2014-01-28

Mp3 från Aiya Napa, lite podcast style

Tänkte jag skulle testa att lägga ett par mp3 filer som jag hittade i "gömmorna", från sommaren, juni 2013. Lite reflektioner som jag spelade in..
Testar denna funktion alltså.. :) Bara lite allmänt pladder som jag spelat in.

Får se om det fungerar. (Verkar gå att ladda ner filerna och spela om inte annat)

Aiya Napa: Missar man något?

Aiya Napa: Tankar om minimalism

Ytliga poolreflektioner

----  ----

Jag nämner ju biografin om Steve Jobs i någon av ljudfilerna, nedan ett kul utdrag. Vet inte om jag skrivit om boken tidigare..?

Boken: Steve Jobs – en biografi av Walter Isaacson (svensk upplaga, Albert Bonniers förlag)

//s91, roligheter, kul text. //
”Den 1 april 1976 åkte Jobs och Wozniak hem till Waynes lägenhet i Moutain View och utformade bolagsordningen. Wayne sa att hade viss erfarenhet av att >>skriva på juridiska<< och satte själv ihop det tresidiga avtalet. Han gick dock lite överstyr med >>juridiskan<<. Flera stycken inleds med halsbrytande krumbukter: >>Låt det härmed konstateras att … Låt det vidare konstateras att … Gällande det förutnämndiga [sic] och med beaktande av respektive utfallanden av intressen …<< Men fördelningen av andelar och vinster var i alla fall tydlig – 45, 45, och 10 procent – och avtalet slog fast att alla utgifter som översteg 100 dollar krävde att två av tre var överens. Dessutom redogjorde avtalet för ansvarsfördelningen. >>Wozniak ansvarar generellt och huvudsakligen för elektronikutvecklingen, Jobs ansvarar för elektronikutveckling och marknadsföring och Wayne har det huvudsakliga ansvaret för mekaniska frågor och dokumentering.<< Jobs skrev under i gemener, Wozniak i prydlig handstil och Wayne med en oläsbar krumelur.”

//s 92 utnämnande från delägaren Wayne som hoppar handelsbolaget för att inte bli ekonomisk skyldig efter att företaget skulle börja skuldsätta sig//

”>>De var sjövilda bägge två, och så pass väl kände jag mig själv att jag visste att jag inte var rustad för ett sånt äventyr.<<”

13 kommentarer:

  1. Q svarar: Intressant.. ger ju ytterligare en dimension när man hör en människans röst för att få ihop en helhet, liksom. Låter som att du egentligen har vuxit ur hela den "situationen" som ofta förekommer på badorterna och har gått vidare och vill göra andra saker..på väg mot mera mognad, kanske? Men att en viss "eftersläpning" sker? (Begrep du det där gjorde du det bra! :) ) (Herreguuud hur högtravande jag kan låta.....)
    Har själv aldrig varit intresserad av utelivet (hade mina försök för drygt 20 år sen), men det fattade jag snabbt att det inte var min kopp te, liksom...funkar inte om man som jag har en känslig själ och egentligen trivs bäst i gummistövlar i lingonskogen...och i böckenas värld...
    Apropå badliv så har jag en utomhuspool 15 sekunder bort (kommunal)...helt rätt placerad eftersom det blir hett som i en gryta ofta här på somrarna, lite stoj och stök är det, men det är bara en begränsad period på somrarna de har öppet..
    (Har en dotter på nitton..ähum, ...äsch då, kanske måste låsa in henne..? Sorry, modershjärtat slog till :) ) Ja, du fattar säkert... :)

    SvaraRadera
  2. Q igen: Hör jag fel eller "bryter" du på dalmål? Förresten låter det som att du också har mycket "punkter" när du pratar, liksom.....känns på något vis bekant, he,he... :)

    SvaraRadera
  3. Q åter: Finns inget bättre än en text som förnöjer, apropå Steve Jobs-utdraget...finns många som var/är bra på ordvrängerier, tex Tage Danielsson, Fredrik Lindström, John Lennon...finns fler som jag inte kommer på nu, förstås...
    Håller förresten på med "Slut på ursäkterna" nu, har väl hunnit halvvägs...det tog ett tag att vänja mig vid sättet att skriva efter att ha läst den mera konkreta,enklare skrivna"Tillsammans", och att den ursprungligen är översatt från amerikanskan vilket alltid lyser igenom...helt ok, så långt..

    SvaraRadera
  4. Jaa. Dessa inspelningar var väl inte tänkta att vara så genomtänkta och att dom sen hamna på någon blogg var kanske inte HELLER så genomtänkt, hahah.. men men, jag ska ju inte bry mig så mycket vad andra tycker eller hur var det nu? :)

    Jo, jag inbillar ju mig själv att jag är förbi vissa stadier i livet, ungefär som det känns att även du är? Har aldrig direkt heller känt mig hemma i "utelivet". Har tyvärr upplevt det rent ut sagt som att det var rätt tråkigt (och ytligt).. Desperationen när klubben närmar sig stängning.. köttmarknad etcetera. Njeee.
    Men sen på sistone har jag börjat fundera om det inte berodde på mig. Det blir ju vad man gör det till, och jag hade verkligen inte kommit långt i det mentala när det begav sig. Jag gjorde det inte direkt kul! Mitt eget fel alltså! Och jag hade massa "issues" med vanföreställningar om respekt och annat trams (ja låter nog skumt, får kanske skriva mer om det i något inlägg).
    Det här med att vara en "kul social" lirare som är duktig på att knyta nya kontakter är ju också ett område som det går att förbättra menar jag. För mig finns det (oändligt?) många "områden" att utvecklas på helt enkelt. Jag börjar se det mer så. Jag var mer utåtriktad i yngre år men gick nog åt fel håll (baklänges) där ett tag..

    Intressant det där med känslig själ, jag anser mig också vara känslig.. kanske för känslig.. umm. får fundera vidare på det. Eller är man bara introvert?! Ska man bara acceptera det? Det är ju det här med att känna sig bekväm och komfortzonerna osv... Tid för att vara ensam, så viktigt för mig.. (ladda batterierna).. Umm.. För mycket känslor ibland när man är lite på kanten till komfortzonen, samtidigt tror jag man måste utmana sig för att växa.. umm... kluven runt de där. Har dock gjort ett nyårslöfte att försöka utmana mig lite mer, och hittills går det hyfsat! :)


    Det här som ungdomarna på ett partyställe såsom Aiya Napa tycker är kul, är oftast inte samma saker som jag själv finner intressant. Kan väl bara säga att det var mycket prat om hur bakfull man var, eller prat om någon person som medverkade i Paradise Hotell etcetera. Partybåt hit eller dit. Eller hur någon vaknade upp på något okänt ställe eller liknande. Jo, vi har nog alla hört detta alkoholsnack till leda. Alltså. mmjaa.. inte så intressant för en sådan som mig (även om jag kan tycka vissa grejer är kul).

    Schysst med en utomhuspool så nära! Låter nice att ha en pool så nära heta sommardagar! Här får man allt masa sig ner till Mälaren om man vill bada. Finns lite inomhuspooler härs och tvärs, men jag föredrar mälaren.

    Hahah.. jaa kanske lika bra att låsa in henne :). Kan ju tänka mig att man är orolig som förälder. I alla fall om hon börjar prata om att åka till Aiya Napa eller något annat känt "partyställe". Dom där ungdomarna kör hårt alltså. Dom tycker det är så spännande med alkohol och vill gärna ha lite skvaller att "skvallra om".
    När hotellet bokades visste jag inte att det var ett sådant "ungdomshotell", som det var, men det var ju billigt i alla fall.

    Vad gäller boken "Tillsammans" är den färdigläst. Ska se om det blir ett litet inlägg om den kanske.
    Jaha, du är alltså duktig på att känna när en bok är lite lustigt översatt? Jag är själv rätt dåligt på det (no clue) :) Är däremot rätt tacksam att någon översatt svårlästa engelska varianter så jag begriper bättre :)

    Tjarrå! :)

