2022-05-05

Förberedelse plus självdisciplin, vägen till målet - Christer Olsson

Läser en bok av Christer Olsson 

Jag lyssnade på en podd med Framgångspodden och kom över Christer Olssons kloka ord. Tänkte jag skulle läsa någon av hans böcker. Här kommer ett litet bokutdrag nedan.

En sak som jag tyckte var intressant var hur Christer betonade förberedelse tillsammans med självdisciplin. Alltså för att nå sina mål.


Jag reflekterar.. Hur kommer man till självdisciplin?

Förberedelser, små steg i taget. En sak i taget till något som leder fram till något bra.

För mig; att det finns någon morot där - lön, uppskattning, möjlighet till att tjäna pengar, hot, förhoppning om sex, givande relation, intellektuellt utbyte, vad som helst som skapar någon slags motivation som är tillräcklig.

Det som omotiverar är klyshighet, fluffiga meningar. Folk som försöker sätta press på mig. Auktoritet behandling. "Gör något för att jag säger det".
- Ingen payoff, saker som bara tar tid i anspråk

- Onödig aktivitet, tex jobbmöten som inte kommer någonstans eller tragglar samma saker.

- Saker som upplevs som tråkiga


Enklast - om man känner intresse / passion för det. För mig kommer energin 'gratis' att vilja jobba med saken. Viljan av åstadkomma något.

Christer Olsson (2014). Du läcker vad du tänker.
Christer Olsson (2014). Du läcker vad du tänker.


Olsson C. (2014). Du läcker vad du tänker.

 

(p. 95) //Christer Olssons bok

Att vara förberedd även på det oförutsägbara är A och O för den som vill vara framgångsrik alldeles oavsett mål. En genomtänkt plan är nödvändig. Disciplinen att följa den likaså.

Men att vara förberedd – kan vara en komplex fråga. I min värld handlar det inte bara om slavisk disciplin. Det handlar också om att vara öppen och receptiv för en föränderlig värld. När genombrottet du väntar på kommer ser det kanske inte ut som du förväntat dig? Jag tror tricket är att vara förberedd på det oförutsägbara. Döm inte boken efter omslaget eller idén efter dina gamla föreställningar.

Om det gick att göra ett diagram på detta, ”Hur man når framgång” så skulle förberedelser kunna vara den ena axeln. Kombinera med självdisciplin på den andra, så kommer du nära en vattentät ekvation som leder mot dina mål.

Självdisciplin, till och med fanatisk disciplin som Collins pratar om, är eftersträvansvärt. Det hjälper dig att gå ner i vikt. Det hjälper dig fokusera. Det hjälper dig nå dina mål och det är som tur är både gratis och möjligt för alla att skaffa sig. (I sin allra enklaste form kan det handla om så banala saker som att stänga av jobbtelefonen på söndagskvällen.)

Faktum är att det mesta börjar med självdisciplin. De nödvändiga förberedelser du behöver göra till exempel, blir inte gjorda om du inte är disciplinerad.

Christer gillar Stephen R. Covey precis som jag!


De 7 vanorna, mycket bra från Covey.

Jag har skrivit om Stephen och de 7 goda vanorna någonstans på bloggen om du vill läsa. Används sökrutan så hittar du.

Hej då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar