Vad är den sanna girigheten, just det, fundera på det. Artikel i DN som är läsvärd. [update, hade länkat fel, nu fixat]
Lena Andersson: Skatt är den sanna girigheten
2016-04-16
2016-04-15
Dygd, moral och etik
Förtjänstfullhet eller dygd är ungefär samma sak som jag tolkat det.
En dygd involverar viljan i någon mån.
Dygder, moral och etik är något som skiljer människordjuret från de andra djuren. I generella termer.
Grunddygden: Att utveckla sitt förstånd och att tänka rationellt utifrån fakta, resonemang och bevis är grunden till de andra dygderna.
Från Wiki ( https://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_dygderna )
Den vanligaste listan med dygderna lyder (på svenska och latin):
1. Ödmjukhet - humilitas (motsats till högmod)
2. Generositet - liberalitas (motsats till girighet)
3. Kyskhet - castitas (motsats till vällust)
4. Medmänsklighet - humanitas (motsats till avund)
5. Måttfullhet - temperantia (motsats till frosseri)
6. Tålamod - patientia (motsats till vrede)
7. Flit - industria (motsats till lättja)
Katolska kyrkan skiljer mellan De gudomliga dygderna:
Tro, Hopp och Kärlek (där den sistnämnda kommer främst).
Och [Kardinaldygd]]erna:
Förstånd - prudentia (den främsta dygden).
Rättvisa - justitia.
Måttfullhet - moderantia.
Mod, även styrka eller uthållighet - fortitudo.
Från Aristoteles, Den Nikomachiska Etiken
Översättning och kommentarer: Mårten Ringbom
Förlag: Natur och kultur, Stockholm
Karaktärsdygderna:
Frikostigheten,
Storslagenheten,
Stoltheten,
Ambitionen,
Godlyntheten,
Vänligheten,
Uppriktigheten,
Kvickheten,
Skamkänslan,
Rättrådigheten,
Dygdens rationella sida och tänkandet
Det praktiska och teoretiska tänkandet,
Vetande,
Kunnande,
Klokheten
Insikten,
Visdomen
Principiell och individuell klokhet
Rådigheten,
Medvetenheten,
Förståelse och insikt,
//s212... väljer att skriva av delar av fotnot 42, då jag gillade orden och innehåll//
"tillståndets uppgift eller funktion (ergon). Genom uppfostran, dvs. en rörelse, tillägnar vi oss mänsklig förtjänstfullhet (arete), dvs. ett tillstånd. Förtjänstfullhetens uppgift (ergon) är att utföra goda handlingar är han moralisk verksam (kat’ areten energi) och lever väl (eu zei). Lustens eller njutningen värde är mao. beroende av om den är en verksamhet (energeia) eller en tillblivelse (genesis) och rörelse (kinesis).”
Karaktärsdrag
Rättrådighet,
Trofasthet,
Barmhärtighet
Hjälpsamhet,
Välvilja (hjälpsamhet och välvilja är båda relaterade till begrepp om det som är värdefullt i livet, det gynnsamma, och det lustfyllda.)
Styrka,
Oberoende,
Bestämdhet,
Beslutsamhet,
Självförtroende,
Ansvarskänsla,
Allvarsamhet,
Självbestämmande
---- -----
----- -----
Exempel från fiktionen värld:
Howard Roark’s dygder (från boken The fountainhead, Urkällan på svenska) :
oberoende, rationell, rättmätig? (just), ärlig.
(Ayn Rands egna ord)
En dygd involverar viljan i någon mån.
Dygder, moral och etik är något som skiljer människordjuret från de andra djuren. I generella termer.
Grunddygden: Att utveckla sitt förstånd och att tänka rationellt utifrån fakta, resonemang och bevis är grunden till de andra dygderna.
Från Wiki ( https://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_dygderna )
Den vanligaste listan med dygderna lyder (på svenska och latin):
1. Ödmjukhet - humilitas (motsats till högmod)
2. Generositet - liberalitas (motsats till girighet)
3. Kyskhet - castitas (motsats till vällust)
4. Medmänsklighet - humanitas (motsats till avund)
5. Måttfullhet - temperantia (motsats till frosseri)
6. Tålamod - patientia (motsats till vrede)
7. Flit - industria (motsats till lättja)
Katolska kyrkan skiljer mellan De gudomliga dygderna:
Tro, Hopp och Kärlek (där den sistnämnda kommer främst).
Och [Kardinaldygd]]erna:
Förstånd - prudentia (den främsta dygden).
Rättvisa - justitia.
Måttfullhet - moderantia.
Mod, även styrka eller uthållighet - fortitudo.
Från Aristoteles, Den Nikomachiska Etiken
Översättning och kommentarer: Mårten Ringbom
Förlag: Natur och kultur, Stockholm
Karaktärsdygderna:
Frikostigheten,
Storslagenheten,
Stoltheten,
Ambitionen,
Godlyntheten,
Vänligheten,
Uppriktigheten,
Kvickheten,
Skamkänslan,
Rättrådigheten,
Dygdens rationella sida och tänkandet
Det praktiska och teoretiska tänkandet,
Vetande,
Kunnande,
Klokheten
Insikten,
Visdomen
Principiell och individuell klokhet
Rådigheten,
Medvetenheten,
Förståelse och insikt,
//s212... väljer att skriva av delar av fotnot 42, då jag gillade orden och innehåll//
"tillståndets uppgift eller funktion (ergon). Genom uppfostran, dvs. en rörelse, tillägnar vi oss mänsklig förtjänstfullhet (arete), dvs. ett tillstånd. Förtjänstfullhetens uppgift (ergon) är att utföra goda handlingar är han moralisk verksam (kat’ areten energi) och lever väl (eu zei). Lustens eller njutningen värde är mao. beroende av om den är en verksamhet (energeia) eller en tillblivelse (genesis) och rörelse (kinesis).”
Karaktärsdrag
Rättrådighet,
Trofasthet,
Barmhärtighet
Hjälpsamhet,
Välvilja (hjälpsamhet och välvilja är båda relaterade till begrepp om det som är värdefullt i livet, det gynnsamma, och det lustfyllda.)
Styrka,
Oberoende,
Bestämdhet,
Beslutsamhet,
Självförtroende,
Ansvarskänsla,
Allvarsamhet,
Självbestämmande
---- -----
Morality,
examples
Intervene
when seeing child abuse (moral courage)
10:10:00 “Pursuing self-knowledge pursuing truth no matter where it leads is an example of moral courage. Basic commitment to honesty can take a lot of moral courage and so on right?” – Stefan Molyneux
----- -----
"Rättrådigheten är en kardinaldygd som är överordnad de tre andra kardinaldygderna vishet, tapperhet och besinning. Den mänskliga själen består av tre delar, förnuftet, som har sitt säte i huvudet, känslan av mod och harm som finns i bröstet, och begäret som finns i underlivet. Själsdelarna har var sin kardinaldygd. Förnuftets kardinaldygd är visheten, som är resultat av förnuftet rätta utövande. Mod- och harmsjälens kardinaldygd är tapperheten. Begärssjälens kardinaldygd är måttfullhet och besinning. Då de tre själsdelarna och deras kardinaldygder är i balans med varandra kan människan handla rättrådigt." - Bokutdrag s74 – Pedagogisk Filosofi (andra upplagan, 2007)
Av Christer Stensmo
"De tre klassernas utbildning skall som gemensamt drag ha sökandet efter sanning och karaktärsdaning som mål." - Bokutdrag s79 – Pedagogisk Filosofi (andra upplagan, 2007)
Av Christer Stensmo
Laster
Laster såsom fåfänga, världslighet och girigheter strider mot vishet på ett särskilt sätt.Exempel från fiktionen värld:
Howard Roark’s dygder (från boken The fountainhead, Urkällan på svenska) :
oberoende, rationell, rättmätig? (just), ärlig.
(Ayn Rands egna ord)
2016-04-14
Ord från Robin Sharma
Snott från: Robin Sharma nyhetsbrev (e-mail): [My New LIVE Event] Personal Mastery Academy 4/12/2016
Jag kan alltså inte låta bli att dela några nyckelmeningar i Robin Sharmas nyhetsbrev. Here goes:
//Fritt översatt //
(hahah, oops, känner mig lite träffad vad gäller att kolla på dansande katter med partyhattar på tuben) :-)
Robin fortsätter
//Fritt översatt //
//lite längre ner
Robin myntar återigen ett nytt ord. 2x3x Mindset
//
Där mindset = den etablerade uppsättning attityder som innehas av någon
Jag kan alltså inte låta bli att dela några nyckelmeningar i Robin Sharmas nyhetsbrev. Here goes:
“To the wise few [in a world that celebrates selfies, viral video games and dancing cats with party hats on YouTube], knowledge is the currency of legendary.” - Robin Sharma
//Fritt översatt //
"Till de visa få [i en värld som hyllar selfies, virala videospel och dansande katter med partyhattar på YouTube], är kunskap valutan i sagomspunnenhet." - Robin Sharma
(hahah, oops, känner mig lite träffad vad gäller att kolla på dansande katter med partyhattar på tuben) :-)
Robin fortsätter
“Education is inoculation against disruption. And victory belongs to those who love learning. Because as you know more, you can achieve more. And where most only see volatility (economically, politically, societally), you will have trained [and bulletproofed] your brain to spot purely opportunity.” – Robin Sharma
//Fritt översatt //
"Utbildning är som vaccination mot störningar. Och segern tillhör dem som älskar att lära. För som du vet mer, kan du uppnå mer. Och där de flesta bara ser ombytlighet/flyktighet (ekonomiskt, politiskt, socialt), kommer du att ha tränat [och skottsäkrat] din hjärna att upptäcka enbart tillfälle." - Robin Sharma
//lite längre ner
Robin myntar återigen ett nytt ord. 2x3x Mindset
//
“The 2x3x Mindset”: "To double your income and impact, triple your investment in your self-development and professional growth." - Robin Sharma
"The 2x3x Mindset": ".. För att fördubbla din inkomst och påverkan, tredubbla din investering i självutveckling och professionell utveckling." - Robin Sharma
Där mindset = den etablerade uppsättning attityder som innehas av någon
2016-04-13
Köpa skog enbart för att bevara den?
Hade totalt missat detta med Johan Eliasch köpt Amazonasdjungel enbart bara för att bevara den. Fantastisk. vilken fin gärning! Hoppas han har kvar marken.
Historien om Sokrates och oraklet i Delphi
Historien om Sokrates och oraklet i Delphi
Så Sokrates var känd som en vis, nyfiken men också omtalad som en ful man (utseendemässigt). Men det är inre skönhet som räknas eller hur? Den vinner alltid i långa loppet.
Nåväl. det var en kille som hette Chaerephon som gick till den kvinnliga oraklet i Delphi.
Oraklet kunde inte berätta lögner utan sades ha direktkontakt med gudarna.
Chaerephon fick reda på att Sokrates var den visaste mannen i Athen. Detta spred sig sedan vidare via hörsägen ner till Sokrates.
Hur som haver, Sokrates sa att han kunde omöjligt vara den visaste människa i Athen för han visste att han inte visste något. Han bestämde sig för att göra det till sin livsuppgift att undersöka tesen.
Sokrates svarade inte med att skryta eller fira, utan genom att försöka bevisa att Oracle hade fel.
Sokrates visste att oraklet inte kunde ljuga, men han visste också att han inget visste och det fanns en motsägelse i detta. Han var tvungen att reda ut denna diskrepans.
Så Sokrates bestämde sig för att han skulle försöka ta reda på om någon visste vad som var meningen med livet, alltså vad som verkligen var av högt värde i livet, eftersom vem som helst som visste skulle säkert vara klokare än honom. Han satte igång att ifrågasätta alla han kunde hitta, men ingen kunde ge honom ett tillfredsställande svar. I stället låtsades alla att de visste något som de uppenbarligen inte visste.
Han fortsatte fråga vad som var rättvisa, vad som var ett dygdefullt beteende, (typ hög moral). Vad är vishet, vad är sant och falskt. Han fick olika svar, svar som han ej blev riktigt tillfreds med. Han fann ganska snabbt att människorna inte visste vad de påstod sig veta. De visade upp ett beteende där de verkade veta utan att veta.
Han fortsatte fråga rationella frågor och fick på sin väg många fiender, vilket rationellt resonemang och ifrågasättande ofta innebär.. Han förstod att det fanns så många människor som gör vinster på att sprida lögner och, manipulera för att kontrollera osv. (i huvudsak propaganda).
Tillslut som en blixt från en himmel förstod han vad oraklet hade sagt. Jag är visaste mannen i Athen eftersom jag vet att jag vet nästan ingenting. Han insåg han att Oraklet kunde ha rätt trots allt. Att han var den visaste mannen i Aten eftersom han ensam var beredd att erkänna sin egen okunnighet snarare än låtsas veta något han inte visste.
Det var det vackra och ödmjuka i Sokrates, att han insåg sin ignorans trots att han sågs som den visaste mannen av oraklet. Och det är det vi alla kan ta till oss. Vi har alla mött personer som bara inte kan erkänna att de inte vet. Jag har själv träffat ganska många som inte kan säga ”jag vet inte”. Utan det blir historier om ditt och datt, och det blir till slut genomskinligt. Ignorans finns överallt runt omkring oss och egostarka människor vill inte erkänna att de inte vet, för de tror de tappar anseende, status och makt då. Men det är bara hos de ännu mer ignoranta som det sker. Inte hos oss som uppskattar dygd och ärlighet.
Sokrates hade vishet och kunskap att kunna skilja sanningar från lögner.. (vilket det förövrigt verkar vara få som kan)
Sokrates visar sin storhet när han ser det som sin livsuppgift att exponera falsk kunskap. Och det är därför vi högaktar honom. Ännu nu över 2400 år senare. Han lämnade verkligen ett märke efter sig. Trots att inga texter finns nerskrivna av honom själv.. säger det en hel del.
Så Sokrates var känd som en vis, nyfiken men också omtalad som en ful man (utseendemässigt). Men det är inre skönhet som räknas eller hur? Den vinner alltid i långa loppet.
Nåväl. det var en kille som hette Chaerephon som gick till den kvinnliga oraklet i Delphi.
Oraklet kunde inte berätta lögner utan sades ha direktkontakt med gudarna.
Chaerephon fick reda på att Sokrates var den visaste mannen i Athen. Detta spred sig sedan vidare via hörsägen ner till Sokrates.
Hur som haver, Sokrates sa att han kunde omöjligt vara den visaste människa i Athen för han visste att han inte visste något. Han bestämde sig för att göra det till sin livsuppgift att undersöka tesen.
"Wisdom Begins in Wonder" - Socrates
Sokrates svarade inte med att skryta eller fira, utan genom att försöka bevisa att Oracle hade fel.
Sokrates visste att oraklet inte kunde ljuga, men han visste också att han inget visste och det fanns en motsägelse i detta. Han var tvungen att reda ut denna diskrepans.
Så Sokrates bestämde sig för att han skulle försöka ta reda på om någon visste vad som var meningen med livet, alltså vad som verkligen var av högt värde i livet, eftersom vem som helst som visste skulle säkert vara klokare än honom. Han satte igång att ifrågasätta alla han kunde hitta, men ingen kunde ge honom ett tillfredsställande svar. I stället låtsades alla att de visste något som de uppenbarligen inte visste.
Han fortsatte fråga vad som var rättvisa, vad som var ett dygdefullt beteende, (typ hög moral). Vad är vishet, vad är sant och falskt. Han fick olika svar, svar som han ej blev riktigt tillfreds med. Han fann ganska snabbt att människorna inte visste vad de påstod sig veta. De visade upp ett beteende där de verkade veta utan att veta.
Han fortsatte fråga rationella frågor och fick på sin väg många fiender, vilket rationellt resonemang och ifrågasättande ofta innebär.. Han förstod att det fanns så många människor som gör vinster på att sprida lögner och, manipulera för att kontrollera osv. (i huvudsak propaganda).
Tillslut som en blixt från en himmel förstod han vad oraklet hade sagt. Jag är visaste mannen i Athen eftersom jag vet att jag vet nästan ingenting. Han insåg han att Oraklet kunde ha rätt trots allt. Att han var den visaste mannen i Aten eftersom han ensam var beredd att erkänna sin egen okunnighet snarare än låtsas veta något han inte visste.
“I know that I am intelligent, because I know that I know nothing.” - Socrates
Det var det vackra och ödmjuka i Sokrates, att han insåg sin ignorans trots att han sågs som den visaste mannen av oraklet. Och det är det vi alla kan ta till oss. Vi har alla mött personer som bara inte kan erkänna att de inte vet. Jag har själv träffat ganska många som inte kan säga ”jag vet inte”. Utan det blir historier om ditt och datt, och det blir till slut genomskinligt. Ignorans finns överallt runt omkring oss och egostarka människor vill inte erkänna att de inte vet, för de tror de tappar anseende, status och makt då. Men det är bara hos de ännu mer ignoranta som det sker. Inte hos oss som uppskattar dygd och ärlighet.
Sokrates hade vishet och kunskap att kunna skilja sanningar från lögner.. (vilket det förövrigt verkar vara få som kan)
Sokrates visar sin storhet när han ser det som sin livsuppgift att exponera falsk kunskap. Och det är därför vi högaktar honom. Ännu nu över 2400 år senare. Han lämnade verkligen ett märke efter sig. Trots att inga texter finns nerskrivna av honom själv.. säger det en hel del.
2016-04-11
Skapa ett fritt samhälle?
Det underbara med det relativa fria Internet är att det är lättare att få reda på nya alternativ som ploppar upp.
Allt fler alternativ till att försöka skapa ett friare samhälle är på gång. Vilket är mycket positivt för oss som söker ett friare samhälle utan massa förtryck.
Eftersom jag "rör mig" mig en del i kretser där man söker mer frihet så dök jag nyligen på följande hemsida som en "caller" till en podcast ville sprida.
Nämligen "Crowdfreedom". Det finns också en gratis bok att läsa. Kan vara värt att kolla in.
Allt fler alternativ till att försöka skapa ett friare samhälle är på gång. Vilket är mycket positivt för oss som söker ett friare samhälle utan massa förtryck.
Eftersom jag "rör mig" mig en del i kretser där man söker mer frihet så dök jag nyligen på följande hemsida som en "caller" till en podcast ville sprida.
Nämligen "Crowdfreedom". Det finns också en gratis bok att läsa. Kan vara värt att kolla in.
Skärmurklipp från: http://www.crowdfreedom.com/ |
Tacksamhetsvideo
Jag vet att det är en galen värld av förvirring "därute", men det finns fortfarande mycket att vara tacksam för.
Många av oss vet inte vad de har förrän de är borta.
Låt oss uppskatta att vi får vara med en dag till, att vi andas relativ ren luft, att vi har möjlighet att dricka rent vatten, har en varm bostad, mat på bordet osv.
Många av oss vet inte vad de har förrän de är borta.
Låt oss uppskatta att vi får vara med en dag till, att vi andas relativ ren luft, att vi har möjlighet att dricka rent vatten, har en varm bostad, mat på bordet osv.
Etiketter:
Gratitud,
Prince EA,
Tacksamhet
2016-04-10
Krönika om frihet
Martin Borgs har skrivit en krönika om frihet, läsvärd!
KRÖNIKA: Sluta se oss på landet som stödobjekt och ge oss frihet istället
http://www.dt.se/opinion/ledare/kronika-sluta-se-oss-pa-landet-som-stodobjekt-och-ge-oss-frihet-istallet
KRÖNIKA: Sluta se oss på landet som stödobjekt och ge oss frihet istället
http://www.dt.se/opinion/ledare/kronika-sluta-se-oss-pa-landet-som-stodobjekt-och-ge-oss-frihet-istallet
2016-04-09
Livet på vägen i en VW T3
Dök på två avsnitt av ett par som lever i en folkabuss. Jag tror ni gillar sådana här avsnitt lika mycket som jag. Det är något visst med att bo i bil.
Vi får bland annat veta det kostar 2500 dollar i månaden att stå vid en parkeringsplats (RV-parking) vid Liberty Harbor mitt emot Hudson in Jersey.
Det bästa med att leva på vägen
Det sätter perspektiv på saker.
Du lär dig så mycket om dig själv, om relationen, med den du är med i många goda sätt. På samma sätt på svåra sätt. För det är svårt att vara med bara 1 person hela tiden men det är samtidigt underbart att dela så många saker tillsammans. Det är så mycket som du aldrig upplever på något annat sätt som du lever tillsammans på det här viset..
Killen gillar att köra på vägarna till tystnad och allt som han tänker på.
Det svåra för killen är kanske att inte ha något ankare, något som är stabilt och som han på riktigt kan kalla ett hem.
Läs mer på http://liveworkwander.com/
Vi får bland annat veta det kostar 2500 dollar i månaden att stå vid en parkeringsplats (RV-parking) vid Liberty Harbor mitt emot Hudson in Jersey.
Det bästa med att leva på vägen
Det sätter perspektiv på saker.
Du lär dig så mycket om dig själv, om relationen, med den du är med i många goda sätt. På samma sätt på svåra sätt. För det är svårt att vara med bara 1 person hela tiden men det är samtidigt underbart att dela så många saker tillsammans. Det är så mycket som du aldrig upplever på något annat sätt som du lever tillsammans på det här viset..
Killen gillar att köra på vägarna till tystnad och allt som han tänker på.
Det svåra för killen är kanske att inte ha något ankare, något som är stabilt och som han på riktigt kan kalla ett hem.
Läs mer på http://liveworkwander.com/
Maslows behovshierarki
Maslows behovshierarki. Det här är en av de första versionerna. Det ligger mycket kunskap i den.. Den är inspirerande på något vis..
Maslows så kallade "behovstrappa", avritad och översatt av undertecknad. |
Etiketter:
Abraham Maslow,
Behov,
Fakta,
Kreativitet,
Moral
2016-04-07
Robottrenden nu på G!
Det är som jag säger, robottrenden blir alltmer tydlig..
Simone Giertz visar upp lite sköna produkter:
För er som har svårt att vakna om mornarna, genialt!
Simone Giertz visar upp lite sköna produkter:
För er som har svårt att vakna om mornarna, genialt!
2016-04-06
Inlägg om dygdetik - dygder
Dygd, vad är det för något, har ni ens hört ordet? Jag tog upp det med en arbetskollega och det var knappt han visste vad det var.. förståligt.. det är ingeting som är speciellt påtagligt för människor idag.
Dygdetik – en grupp etiska teorier som betonar odlandet av förtjänstfulla karaktärsdrag – dygder – och sätter dessa dygder framför plikter eller värdemaximering i besvarandet av etiska frågor om hur man bör handla (se eudaimonia)
Eudaimonia – Aristoteles term för lycka eller det goda livet, som enligt honom utgörs av individuell välmåga i harmonisk kombination med välutvecklade sociala, kulturella och intellektuella dygder.
Inspiration och grundkälla för följande inlägg är från:
Philippa Foot, "Virtues and Vices”, i hennes “Virtues and Vices and other Essays in Moral Philosophy”, Blackwell, Oxford, 1978
Dygder, så vad är det egentligen? Låt oss nysta lite i ett försök att få en lite tydligare bild. Det är ett rätt svårt ämne, jag har försökt förenkla, men det är svårt ... och jag är nybörjare.. och... ursäkta min ignorans i ämnet..
Dydgder är något som oftast är sammanknippat med svårt/utmanande för oss människor, det är därför så få lever dygdigt.. Det är bara titta på värld som är full av förvirrade människor som inte kommit särskilt långt i sina filosofiska studier, hahah. Ja det gäller undertecknad också. Det finns ju till och med dem som skryter med att de aldrig läser någon bok.. :) (som att det vore något bra att vara ignorant?.. jag förstår det inte i alla fall)
När jag tänker efter minns jag knappt att jag ens någonsin läst eller hört ordet ”dygd” i något mainstream media.. När såg vi någon (vettig) filosof bli intervjuad om hur vi bör leva ett gott liv? Nej, det sker aldrig, även om det finns många som har åsikter i ämnet, som vi vet, vet ju alla ”ignoranta” redan, hahah. Självinsikten och självkännedomen är så låg, så låg.. ”Know thyself” sa Sokrates men få verkar lyssnat hahah. Sokrates visste i alla fall att han inget visste. :)
Hör dygden ihop med avsikt eller önskan? Mja, delvis verkar det som. Det är lite klurigt det här så någon motsägelse kan ha slunkit in i nedanstående, påpeka gärna var! :)
Det verkar stå klart att dygder på något allmänt sätt är fördelaktiga. Det är som att människor klarar sig inte väl utan dem.
Ingen verkar klara sig väl om denne saknar mod och ej i någon mån äger måttfullhet och vishet, samtidigt som samhällen där rättrådighet och medmänsklighet saknas tenderar att vara eländiga platser att leva på.
För vem är då dygden en fördel? Går fördelen till den som är i besittning av dygden eller i stället till dem som har att göra med denne som besitter dygden?
Det beror på, när det gäller mod, måttfullhet och vishet gynnas personen som äger dessa dispositioner såväl som andra människor, och moraliska brister så som högmod, fåfänga, världslighet och girighet är till skada både för deras ägare och andra, dock kanske först och främst de som utsätts för bristerna.
En intressant fråga är om det går att ha vishet utan kunskap? Tveksamt eller omöjligt skulle jag vilja säga. Den ena bygger på den andra, de verkar sitta ihop som en länkkedja..
Vishet tycks bestå av två delar. För det första har den visa människan kunskap om medlen till vissa goda mål och för det andra vet hon hur mycket varje mål är värt, och kan prioritera utefter vad som är viktigast (mest värt).
Målen kan handla om färdigheter såsom husbyggande, läkekonst, men främst som hör till det mänskliga livet, såsom barnuppfostran, vänskap, äktenskap, förhållanden eller val av livsväg, hur ett liv bör levas etc.. Det tycks som att kunskap i hur man handlar klokt och med vishet i de här angelägenheterna finns hos vissa människor medans de saknas hos andra. Vi kallar dessa som äger denna kunskap för visa, medans de som tycks sakna kunskap eller har felaktig kunskap för att de saknar vishet. ("förvirrade" är ett mer taskigt ordlag, hahah)
Skillnad mellan vishet och skicklighet?
Visheten verkar relaterad endast till goda mål inom mänskligt liv medans de som kan ta det ”rätta” stegen gentemot ett mål (enskilda färdigheter), vilket hellre benämns för ”skicklighet”. Repeterar, skicklighet tycks ha att göra med individuella enskilda färdigheter, medans vishet är mer relaterat till goda mål inom mänskligt liv. (förövrigt lite av en ny insikt som jag inte tänk på tidigare, stämmer det?)
Att det sedan finns ytterligare en skillnad i praktisk vishet och vad Aristoteles och Aquino kallar moraliska dygder är ytterligare en dimension.
Moraliska dygder (enligt Aristoteles och Aquino)
kardinaldygder: mod, måttfullhet, och rättrådighet.
De intellektuella dygderna (arete och virtus refererar till förmågor och till och med förträffligheter hos det spekulativa intellektet)
Praktisk vishet (Aristoteles phronesis och Aquinos prudentia) klassificerar de tillsammans med de intellektuella dygderna.
Tyvärr är det svårt att hitta någon enkel sammanställning - som är lättförståelig, antagligen för att författaren då skulle visa sin okunskap och dåliga argument lätt kunna skjutas sönder.
----------------- fortsätter ------------------
Styrka och Hälsa är förträffligheter hos kroppen, medans minne och koncentration är förträffligheter hos medvetandet. Viljan är det som är god hos en dygdig person.
Alltså hör dygden och den goda vilja ihop.
” //Phillipa Foot ”Virtues and Vices” från sammansättning ”Vad är moraliskt rätt?” av Henrik Ahlenius, s108 //
Rättrådighet – rör handlingar – inbegriper inte någon direkt känslobesinning.
Mod och måttfullhet – rör känslor och känslobesinning. Kunna kontrollera sina känslor, något som kan vara en utmaning ibland. Den måttfulle personen har inte det överdrivna begär efter njutning.
Vi bör vara aktsamma på om våra känslor driver oss till något som är motsatsen till det rationella. För då behövs det kastas ett lasso runt det och få grepp om känslorna (javet, urdålig analogi ;)). Typ tygla sig själv med tvångtröja för att inte bli "tygellös" (nu är det slut på dåliga liknelser). Detta har gett namnet åt måttfullhet och som bekant är att vara ”aspirerande minimalist” något åt det hållet. Att ständigt tygla sina känslor som vill ”köpa något” i stundens lust (förövrigt oftast i anknytning till att bli accepterade/uppskattade av andra).
Mod
Känslorna kan också avleda viljan från det som annars dikteras av förnuftet. Det kan till exempel handla om rädslan om avvisning, för faror, eller andra vedermödor. Således behövs mod för att inte ge vika, människan måste befästa sig i det förnuftiga och inte låta känslor avskräcka. Att våga handla i tron med att det man gör är rätt (förutsatt sann kunskap).
Flitens dygd (där motsatsen "lättja" är en frestelse som får oss att prokrastinera mm)
Ödmjukhetens dygd (tänker du för gott om dig själv?)
Hopp (förtvivlan är också en frestelse, bättre att se optimistiskt, men lura aldrig dig själv.)
Jag tänkte stolpa upp dygder i ett annat inlägg som förhoppningsvis kommer så småningom. Visa nu dygden tålamod i väntan på det.. ;)
Tänkte avsluta mitt något röriga inlägg. Det är en start i all fall och med tiden kanske det går att bygga ut inlägget till något bra. Avslutar med något från Aristoteles.
När det svåra blir det som vi finner glädje i börjar vi komma till ett stadie av ”Sann Dygd” och då verkar det bli lättare. I och med att vi finna glädje i att utföra dygdiga handlingar är det också ett tecken på sann dygd enligt Aristoteles. Ett tecken på att vi kommit längre än de flesta. BAAM!
Sann kärlek är vårt universella ofrivilliga gensvar på dygd.
Eller
Kärlek är en ofrivillig reaktion på ett beteende som visar dygd/hög moral.
Jag känner själv enorm uppskattning, ja kärlek för personer som visar dygd. Dessa människor växer på en så att säga..Högaktar människor med hög moral. Vi kan inte bygga ett bra samhälle om inte människor har moral (vilket delvis saknas idag).
Dygdetik – en grupp etiska teorier som betonar odlandet av förtjänstfulla karaktärsdrag – dygder – och sätter dessa dygder framför plikter eller värdemaximering i besvarandet av etiska frågor om hur man bör handla (se eudaimonia)
“Great spirits have often encountered violent opposition from mediocre minds.” – Albert Einstein
Eudaimonia – Aristoteles term för lycka eller det goda livet, som enligt honom utgörs av individuell välmåga i harmonisk kombination med välutvecklade sociala, kulturella och intellektuella dygder.
Inspiration och grundkälla för följande inlägg är från:
Philippa Foot, "Virtues and Vices”, i hennes “Virtues and Vices and other Essays in Moral Philosophy”, Blackwell, Oxford, 1978
Dygder, så vad är det egentligen? Låt oss nysta lite i ett försök att få en lite tydligare bild. Det är ett rätt svårt ämne, jag har försökt förenkla, men det är svårt ... och jag är nybörjare.. och... ursäkta min ignorans i ämnet..
Dydgder är något som oftast är sammanknippat med svårt/utmanande för oss människor, det är därför så få lever dygdigt.. Det är bara titta på värld som är full av förvirrade människor som inte kommit särskilt långt i sina filosofiska studier, hahah. Ja det gäller undertecknad också. Det finns ju till och med dem som skryter med att de aldrig läser någon bok.. :) (som att det vore något bra att vara ignorant?.. jag förstår det inte i alla fall)
När jag tänker efter minns jag knappt att jag ens någonsin läst eller hört ordet ”dygd” i något mainstream media.. När såg vi någon (vettig) filosof bli intervjuad om hur vi bör leva ett gott liv? Nej, det sker aldrig, även om det finns många som har åsikter i ämnet, som vi vet, vet ju alla ”ignoranta” redan, hahah. Självinsikten och självkännedomen är så låg, så låg.. ”Know thyself” sa Sokrates men få verkar lyssnat hahah. Sokrates visste i alla fall att han inget visste. :)
//s216 Dygdteori och abort, av Rosalind Hursthouse (utdrag från boken ”Vad är Moralisk Rätt?” av Henrik Ahlenius. ”Virtue Theory and Abortion”, Philosophy & Public Affairs, vol. 20, 1991, s. 223-46. Övers. Frans Svensson//Det var Aristoteles som bland annat uttryckte att det som innefattar dygder är svårt för oss människor, och vi kan lätt dra paralleller att det verkar stämma. Vore det lätt skulle ju antagligen fler göra det, eller? Människor av idag är som bekant mer styrda av sina känslor och begär.
”Att handla rätt är svårt och kräver mycken moralisk visdom, och det relevanta adekvans-villkor som dygdteori uppfyller är att den bör innehålla en förklaring till en sanning uttryckt av Aristoteles,7 nämligen att moralisk kunskap – till skillnad från matematisk kunskap – inte kan erhållas endast genom att närvara vid lektioner och vanligtvis inte återfinns hos människor som är för unga för att ha hunnit skaffa sig någon större erfarenhet av livet. Det finns unga matematiska genier, men sällan, om någonsin, unga moraliska genier och detta visar //s217 //oss något viktigt om den typ av kunskap som moralisk kunskap är. Dygdetik bygger in detta direkt just genom att uttrycka sina regler i termer vars tillämpning verkligen kan kräva det mest finkänsliga omdöme.”
Hör dygden ihop med avsikt eller önskan? Mja, delvis verkar det som. Det är lite klurigt det här så någon motsägelse kan ha slunkit in i nedanstående, påpeka gärna var! :)
Det verkar stå klart att dygder på något allmänt sätt är fördelaktiga. Det är som att människor klarar sig inte väl utan dem.
Ingen verkar klara sig väl om denne saknar mod och ej i någon mån äger måttfullhet och vishet, samtidigt som samhällen där rättrådighet och medmänsklighet saknas tenderar att vara eländiga platser att leva på.
För vem är då dygden en fördel? Går fördelen till den som är i besittning av dygden eller i stället till dem som har att göra med denne som besitter dygden?
Det beror på, när det gäller mod, måttfullhet och vishet gynnas personen som äger dessa dispositioner såväl som andra människor, och moraliska brister så som högmod, fåfänga, världslighet och girighet är till skada både för deras ägare och andra, dock kanske först och främst de som utsätts för bristerna.
En intressant fråga är om det går att ha vishet utan kunskap? Tveksamt eller omöjligt skulle jag vilja säga. Den ena bygger på den andra, de verkar sitta ihop som en länkkedja..
Vishet tycks bestå av två delar. För det första har den visa människan kunskap om medlen till vissa goda mål och för det andra vet hon hur mycket varje mål är värt, och kan prioritera utefter vad som är viktigast (mest värt).
Målen kan handla om färdigheter såsom husbyggande, läkekonst, men främst som hör till det mänskliga livet, såsom barnuppfostran, vänskap, äktenskap, förhållanden eller val av livsväg, hur ett liv bör levas etc.. Det tycks som att kunskap i hur man handlar klokt och med vishet i de här angelägenheterna finns hos vissa människor medans de saknas hos andra. Vi kallar dessa som äger denna kunskap för visa, medans de som tycks sakna kunskap eller har felaktig kunskap för att de saknar vishet. ("förvirrade" är ett mer taskigt ordlag, hahah)
Skillnad mellan vishet och skicklighet?
Visheten verkar relaterad endast till goda mål inom mänskligt liv medans de som kan ta det ”rätta” stegen gentemot ett mål (enskilda färdigheter), vilket hellre benämns för ”skicklighet”. Repeterar, skicklighet tycks ha att göra med individuella enskilda färdigheter, medans vishet är mer relaterat till goda mål inom mänskligt liv. (förövrigt lite av en ny insikt som jag inte tänk på tidigare, stämmer det?)
Att det sedan finns ytterligare en skillnad i praktisk vishet och vad Aristoteles och Aquino kallar moraliska dygder är ytterligare en dimension.
Moraliska dygder (enligt Aristoteles och Aquino)
kardinaldygder: mod, måttfullhet, och rättrådighet.
De intellektuella dygderna (arete och virtus refererar till förmågor och till och med förträffligheter hos det spekulativa intellektet)
Praktisk vishet (Aristoteles phronesis och Aquinos prudentia) klassificerar de tillsammans med de intellektuella dygderna.
Tyvärr är det svårt att hitta någon enkel sammanställning - som är lättförståelig, antagligen för att författaren då skulle visa sin okunskap och dåliga argument lätt kunna skjutas sönder.
----------------- fortsätter ------------------
Styrka och Hälsa är förträffligheter hos kroppen, medans minne och koncentration är förträffligheter hos medvetandet. Viljan är det som är god hos en dygdig person.
Alltså hör dygden och den goda vilja ihop.
” //Phillipa Foot ”Virtues and Vices” från sammansättning ”Vad är moraliskt rätt?” av Henrik Ahlenius, s108 //
”För att uttrycka det kort så har vishet, i vad vi kallade dess första del, samband med viljan på följande sätt: till att börja med förutsätter den goda mål – den visa människan vet inte bara hur man går till väga för att göra goda saker, såsom att ta väl hand om sina barn eller stödja någon i svårigheter, utan måste också vilja göra dem. Och då är vishet, i den mån den består i kunskap som vem som helst kan inhämta under en överskådlig livstid, tillgänglig för vem som helst som verkligen vill ha den. Som Aquino framställer det, hör den ”till en förmåga under viljans ledning.”3”//Mer från Phillipa Foot, s109 klokt!!//
//där 3 = Aquino, Summa Theologica 1a2ae Q.56 a.3. //
”Vad vi kan notera är att en av de saker som en vis människa vet och en dåraktig människa inte vet, är att sådana ting som social ställning, rikedom och ett gott rykte, är alltför dyrköpta om de uppnås på bekostnad av hälsa eller vänskap eller familjeband. Vi skulle alltså kunna säga att en människa som saknar vishet ”har felaktiga värden” och att laster såsom fåfänga, världslighet och girigheter strider mot vishet på ett särskilt sätt. Det finns alltid en ingrediens av felaktigt omdöme i relation till dessa laster, då den människa som är fåfäng exempelvis ser beundran som viktigare än det är, medan den världsliga människan är benägen att se det goda livet som ett fyllt av rikedom och makt. Genom att använda Aristoteles distinktion mellan en karaktärssvag man (en akrates) som följer njutningen trots att han på något sätt vet att han inte borde, och en tygellös man (en akolastos) som betraktar det lustfyllda livet som det goda livet,4 kan vi säga att moraliska tillkortakommanden som dessa aldrig till fullo är ”akratiska”. Det är visserligen sant att en person kan vara kritiskt mot sin egen världslighet, fåfänga eller pengakärlek, men då är det hans värden som är föremål för hans kritik.”//s110 Phillipa Foot sammanfattar//
// där 4 = Aristoteles, Den Nikomachiska etiken, särskilt bok VII. //
”Vi skulle alltså kunna säga att en dygd i motsats till en färdighet eller en förmåga inte endast är en kapacitet, men måste i själva verket involvera viljan.”
Rättrådighet – rör handlingar – inbegriper inte någon direkt känslobesinning.
Mod och måttfullhet – rör känslor och känslobesinning. Kunna kontrollera sina känslor, något som kan vara en utmaning ibland. Den måttfulle personen har inte det överdrivna begär efter njutning.
Vi bör vara aktsamma på om våra känslor driver oss till något som är motsatsen till det rationella. För då behövs det kastas ett lasso runt det och få grepp om känslorna (javet, urdålig analogi ;)). Typ tygla sig själv med tvångtröja för att inte bli "tygellös" (nu är det slut på dåliga liknelser). Detta har gett namnet åt måttfullhet och som bekant är att vara ”aspirerande minimalist” något åt det hållet. Att ständigt tygla sina känslor som vill ”köpa något” i stundens lust (förövrigt oftast i anknytning till att bli accepterade/uppskattade av andra).
Mod
Känslorna kan också avleda viljan från det som annars dikteras av förnuftet. Det kan till exempel handla om rädslan om avvisning, för faror, eller andra vedermödor. Således behövs mod för att inte ge vika, människan måste befästa sig i det förnuftiga och inte låta känslor avskräcka. Att våga handla i tron med att det man gör är rätt (förutsatt sann kunskap).
"In the middle of every difficulty lies opportunity." - Albert EinsteinAndra dygder
Flitens dygd (där motsatsen "lättja" är en frestelse som får oss att prokrastinera mm)
“It is the combination of reasonable talent and the ability to keep going in the face of defeat that leads to success.” - Martin Seligman
Ödmjukhetens dygd (tänker du för gott om dig själv?)
Hopp (förtvivlan är också en frestelse, bättre att se optimistiskt, men lura aldrig dig själv.)
("Förnekelse är att döva sig själv med intellektuellt resonemang, när man egentligen vill något annat." - ursprung okänt)
//s220 Dygdteori och abort, av Rosalind Hursthouse //”Kärlek och vänskap överlever inte om de inblandade ständigt skulle insistera på sina rättigheter, inte heller lever människor gott så länge de tror att det skulle vara av största betydelse att de får vad de har rätt till; de skadar andra och de skadar sig själva.”
//lite längre ner samma sida, s220 //
”För dygd sägs inbegripa kunskap och den del av denna kunskap består i att ha den rätta attityden till saker. ”Rätt” betyder här inte endast detsamma som ”moraliskt rätt” eller ”lämplig” eller ”trevlig” i vår moderna mening; det betyder ”korrekt, sann”. Man kan inte ha den rätta eller korrekta attityden till något om attityden baserar sig på eller inbegriper falska trosföreställningar.”
Jag tänkte stolpa upp dygder i ett annat inlägg som förhoppningsvis kommer så småningom. Visa nu dygden tålamod i väntan på det.. ;)
Tänkte avsluta mitt något röriga inlägg. Det är en start i all fall och med tiden kanske det går att bygga ut inlägget till något bra. Avslutar med något från Aristoteles.
När det svåra blir det som vi finner glädje i börjar vi komma till ett stadie av ”Sann Dygd” och då verkar det bli lättare. I och med att vi finna glädje i att utföra dygdiga handlingar är det också ett tecken på sann dygd enligt Aristoteles. Ett tecken på att vi kommit längre än de flesta. BAAM!
Sann kärlek är vårt universella ofrivilliga gensvar på dygd.
Eller
Kärlek är en ofrivillig reaktion på ett beteende som visar dygd/hög moral.
Jag känner själv enorm uppskattning, ja kärlek för personer som visar dygd. Dessa människor växer på en så att säga..Högaktar människor med hög moral. Vi kan inte bygga ett bra samhälle om inte människor har moral (vilket delvis saknas idag).
2016-04-05
Några få ord om kärlek
”The
Buddhists say if you meet somebody and your heart pounds, your hands shake,
your knees go weak, that´s not the one.
When you
meet you ‘soul mate’ you’ll feel calm.
no anxiety, no agitation.” – Monica Drake
Det kan nog ligga något i det. :-)
no anxiety, no agitation.” – Monica Drake
Det kan nog ligga något i det. :-)
Openbazar startar igång!
Ett steg till en friare marknad togs igår (4 april) och förändringens vindar blåser. Det går som bekant inte att stoppa utvecklingen, det smartaste är bara att anpassa sig.
Openbazar är nu igång! Spännande.
“The measure of intelligence is the ability to change.” - Albert Einstein
Openbazar är nu igång! Spännande.
|
|
2016-04-04
Podcast om hemskolning och frivillighet.
Idag tänkte jag tipsa er om en Podcast; Den andra dimension (avsnitt 1) som handlar hemskolning och frivillighet. Hur folk tvingas lämnas Sverige för att tvånget är så stort i och med skolplikten.Bland annat om tvång och om ickeaggressionensmetode och vem som egentligen äger ditt barn. Två mammor som diskuterar ditt och datt. Det gav mig en hel del att tänka på. Tack.
//Om deras barn //
Här finns podcasten:
https://soundcloud.com/carolinqua/den-andra-dimensionen-avsnitt
Tyvärr går det inte att ladda ner avsnittet så det blir snällt till att lyssna på Internet.
--------------- ------------
//Om deras barn //
"Det känner jag är viktigt att de ska veta att dom tillhör sig själva, de tillhör inte någon annan. De tillhör bara sig själva, och dom ska ha rätt över sin kropp och de ska ha rätt till sin tid. Egentligen hela livet. Man har ju lärt sig hela livet att vi har inte rätt till vårat liv. Vi tillhör någon annan, vi tillhör staten, och du ska jobba och du ska betala skatt. Och det ska liksom vara din skyldighet att din kropp och din tid ska vara skyldig staten att betala tillbaka allting som du har fått under din uppväxt. Och jag vill lära dom att nej du är inte skyldig någon någonting. Du gör vad du vill med dig själv, så länge du klarar dig och mår bra och inte skadar någon annan." - Shadi (kanske stavar fel)Känner igen mycket från frihetskämpen Harry Browne.
Här finns podcasten:
https://soundcloud.com/carolinqua/den-andra-dimensionen-avsnitt
Tyvärr går det inte att ladda ner avsnittet så det blir snällt till att lyssna på Internet.
--------------- ------------
"The home is the first and most effective place to learn the lessons of life: truth, honor, virtue, self control, the value of education, honest work, and the purpose and privilege of life. Nothing can take the place of home in rearing and teaching children, and no other success can compensate for failure in the home" -- David O. McKay.
2016-04-03
Kallad till åtal
i... spam brev.. :)
Försöken tar aldrig slut..
Den här gången var avsändaren:
Försöken tar aldrig slut..
Den här gången var avsändaren:
From: | Domstol (ilbivacco@taa.agesci.it) Microsoft SmartScreen classified this message as junk. |
Hmm.. italiensk avsändare,, konstigt..
2016-04-01
Fredag och tips om Sven Yrvind
Så var det äntligen fredag och helg igen! Jag tänkte försöka vara lite produktiv och få lite skrivet och läsande gjort i helgen. Givetvis lite träning och även lite sköna promenader står på schemat också! Älskar friheten med helgen!
Idag tänkte jag rekommendera ett tv-program som går att se på TV3 play, nämligen Aschberg Direkt. Det var nämligen så att jag fick höra att Sven Yrvind skulle vara med i detta program. Då måste jag givetvis titta eftersom jag gillar Sven. Sven hette något annat innan han tog efternamnet Yrvind. Hans första böcker har hans första namn om ni vill hitta dem på biblioteket så heter han Sven Lundin. Han skrev t.ex. Brisböckerna under detta namn.
Till min glädje hittade jag nu en bok som Sven skrivit som jag inte läst. Utgiven 2012. Jag behåller namnet för mig själv ett tag annars blir den säkert bokad.. :)
Sven Yrvind älskar att läsa böcker och han ser sig som udda. Det märks att han är mycket beläst när man hör och läser hans verk. Han är lite av en filosof faktiskt. Han gillar små saker, helt enkelt för att de är behändigare, hållbarare och billigare. Enklare är bättre helt enkelt. Han gillar det inre livet och allt det där. Han ser havet som en fristad där han kan komma ifrån den förvirrade mänskligheten. Jag har nog läst nästan alla böcker som han skrivit. De är läsvärda allihopa! Speciellt om du gillar att tänka lite annorlunda jämte strömmen. Får alltid nya uppslag att tänka, mycket givande. För mig är han alltid intressant läsa, se eller höra!
Han ogillar: Byråkrater och fritidsbåtsdirektivet, alltså CE-märkningen.
Avsnitt 3 Säsong 1
Sven Yrvind medverkar ca 28:15
http://www.tv3play.se/program/aschberg-direkt/719097?autostart=true
Förövrigt blev jag lite "starstruck" för ett par år sedan då jag råkade se Sven Yrvind himself "live", han kom då löpandes på en träningsrunda (utanför en camping) i Västervik där det sägs att han sitt båtvarv. Han sprang i shorts och en t-shirt i matchande blå färg. Som skärp hade han ett vitt rep. :)
Jag tittar nästan aldrig på TV (eftersom jag inte har någon). Men det händer att jag ser något avsnitt av Renes brygga (har ibland lite djupare samtal vilket jag gillar), Solsidan eller Ninja Warrior via nätet eller som nu med Aschberg Direkt. Skönt med lite lättsam underhållning emellanåt, jaaaadå det händer.. :-)
Trevlig helg på er nu! :-) Thoohooo
Idag tänkte jag rekommendera ett tv-program som går att se på TV3 play, nämligen Aschberg Direkt. Det var nämligen så att jag fick höra att Sven Yrvind skulle vara med i detta program. Då måste jag givetvis titta eftersom jag gillar Sven. Sven hette något annat innan han tog efternamnet Yrvind. Hans första böcker har hans första namn om ni vill hitta dem på biblioteket så heter han Sven Lundin. Han skrev t.ex. Brisböckerna under detta namn.
Till min glädje hittade jag nu en bok som Sven skrivit som jag inte läst. Utgiven 2012. Jag behåller namnet för mig själv ett tag annars blir den säkert bokad.. :)
Sven Yrvind älskar att läsa böcker och han ser sig som udda. Det märks att han är mycket beläst när man hör och läser hans verk. Han är lite av en filosof faktiskt. Han gillar små saker, helt enkelt för att de är behändigare, hållbarare och billigare. Enklare är bättre helt enkelt. Han gillar det inre livet och allt det där. Han ser havet som en fristad där han kan komma ifrån den förvirrade mänskligheten. Jag har nog läst nästan alla böcker som han skrivit. De är läsvärda allihopa! Speciellt om du gillar att tänka lite annorlunda jämte strömmen. Får alltid nya uppslag att tänka, mycket givande. För mig är han alltid intressant läsa, se eller höra!
Han ogillar: Byråkrater och fritidsbåtsdirektivet, alltså CE-märkningen.
Avsnitt 3 Säsong 1
Sven Yrvind medverkar ca 28:15
http://www.tv3play.se/program/aschberg-direkt/719097?autostart=true
Förövrigt blev jag lite "starstruck" för ett par år sedan då jag råkade se Sven Yrvind himself "live", han kom då löpandes på en träningsrunda (utanför en camping) i Västervik där det sägs att han sitt båtvarv. Han sprang i shorts och en t-shirt i matchande blå färg. Som skärp hade han ett vitt rep. :)
Jag tittar nästan aldrig på TV (eftersom jag inte har någon). Men det händer att jag ser något avsnitt av Renes brygga (har ibland lite djupare samtal vilket jag gillar), Solsidan eller Ninja Warrior via nätet eller som nu med Aschberg Direkt. Skönt med lite lättsam underhållning emellanåt, jaaaadå det händer.. :-)
Trevlig helg på er nu! :-) Thoohooo
Etiketter:
Bo i båt,
Böcker,
Segla,
Sven Yrvind
2016-03-31
Påsken
Hejsan! Hoppas påsken varit bra för er!
Det var skönt med lite ledighet helt klart. Tid att ta det lite lugnt och filosofera lite. Tid att tänka. Skönt att få sova ut lite. Min påsk kunde har varit roligare, men den var som den är.. påsken har delvis spenderats på ett sjukhus, men styvfarsa har problem igen. Han är inlagd pga av diverse problem. Han andades tungt och andfått och man undrar hur länge till han har kvar, ändå repar han sig nu sakta efter fått nytt blod (och antagligen får bättre mat). Det är något tragiskt med sjukhus, jag har förlorat många jag hållit av där.., Jag blir alltid lika beklämd över att vara där mitt ibland sjukdom och alla hälsoproblem. Många ser så ensamma ut där de ligger i sina rum. De ser ut att fundera över livet.
Jag erinrar mig att själv göra vad jag kan för att hålla mig frisk och hälsosam. Sjukhus är alltid en bra påminnelse om att äta relativt hälsosamt, träna i lagom mängd, samt motionera hjärnan frekvent.. Det är också en påminnelse över hur svårt människor har för att förändra sig. Inte hjälper mitt tjat på min styvfarsa att han ska sköta sitt "socker". Det skiter han blankt i. Jag framstår bara som dryg trots att jag tänker på hans och mitt bästa. Usch jag ogillar verkligen destruktivt beteende.
Hej då.
Det var skönt med lite ledighet helt klart. Tid att ta det lite lugnt och filosofera lite. Tid att tänka. Skönt att få sova ut lite. Min påsk kunde har varit roligare, men den var som den är.. påsken har delvis spenderats på ett sjukhus, men styvfarsa har problem igen. Han är inlagd pga av diverse problem. Han andades tungt och andfått och man undrar hur länge till han har kvar, ändå repar han sig nu sakta efter fått nytt blod (och antagligen får bättre mat). Det är något tragiskt med sjukhus, jag har förlorat många jag hållit av där.., Jag blir alltid lika beklämd över att vara där mitt ibland sjukdom och alla hälsoproblem. Många ser så ensamma ut där de ligger i sina rum. De ser ut att fundera över livet.
Jag erinrar mig att själv göra vad jag kan för att hålla mig frisk och hälsosam. Sjukhus är alltid en bra påminnelse om att äta relativt hälsosamt, träna i lagom mängd, samt motionera hjärnan frekvent.. Det är också en påminnelse över hur svårt människor har för att förändra sig. Inte hjälper mitt tjat på min styvfarsa att han ska sköta sitt "socker". Det skiter han blankt i. Jag framstår bara som dryg trots att jag tänker på hans och mitt bästa. Usch jag ogillar verkligen destruktivt beteende.