    SvaraRadera
  5. Q svarar: Okej. Nu ska jag trassla ut lite tankar, skriver därför vissa ord med stora bokstäver för min egen skull.
    MILSTOLPE...blev detta inlägget med ljudinspelningarna. Stannade upp...tänkte... Gammalt tänk: det var väl det jag VISSTE, att alla män är likadana. Samt dragit mig tillbaka och odlat svarta tankar; "jag är VÄRDELÖS på sånt här, ENSAM är stark osv"...samt förblivit kvar i min stelnade CEMENT... Nytt tänk : det finns NYANSER av allt, allt är inte svart eller vitt. Något ÖPPNARE attityd?? Osäker.
    Jag har skött ungar ensam i sexton år, VÄGRAT nåt annat, DÖMANDE, CEMENTERAD uppfattning om män = idioter, FÖRDOMAR!, enorm SJÄLVDICIPLIN och FÖRVÄGRAT mig att ens försöka nåt annat, SKITTRÅKIG, hämmad, dålig självkänsla, hårt fostrad, dricker inte, lätt social fobi..SVART! "Dra-åt-helvete-minen" (korslagda armar, bister min) har funkat väldigt bra, haha..men hur mår man? Av att ständigt VÄGRA = slå på sig själv? Stänga av, fram med taggtråden?
    Sånt som på ytan ser ut som en stark, kompetent självständig ensamstående mamma - ja jag är VÄLDIGT bra på det, men allt har två sidor..
    Här befinner jag mig mycket, mycket lågt på kompetensstegen, under noll...
    ett gott tecken är dock att jag PRECIS har nått den där milstolpen (GÖMMA MIG ELLER STÅ KVAR).. villrådig och kikar mer eller mindre förskräckt bakom den...stora vita fläckar framöver...... en VISS öppnare hållning ...?
    Inte bry sig om vad andra tycker...nä just det ja, där trillade man i sin egen fälla ja..
    "Vanföreställningar om respekt" - ja det kan du ju utveckla...
    NÄPP.....nog om mina SVAGASTE sidor, nu vart jag less, det där är jag SÅ urless på ..DETTA ÄLTANDE i mitt huvud... det här var en skugga från förr som drog in...BORT!!
    Tänkte drämma dej i huvudet med en bok igen, säkert vald utifrån yrkesskada, helhetssyn på saker och ting...the Q way...
    Så here we go : "Guldbröllop - om livslånga relationer" av Clarence Crafoord & Gunnel Saxon Crafoord. Man kan strunta i och bry sig om "sju av tio-snacket" och saker i den stilen som de tar upp, det var en del psykologiska grejer i den som var intressanta, faktiskt för mig nån aha-upplevelse.
    Att utmana sin introversion, och som i mitt fall lätta sociala fobi...jo det gör jag för att jag vet att jag mår väl av det efteråt..att ringa till en arbetskamrat för att åka skidor tex..var nöjd med att jag gjorde det häromdagen, för det ger så mycket igen..så jag gör det trots att jag inte gillar telefoner, det är mycket jag gör nuförtiden , som jag inte har gjort förut, behöver inte vara så märkvärdiga grejer; äta bland folk utan att bli helt utmattad efteråt, men det är nog svårt att förstå om man inte är jag..
    Så visst f-n är kvinnor obegripliga, precis som män :)

    SvaraRadera
  6. OJ, det blev långt det här.. Blogger ville inte godta det så blev uppdelat ( hela TRE delar..)

    Först vill jag börja med att återigen säga att du är duktig på att skriva Q, målande och gripande beskrivningar.

    Jaa, vart börjar jag, har rätt mycket jag vill kommentera men vet inte riktigt var jag ska börja.. hmm.. Först vill jag ge dig beröm för att du är öppen och ransakar dig själv på eventuella brister. Då har man kommit långt och det finns potential att förändra. Om man nu vill det! :)


    Milstolpe, intressant ordval (filosoferar lite). Ja, i grunden är vi män nog rätt lika (generaliserar). Ungefär som ni tjejer också är. I grunden alltså. Sen finns det ju massor av lager av komplexitet.

    Var det dom ytliga poolreflektionerna som väckte dessa känslor hos dig?

    Det finns onekligen många sociala konstruktioner om hur saker äro och "bör" vara. "Borden" osv. Vi människor är på det hela taget ganska vilsna av alla intryck och sen någonstans i det här är vi ju i grunden "djur" med instinkter av olika slag. Vart dessa instinkter kommer ifrån vet jag inte, men antagligen för att hjälpa oss överleva i en svunnen tid osv. Det starka "egot" är väl något som man hade behov av för ett antal tusen år sedan, men idag kanske det sätter mer käppar i hjulet än gör nytta? Egentligen kan man förenklat se oss människor som reagerande på olika stimuli. Pretty basic alltså. Kanske därför rymdfolket inte velat besöka oss simpla jordningar?

