaning – och (med några få undantag, som vi har att tacka för allt) kastade sig råttorna över mark som lejonen fruktade att beträda. Medan vanliga människor kämpade för att överleva, sysselsatte sig hatarna med att undergräva deras överlevnadsmetod – i urskogens djup, i det gamla Grekland och i Amerikas Förenta Stater.
Medan de bästa hjärnorna i dag söker sig till naturvetenskaperna – där verkligheten är svårare (men inte omöjlig) att förvrida – har filosofins område, som ligger öde som en obebyggd tomt, blivit övervuxet av kantianskt ogräs och ockuperats av kantianska inkräktare. Ogräs som inte tuktas förökar sig snabbare än andra växter och tar sin näring från blommor, träd, frukt och grönsaksodlingar och tränger sedan upp genom sprickor i cementen i skyskrapornas ogenomträngliga fundament – det skådespel vi i dag bevittnar.”

----- SLUT BOKUTDRAG ------

Har du läst något av Ayn?