Hej då.
De tre liven - Martin Seligman
Tyvärr hittar jag inget sätt att bädda in videon här på bloggen..
Hur som haver; av en slump när jag sökte på studier av Seligman dök jag på den här filmen, ett TED-talk med Martin Seligman. Tänkte jag kunde dela..! :-)
https://www.ted.com/talks/martin_seligman_on_the_state_of_psychology#t-645617
Delar med mig av mina röriga små anteckningar. Enjoy!
Martin Seligman, pratar om 3 olika liv (Positiv psykologi)
”The Pleasant Life”
Består av
Having as many pleasures as possible, as much positive emotions as you can
Learning the skills to amplify them, savoring (avnjuta, smaka, lukta, njuta), mindfulness , that stretch them over time and space.
3 nackdelar
1. Heritable (50 % heritable ) ärftlig, arvsberättigad. “Not very modifiable”
De olika tricks som finns för att öka positiva känslor är 15-20 % enligt Seligman, mer går inte.
2.Positive emotions habituates (vi vänjer oss vid dem) och det sker hastigt. (rapidly). Det är inte bestående.
3. It's not particular malleable (Det är inte särskilt formbara, känslorna )
”The Good Life” (eudaimonia and flow)
Pleasure vs Flow
Karakteristik av The Good Life: “During flow, you can’t feel anything, your one with the music, time stops, you have intense concentration”
“Knowing what your highest strenght are”
Identify Signature Strengths
Recrafting your life, your work, your love, your, your play, your frienship, your parenting
I det här stadiet skrattar du inte så mycket, du ler inte så mycket, vad du får är mer absortion.
Att använda sin största styrka och använda den så mycket som möjligt.
Derive Thereby More Flow
eudaimonia = happiness or welfare;, "human flourishing"
"The Meaningful Life" , lite av parallell till eudaimonia
“Knowing what your highest strength are and using them to belong to and in the service of something larger than you are.”
Knowing your signature strengths
Use in the service of something larger than you
Positive Institutions
-------------- Övningar man kan göra --------------------
Positive Interventions (exempel)
Övning (Gratitude visit):
Blunda.
"Jag vill att du kommer att tänka på någon levande person som har gjort något enormt viktigt som förändrade ditt liv i en god riktning och som du aldrig riktigt tackat." - Martin Seligman //Egen översättning //
När du har en sådan person, och jag hoppas du har en sådan person, så:
.
Skriv en 300 ord hedersgåva av tacksamhet. Ring upp personen på telefon, fråga om du får komma på besök, säg inte varför. Dyk upp vid deras dörr. Du läser hedergåvan, alla gråter när det här händer.
”Vad som händer när vi testar människor en vecka senare, en månad senare, tre måndader senare, så är det både gladare och mindre deprimerade.” – Martin Seligman
”Strength Date” bygger på samma koncept. Att skriva upp sin respektive partners styrka och sen över en ”date” berätta detta för varandra.
Fun vs Philantropy. Kul går över ganska omedelbart, och lägger sig sedan, medan människor som gör något altruistiskt upplever glädje som varar.
Det här är inga nyheter bara bekräftelse på att vi är på rätt väg.
Hur som haver; av en slump när jag sökte på studier av Seligman dök jag på den här filmen, ett TED-talk med Martin Seligman. Tänkte jag kunde dela..! :-)
https://www.ted.com/talks/martin_seligman_on_the_state_of_psychology#t-645617
Delar med mig av mina röriga små anteckningar. Enjoy!
Martin Seligman, pratar om 3 olika liv (Positiv psykologi)
”The Pleasant Life”
Består av
Having as many pleasures as possible, as much positive emotions as you can
Learning the skills to amplify them, savoring (avnjuta, smaka, lukta, njuta), mindfulness , that stretch them over time and space.
3 nackdelar
1. Heritable (50 % heritable ) ärftlig, arvsberättigad. “Not very modifiable”
De olika tricks som finns för att öka positiva känslor är 15-20 % enligt Seligman, mer går inte.
2.Positive emotions habituates (vi vänjer oss vid dem) och det sker hastigt. (rapidly). Det är inte bestående.
3. It's not particular malleable (Det är inte särskilt formbara, känslorna )
”The Good Life” (eudaimonia and flow)
Pleasure vs Flow
Karakteristik av The Good Life: “During flow, you can’t feel anything, your one with the music, time stops, you have intense concentration”
“Knowing what your highest strenght are”
Identify Signature Strengths
Recrafting your life, your work, your love, your, your play, your frienship, your parenting
I det här stadiet skrattar du inte så mycket, du ler inte så mycket, vad du får är mer absortion.
Att använda sin största styrka och använda den så mycket som möjligt.
Derive Thereby More Flow
eudaimonia = happiness or welfare;, "human flourishing"
"The Meaningful Life" , lite av parallell till eudaimonia
“Knowing what your highest strength are and using them to belong to and in the service of something larger than you are.”
Knowing your signature strengths
Use in the service of something larger than you
Positive Institutions
-------------- Övningar man kan göra --------------------
Positive Interventions (exempel)
Övning (Gratitude visit):
Blunda.
"Jag vill att du kommer att tänka på någon levande person som har gjort något enormt viktigt som förändrade ditt liv i en god riktning och som du aldrig riktigt tackat." - Martin Seligman //Egen översättning //
När du har en sådan person, och jag hoppas du har en sådan person, så:
.
Skriv en 300 ord hedersgåva av tacksamhet. Ring upp personen på telefon, fråga om du får komma på besök, säg inte varför. Dyk upp vid deras dörr. Du läser hedergåvan, alla gråter när det här händer.
”Vad som händer när vi testar människor en vecka senare, en månad senare, tre måndader senare, så är det både gladare och mindre deprimerade.” – Martin Seligman
”Strength Date” bygger på samma koncept. Att skriva upp sin respektive partners styrka och sen över en ”date” berätta detta för varandra.
Fun vs Philantropy. Kul går över ganska omedelbart, och lägger sig sedan, medan människor som gör något altruistiskt upplever glädje som varar.
”It turns out that the pursuit of pleasure has almost no contribution to life satisfaction. The pursuit of meaning is the strongest, the pursuit of engagement is also very strong.” – Martin Seligman
“Where pleasure matter is if you have both engagement and you have meaning, pleasure is the wipp cream in the sherry which is to say the full life. The sum is greater than the parts, if you got all three. Conversely if you have none of the three, the empty life, the sum is less than the parts.” – Martin Seligman
Det här är inga nyheter bara bekräftelse på att vi är på rätt väg.
2016-03-29
Hus på hjul, artikel i Grus & Guld 4/2015
Åh, det här reportaget måste ni kolla in om ni också är intresserade av Tiny Houses på hjul! Det är ett reportage i tidningen Grus & Guld nr 4 2015. Bläddra till sidan 12.
Gillade några meningar lite mer ändra.
Gillade några meningar lite mer ändra.
”Lån betyder mindre frihet” - Maren
Samtidigt som det år för år går att läsa att lånen bara ökar.. och ökar.. urklippt från följande artikel. |
”Miljömässigt är hus på hjul en kompromiss. Att flytta på huset – som väger sju ton – går knappast att göra utan en stark dieselmotor och stora mängder bränsle. Men det är begränsningarna i boendet som gör att man automatiskt blir miljömedveten, menar de. Den moderna normen i västvärlden är egentligen ett vulgärt överflöd, säger Peter – en lägre standard vore mer hållbar. – Även en normal välfärdsfamilj som lever ekologiskt värmer upp mycket mer utrymme än de behöver.” - Peter
Det verkar som de Tiny house stilen omedvetet ger en form av dygden måttfullhet.
FAKTA enligt tidningen, äntligen börjar det benas ut vad som gäller (lagmässigt). När jag ringde kommun här i stan visste det ingenting om vad som gällde, vare sig om tiny houses eller huruvida man fick stå längre än 6 veckor på samma plats med husvagn i den här kommunen. I min ungdom hade jag en husvagn som bara gav mig bekymmer på grund av jag inte hade något bra ställe att ha den på.. vill inte vara med om samma igen.. Det mesta är reglerat i det här landet och det är jobbigt att gå mot strömmen om man gillar frihet. Heder åt er som har modet att gå först och banar väg för oss andra!
"Ett hus på hjul räknas som en byggnad, om det uppfyller Boverkets krav för detta - bland annat att det är en varaktig konstruktion som står varaktigt placerad på mark. Då krävs det normalt bygglov, menar Stefan Hallin, byggnadsingenjör på Boverket. Byggnaden ska också uppfylla vissa krav, på till exempel tillgänglighet.
Även husvagnar behöver bygglov om de står på samma plats längre än ”en normal semesterperiod”, det vill säga cirka fem veckor. Men hus på hjul räknas inte automatiskt som husvagnar, utan det är något som måste avgöras från fall till fall, enligt Hallin.