    Jag är själv fullmatad med dessa sociala konstruktioner och har en massa "vanföreställningar" (ja jag kallar det så i brist på bättre kunskap) kring detta. Som det här med att "spara" sig tills efter äktenskap. Det här med att man "måste" gifta sig. Att inte vara promiskuös. Och så vidare. Massor med sociala regler som är skapade i något syfte, gott eller ont. För att hålla oss på plats och inte lockas utav frestelser antar jag. Religion osv. Jag säger inte vad som är rätt och fel, bara att finns mycket stigmatiserat "groll" vad gäller män och kvinnor. OCH... Det ger ju samtalsämnen om inte annat :). Därmed inte sagt att man kan komma överrens om regler i en relationer som man hedrar och håller.

    Allt ifrån den där illusionen som alla filmer man blev uppfostrad av. Den där fantastiska tjejen som man gifter sig med och lever lycklig med i alla sina dar. Ungefär som tjejer som väntar sig en riddare på en vit häst. Nu visade sig verkligheten vara aningen (läs: betydligt) mer komplext än filmerna, huh.. ? Eeyyh.

    Jag har massor med barriärer om hur det "borde" vara, men jag börjar ifrågasätta detta alltmer. Jag försöker istället lyssna på den inre rösten om mitt djupare syfte... (lång paus)... eller något i den stilen. Fri från behovet att äga någon osv. Inte bli svartsjuk. Har haft ett par sådana relationer där tjejen fått för sig det ena och det andra och trott jag varit otrogen osv. (svartsjuk så in i norden).. när jag inte varit det osv. Att kunna lita på varandra är väl något som en relation bör stå för kan jag tycka.

    Slut del 1, fortsätter nedan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Q svarar: Mycket att tänka på!
      Nämner bara först helt kort att min reaktion, (och då brukar jag reagera likadant varje gång jag hör liknande uttalanden av män oavsett vem som säjer det), drar igång gammal inaktuell skåpmat om lögner, oärligheter, ensamhet, psykisk misshandel. BORT BORT. Jag kan ju inte låta taskiga erfarenheter färga min syn på män resten av livet heller, det är ju helt befängt! Tänk vad lätt och PRAKTISKT jag har gjort det för mig! Och ett så ickefungerande beteende!
      De senaste dagarna har varit lite av ett uppvaknande, jag har bla insett hur prydligt jag mer eller mindre undvek att haka på när terapeuten nån gång kom in på tillfällen när det hade varit läge att diskutera ämnet relationer, och med vad därtill hör..äsch att jag inte hade hunnit lika långt i utvecklingen som nu, då vid det tillfället, eller att hon inte uttryckligen var mer på om det..men det var som hon sa att det är jag som styr vad vi skulle ta upp..så eftersom jag då hade attityden tvärstopp så ...nada..Men jag tycks ju kunna utveckla nya tankesätt själv nu också, och speciellt om jag har ett bollplank. Här får jag tillfälle att ifrågasätta och fundera = BRA.
      Jag har också en plan för hur jag ska hålla det sociala igång, vilket jag ju ska vara extra vaksam på.
      Häromveckan kastades jag hastigt in i den förut ack så genuint ångestframkallande uppgiften att ta hand om ett i och för sig väntat dödsfall med arbetsuppgifter som skulle klaras av, såsom tvätta henne och göra henne fin, stötta anhöriga i deras sorg, se gråtande människor, göra deras bland de sista minnena de hade av henne så värdiga som möjligt..detta utan att själv dras med i deras starka känslor och kanske bli rörd själv.., har haft jättesvårt för det förut...
      Nu när vi kom ut därifrån och var färdiga gjorde jag high five inombords för att jag upptäckte att jag hade varit helt kolugn inombords hela tiden, och kunde släppa det direkt efteråt och jobba vidare utan att grubbla och känna mig obehaglig till mods efteråt...stor personlig seger, och helt osynlig för andra....det är sånt som ger en genuin glädje och lön för allt mentalt jobb man lägger ner på att hantera det!! Så en fyra på den alla gånger!
      ANTAG nu....döden HAR VARIT ett mentalt krux, relationer och med vad därtill hör ÄR ett krux..antag att det går att komma på nivå fyra i det också, att hantera tankarna kring det alltså... ...Det snurrar av frågor dygnet runt nu, befinner mig i en gråzon och vinglar omkring liksom...jag ifrågasätter hela tiden, det är ungefär som när jag hade diskuterat ämnet ilska med terapeuten, innan jag hade kommit fram till att man som tjej FICK vara arg, ja oj oj..
      Har som sagt MYCKET att ifrågasätta i huvet


      Radera
    2. Uppvaknande tror vi är bra eller hur? Jag är mer och mer inne på att det måste till lite jobbiga känslor för att man ska begrunda och reflektera om något kan göras annorlunda. Hitta nya stigar. Att se sina svagheter gör att man kan göra något åt dem. Jag har slängt upp svaghet efter svaghet på bordet på sistone, det drar upp lite känslor, men på längre sikt är det en fördel (tror jag, säger han lite försynt).

      Pain + reflection = progress

      HighFive!! F-n va great att fixade det där dödsfallet. Starkt att snabbt kunna koppla loss, och lämna det därhän. Viktigt det där med att kunna koppla av och inte behöva fundera på arbete. Du ser det ger resultat!

      Det snurrar mycket i huvudet här också. Men det brukar det göra, har svårt att få tiden att räcka till. Vill liksom koncentrera mig, men det är så mycket intryck som pockar på. Pusselbitarna måste läggas på plats liksom. Hoppas att det är växtvärk :)

      Glöm inte: Om det snurrar FÖR MYCKET kan du ju alltid gå tillbaka till komfortzonen =)

      Radera
  7. Jag kan ju lika gärna säga att jag tror inte det på där pratet om "könsneutralitet" som är lite av en trend nu. Att kalla någon för "Hen" osv..
    Ungefär som att vi tror att vi blir som vi blir på grund av uppfostran.
    Typ: jag som ung pojke fick en blå bil att leka med och du (som tjej) fick en docka att leka med.. Därför gillar jag bilar och du gillar rosa skor (typ, jag vet jag typar mycke..).. Alltså att jag har uppfostrats till att bete mig som en man och du uppfostrats för att bete dig som en tjej. Säkert har jag influerats i mångt och mycket genom uppfostran (no doubt), lärt mig många sociala konstruktioner och andra normer som uppkommit genom sedvänja. Jag förnekar inte det. Men jag tror också det finns fysiska skillnader mellan män och kvinnor, och vi pratar inte bara kön nu (utan mer det mentala).. Ja du hajar säkert vad jag menar utan att jag ska behöva skriva en avhandling om det? :) Jag har dock ingen lust att hamna i någon genusdebatt om detta. HAPPS!! OPS.. Det slank visst ut en fördom om att manshatande feminister skulle dyka upp i tråden och börja "härja". (gömmer mig bakom ett träd i tron att jag inte syns... fast...Tror det är rätt lugnt, inte många som läser mitt pladder)

    Jag tror att det som vanligt krävs en större förståelse för varandra. Om jag förstår att en kvinna faktiskt är annorlunda (än mig) och faktisk förstår vad "hon" (inte hen) vill ha så kan jag göra hennes och mitt liv bättre. Win-win. Att kunna relatera, att förstå att det är viktigt att vara nuvarade, älskande och en massa annat som böcker och andra mer utvecklade personer försöker lära mig. Q bidrar på sitt vis också! :)

    All I can say is.. You are not alone. Jag har gott om fördomar om tjejer också :). Blivit lite bränd också, sen är jag ju lite udda (speciellt sista åren) också.. snöar ju in mig på konstiga ämnen som få andra intresserar sig av, lite ensamt så där. Men jag har gjort det valet, och ångrar det inte.

    Nyanser finns det. Jag vet inte varför man vill göra saker svart och vitt. Göra det enkelt att förkasta kanske. "Viljan att ha rätt" osv.. Egot igen gissar jag.. Kul att du nämner kompetensnivåerna. Att benämna saker "Svart och Vitt" är väl en typiskt kompetensnivå1? Man tror man vet, fast man gör det egentligen inte.

    Slut del2, fortsättning följer:

    SvaraRadera
  8. Jag har gott om fördomar om män också för den delen :) Och jag kan hålla med dig, finns ju rätt många idioter av män "därute". Eller HUR! ;). SIMPLA VARELSER som bara är ute efter sex! :-) (lite ironi där, men bara liiiiitee). Varav jag säkert tillhör dom då och då (idioterna alltså).