Om minihuset står parkerat på en tomt där det finns ett en- eller tvåbostadshus kan huset på hjul räknas som ett attefallshus, och därmed slippa bygglov – om det är mindre än 25 kvadratmeter stort, mindre än fyra meter högt och följer Boverkets bygg- och konstruktionsregler.
En bygganmälan ska fortfarande göras, och startbesked krävs innan huset på hjul får ställas på plats. Ett attefallshus får användas som permanentbostad, till skillnad från den mindre friggeboden.
För att få framföras på väg krävs att huset är trafiksäkert.Många bygger sina hus så att de räknas som så kallade Efterfordon som får framföras i högst 30 kilometer i timmen efter en bil eller traktor."
Titta vilken otroligt vacker fönsterruta, förövrigt det ser riktigt mysigt ut! 17 kvadratmeter bor de på enligt tidningen. Allt går om man vill! |
2016-03-26
There is still much to be done. Let´s not lose sight!
|
|
|
|
2016-03-25
Veckan i bilder
Glad påsk på er! Lite av veckan i bilder, fick uppleva några vackra naturbilder. Varit väldigt mycket på "väg" så nu är det skönt att vara hemma lite..
|
|
|
|
|
|
Flygbussarna, finns eluttag, men de fungerar inte (testade flera olika). Internet fungerar dock. Tur det finns batteri. :) |
2016-03-23
Robotar som fumlar runt.. (video)
Kanske är ni också lika svaga för söta saker som fumlar runt. Det här gången är det inte små söta djur utan ...... wait for it...... minirobotar som spelar fotboll. De här är alltså inte radiostyrda utan samspelar i någon mån. :-)
Jag brukar sällan se på fotboll, men det är väldigt lätt att fastna och fortsätta kolla på denna match.
Jag brukar sällan se på fotboll, men det är väldigt lätt att fastna och fortsätta kolla på denna match.
Vad står Etik för?
Hellouw,
Som ni kanske har märkt har denna blogg fått allt mer innehåll av filosofi, det är helt enkelt så att jag finner det mest intressant att bita tänderna i just nu. Och eftersom jag i princip aldrig får någon kommentar längre, trots att jag ser att ni är några stycken enligt loggen så får ni helt enkelt stå ut med lite mer.
Idag tänkte jag att vi skulle titta lite närmare på två ord. Nämligen Etik och Moral. Vad innebär dem egentligen? Vi gör ett försök att lösa någon maska i trasslet.
Vad står Etik för?
Handlar om att kunna rättfärdiga sina beslut (för andra och sig själv)
–förklara och ge skäl till: varför handlade vi som vi gjorde? Varför gjorde vi det beslut som vi gjorde? Självkännedom, självkunskap, ”Know thyself” som Socrates sade.
Etik handlar om vilken slags person jag vill eller bör vara; och hur jag vill leva mitt liv.
Som en följd torde livet bli bättre ju mer kunskap du får inom dessa områden. Det gäller i alla fall undertecknad.
Etik handlar INTE om att
•Att följa ”reglerna” (t.ex. juridiska, lagar osv)
Varför då? Jo för att
–Regler kan förbjuda sådant som ej är fel.
–Regler kan tillåta/kräva sådant som är fel.
–Vi kan använda etiken/moralen för att kritisera regler.
Etik och moral slår högre än regler för moral är universellt och betydligt mer genomtänkt (generaliserar). Moral/etik bygger på bevis, resonemang om vad som fungerar bäst för alla, principer som är samstämmiga. Resultatet är ett praktiskt sätt att veta vad som är rätt och fel och försöka leva sitt liv därefter. Det handlar om att leva i ett bra och värdigt liv. Hög moral är ofta likstämmigt med dygd.
Generell normativ etik söker finna generella principer, doktriner eller strukturer för vad som är rätt/fel, gott/ont.
Vad vi söker är en koherens (samstämmighet) mellan rimliga principer och informerade/genomtänkta sätt att agera utefter denna kunskap.
Och vad är då grejen med att ”leta efter” korrekta moraliska teorier och principer?
Jo, för att vi vill veta varför t.ex. en handling är rätt (och vad är det som gör den rätt..), inte bara att den är rätt.
–Vi vill få praktisk vägledning. En ledstång i hur vi bör leva våra liv på ett gott sätt. Dvs. hur går vi praktiskt tillväga när vi tror oss ha svaret.
Och så den slutgiltiga frågan
Etik och Moral, är det olika saker eller? Varför finns det annars två ord?
– "Etik" kommer från det grekiska ordet ēthikos, som refererar till sed (som rör seden).
– Den romerska filosofen och statsmannen Cicero (106-43 f.Kr. som bland annat skrev tal, brev och böcker om retorik och filosofi) introducerade ordet moralis för att översätta ēthikos till latin.
– "Moral" uppstod alltså utifrån detta latinska ord som i sin tur kommer från det latinska ordet "mos", som refererar ungefär till sed(det som rör seden). Dvs liknande det grekiska ordet.
Således: termerna ’etik’ och ’moral’ var i alla fall från början synonymer. Idag försöker en och annan skilja lite på orden. Men för det flesta betyder det ungefär samma sak. Etik är lite högtravigare och använs mer inom akademiska kretsar och där semantik är mer på dagändan.
Som ni kanske har märkt har denna blogg fått allt mer innehåll av filosofi, det är helt enkelt så att jag finner det mest intressant att bita tänderna i just nu. Och eftersom jag i princip aldrig får någon kommentar längre, trots att jag ser att ni är några stycken enligt loggen så får ni helt enkelt stå ut med lite mer.
Idag tänkte jag att vi skulle titta lite närmare på två ord. Nämligen Etik och Moral. Vad innebär dem egentligen? Vi gör ett försök att lösa någon maska i trasslet.
Vad står Etik för?
Handlar om att kunna rättfärdiga sina beslut (för andra och sig själv)
–förklara och ge skäl till: varför handlade vi som vi gjorde? Varför gjorde vi det beslut som vi gjorde? Självkännedom, självkunskap, ”Know thyself” som Socrates sade.
Etik handlar om vilken slags person jag vill eller bör vara; och hur jag vill leva mitt liv.
Som en följd torde livet bli bättre ju mer kunskap du får inom dessa områden. Det gäller i alla fall undertecknad.
Etik handlar INTE om att
•Att följa ”reglerna” (t.ex. juridiska, lagar osv)
Varför då? Jo för att
–Regler kan förbjuda sådant som ej är fel.
–Regler kan tillåta/kräva sådant som är fel.
–Vi kan använda etiken/moralen för att kritisera regler.
Etik och moral slår högre än regler för moral är universellt och betydligt mer genomtänkt (generaliserar). Moral/etik bygger på bevis, resonemang om vad som fungerar bäst för alla, principer som är samstämmiga. Resultatet är ett praktiskt sätt att veta vad som är rätt och fel och försöka leva sitt liv därefter. Det handlar om att leva i ett bra och värdigt liv. Hög moral är ofta likstämmigt med dygd.
Generell normativ etik söker finna generella principer, doktriner eller strukturer för vad som är rätt/fel, gott/ont.
Vad vi söker är en koherens (samstämmighet) mellan rimliga principer och informerade/genomtänkta sätt att agera utefter denna kunskap.
Och vad är då grejen med att ”leta efter” korrekta moraliska teorier och principer?
Jo, för att vi vill veta varför t.ex. en handling är rätt (och vad är det som gör den rätt..), inte bara att den är rätt.
–Vi vill få praktisk vägledning. En ledstång i hur vi bör leva våra liv på ett gott sätt. Dvs. hur går vi praktiskt tillväga när vi tror oss ha svaret.
Och så den slutgiltiga frågan
Etik och Moral, är det olika saker eller? Varför finns det annars två ord?
– "Etik" kommer från det grekiska ordet ēthikos, som refererar till sed (som rör seden).
– Den romerska filosofen och statsmannen Cicero (106-43 f.Kr. som bland annat skrev tal, brev och böcker om retorik och filosofi) introducerade ordet moralis för att översätta ēthikos till latin.
– "Moral" uppstod alltså utifrån detta latinska ord som i sin tur kommer från det latinska ordet "mos", som refererar ungefär till sed(det som rör seden). Dvs liknande det grekiska ordet.
Således: termerna ’etik’ och ’moral’ var i alla fall från början synonymer. Idag försöker en och annan skilja lite på orden. Men för det flesta betyder det ungefär samma sak. Etik är lite högtravigare och använs mer inom akademiska kretsar och där semantik är mer på dagändan.
2016-03-22
Annorlunda skyddsutrustning, utanpåliggande skyddsskor
Hahah, måste bara visa er. I tidsåldern av ytlig skyddsutrustning som promotas som "säkerhet" (och tvingas på en) får man se ett och annat. Den här gången handlade det om utanpåliggande skyddsskor. Faktiskt lite smidiga eftersom man kunde ha sina vanliga skor på sig..
Man klänger alltså på sig dessa mockapärer utanför de vanliga skorna och vips så har man "skyddsskor" inkl stålhätta.
Sen klumsar man runt med dessa och känner sig trygg om sina tår.. :)
Sen klumsar man runt med dessa och känner sig trygg om sina tår.. :)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)