    Jag har själv en hel del att jobba med vad gäller relationer! UTVECKLING VAR DE JA!! Det står dock på schemat (att arbeta med)! Inse att kärlek handlar om att bortse från alla brister och se det goda osv. Ja något i den stilen. Att det finns fler plus än minus helt enkelt. Inte vara så kräsen etcetera. Att inse att "hon faktiskt stöttar mig", och hon har fina egenskaper under allt det där ytliga osv.. Ja något i den stilen. Jag vet inte. Vill dock inte kompromissa för mycket vad gäller attraktion. Jag vill känna attraktion. Jag har inte lätt för att bli kär. Jag känner mig mycket inkompetent på detta område OCKSÅ! :) Det är därför jag (vi?) försöker utvecklas, right! :)

    För att sammanfatta detta långa svar: Det här med hur män och kvinnor fungerar verkar ju vara lite olika. Åtminstone enligt de böcker jag på sistone läser. Det finns djuriska instinkter och sedan någonstans mitt i det här ska vi försöka förstå varandra. Sen intellektualiserar vi ju en hel del också.. jaaa.. Vi är onekligen komplexa varelser. Ni tjejer har ju hjärnor som är mer utvecklade inom vissa områden än oss killar och vice versa. Jag har nyligen börjat läsa "Den kvinnliga hjärnan" av Louann Brizendine. (allt för att lära mig hur ni tjejer fungerar). Den tar upp många saker som jag tycker mig ha självupplevt = bra = läsvärd (tror jag). Som att ni är mycket bättre på att kommunicera och mycket bättre på att läsa av minsta känsla osv. Att vi män har mer aggressivitet osv. Ja det finns många sidor som skiljer oss åt helt enkelt.
    Att sen också förstå att det finns massor med tekniker för att utnyttja dessa kunskaper är ytterligare en aha-upplevelse. Och gör det lättare att se när det sker. Om du förstår trolltricket så blir du ju inte lika imponerad av all rök och alla speglar (menar jag).

    Ah..Joo.. Vad gäller vanföreställningar om respekt och sånt var det en fas i mitt liv (detta hör nog ihop med den aggresiva biten karlar har?). Alltså att jag inte tog någon skit från någon (utvecklades under min ungdom, som jag kanske skriver lite mer om vid tillfälle). Jag brydde mig för mycket vad andra sa och tyckte/gjorde, och det kunde göra att man hamnade i trubbel (med andra karlar). Det handlade alltså mest om alfahanegrejer, primitiva saker för att hålla det kort. :) Jag trodde att jag var en alfahane, när jag i själva verket var en betahane :) (simple said).

    Vad gäller fobier tror jag bara på en sak: Utmana dom. Enda sättet att bli av med dom. Så starkt jobbat! Jag har också fobier eller "rädslor" som jag behöver jobba med. Vissa är enklare än andra. Ibland har jag funderat på att ta ett jobb som säljare, bara för att få träna på att bli avvisad (Who cares right? It doesnt matter!), bli bättre på att kommunicera, förstå människor osv.

    Jag tackar som ödmjukast för boktipset Q! Jag ska se om jag kan hitta på den! Jag vill bara förvarna om att jag har minst sagt många böcker som står på min "läsalista" nu (as always). Så vi får se när tiden är inne!

    SvaraRadera
  9. Hmm..*host* tillägg... jag tror jag slängt mig med ord som jag inte riktigt begriper. Ordet VANFÖRESTÄLLNINGAR.. Slog upp vad "Vanföreställningar" egentligen betyder enligt Wikipedia:

    "Vanföreställning är en psykiatrisk term för ett kognitivt symtom som yttrar sig i felaktiga föreställningar om sig själv eller omvärlden (personer eller händelser), vilka av omgivningen inte anses kunna vara sanna; som regel uppfattas föreställningarna vara absurda.[1]

    Det var inte riktigt det jag menade, inte det sista i alla fall. Finns det något bättre ord? Alltså när man tror sig begripa hur saker fungerar, men inte gör det, sociala normer som blivit inpräntande under många år? Jag tänkte att "vane" (typ vanor) och "föreställning" passade ihop, men ordet verkar ha en djupare psykologisk betydelse.

    Simsallabim :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Q svarar: villfarelser kanske?

      Radera
  10. Spontant låter det ju super!... *googlar upp villfarelser* jomen jooo .det verkar ju funka!!
    Bra till och med. Tack, ska använda det istället! :)

    SvaraRadera