2014-01-25

Dagens tankar och David Deida

Usch, den här veckan har jag känt mig aningens vilse (mer än vanligt alltså ;)). Jag hade ett ”bakslag” vad gäller prylar. Jag har lagt en hel del tid på att fundera på fälgar till bilen. Snygga fina fälgar, leta, söka, jämföra och hålla på.. "Passar dom här fälgarna på min bil?" "Skulle inte stora kromfälgar vara snyggt?" UND SO WEITER! Jag fick också iden att trimma Toyotan en aning, och läst på lite om hur man kan göra det.
MEN.. Igår kom jag dock tillbaka till ”verkligheten”. Jag frågade mig.. Är det där verkligen nödvändigt?

-Nej. Blev svaret. (I sanningens namn skulle det göras för att det ser bra ut inför andra (och mig själv), visa att jag minsann har god smak, typ..). Skulle det bara finnas jag på planeten skulle jag nog INTE styla bilen. Alltså är detta något som görs för att bli accepterad av andra, right?

Vad var det då som tog mig tillbaka till den minimalistiska stigen? Det var en tung dag på lönearbetet (resten av veckan har gått bra). Jag vill inte gå in så mycket närmare, men det finns ju ett skäl till att merparten av personalen har slutat på vår avdelning. Hur som haver så när jag har en sådan här ”tung dag” (alltid på jobbet) så blir jag extremt målinriktad och skär bort ytliga tankar såsom att styla bilen med fälgar och däck som kostar mer än själva bilen.. Get down to the core helt enkelt: ONÖDIGT!
Det är ytterst effektivt för plånboken att inte trivas på ett arbete. Man vill inte köpa något ”onödigt” när man måste ”löneslava” för det. Jag blir bara mer och mer på det klara att lönearbetet inte går mot mitt djupaste syfte (som jag försöker hitta, jag tror jag vet det, men är ej säker). Tänkte dock försöka stå ut ett tag till.. Lönearbetet suger stundtals mental kraft.. tur att man har övrig tid att ladda batterierna på!!

Nu över till något annat. Den här veckan har jag läst lite av David Deidas bok ” The Way of the Superior Man: A Spiritual Guide to Mastering the Challenges of Women, Work, and Sexual Desire”.

UMM. DET LÅTER DE VA?! (nja inte så farligt som det låter).. Hur som haver, det här ett område jag själv behöver jobba en del på. Relationer som ger Win-Win. Jag behöver bli bättre på att förstå den feminina delen helt enkelt.

(Ett tips kan vara att inte läsa in för mycket i den texten). Den här boken tar upp skillnader mellan maskulint och feminint och även nivåer som människan i det stora hela kan befinna sig i. För det första måste vi göra klart att vi män och kvinnor har både de feminina och maskulina delarna i oss. Och vi har alla olika närhet till dessa bitar inom oss. Jag känner mest igen mig i den maskulina delen, men har även vissa feminina tendenser (I think).

David Deida förklarar vad han tror är dom olika längtan som dessa två polariteter eftersträvar. För sexuell attraktion så menar han på att det måste finnas just dessa roller.Jag tycker det är en intressant bok med en hel del för mig nya aspekter. (Brasklapp: Jag har bara läst vissa delar än så länge). Läser man recensioner om boken finns det dock massa olika åsikter. 
Boken har rekommenderats av människor som jag anser vara lite av förebilder (inom personlig utveckling) så jag tar den på allvar. Om du söker verifierad forskning och bevis för påståenden så letar du nog i fel bok. Jag tror att mycket är självupplevt av David Deida.

Om du väljer att läsa den.. gå alltså in i boken med ett öppet sinne .. Använd inte intellektet för mycket och försök hitta likheter i de tidigare relationer som du haft. Boken är också lite spirituell och tar även upp det här med att söka (och finna) sitt djupaste syfte här på jorden. Kanske tror jag att den är främst skriven för den som anser sig mest tillhöra den maskulina läsekretsen, men den kan nog skapa större förståelse även för de som ser sig tillhöra den feminina rollen.



Japp, det var morgonens tankar.. Idag blir det till och åka på födelsedagskalas i Stockholm. Trevlig dag på er!

4 kommentarer:

  1. Q skriver: Har varit kabelavbrott så jag har inte haft internet på hela helgen, blä på den du :(... Men jag kunde åka skidor en timme å andra sidan (oh what a flow!) ... :)
    Q:s status måndag morgon efter att ha läst det senaste du nedpräntat: ...ähum... roat generad ..... ska nog läsa den där boken liksom, men det blir då inte till att beställa den på bibblan precis, ety jag är alltför tjenis med personalen... :)
    Nej det är dags att peta genansen åt sidan och fortsätta utvecklas, på detta svårare område också.. :)
    Win-win-relationer ja, det där har jag börjat fatta...ingen vinner, ingen förlorar, ingen maktkamp, båda parter ger/får och berikas som individer...lugn å ro mao...
    Så byter vi ämne: Jag avstår från mycket konsumtion eftersom jag har mitt tydliga mål med att jobba mindre (75%) än man "ska"...tryggt vill jag ha det ekonomiskt för övrigt, genom principen små ink/små utg.... risken jag tar är ev långa sjukskrivningar & liten pension (håller mig betydligt friskare såhär faktiskt)...men så pass "farligt" kan jag tänka mig att leva...pappa dog 3 veckor före sin pension, så det har påverkat min egen livssyn....kanske har skrivit om detta redan....
    Jag upplever istället mer kreativitet, större lugn, mer tid till intressena, mer tid till återhämtning, reflektion.....är gladare och har mer att ge när jag väl är på jobbet, (för jag vet att jag kommer hem fortare, höhö :)

    SvaraRadera
  2. Vad är det dom brukar säga, intet något ont som inte för med sig något gott? :) Låter härligt med skidåkning. Själv har jag ju rensat längskidorna.. Hade sådana där gamla varianter som var för breda för spåren. Skrapa liksom i.. Gotta go.

    Hahaa. jasså du är för tjenis med personalen på biblan flör den här boken?! Ajdå :) Testa ändå! På min bibla har dom den bok som David skrivit för tjejer. Har lånat den :) Men mjaaa. föredrar nog the superior man.

    Ja, ett svårt område som behöver jobbas på här också. Angående win-win tolkar jag det uttrycket lite annorlunda. Kanske är ditt bättre, men jag tolkar det som relationen är till fördel för båda. Båda "vinner" på den på ett eller annat sätt. Låter ju bättre än win-loose iaf :)

    Riskaversion (slänger mig med tjusiga termer) får man fundera på jaa. Motvilja att ta risker vs att chansa lite mer. Hur länge ska man räkna med att man lever? Eller borde jag skaffa en segelbåt och segla till Karibien nu medans man är "ung"? Frågor som snurrar.. Kanske blir man påkörd av en buss imorgon. Ska nog inte planera för mycket.. Det får gå som det gå.. fast jag vet.. jag funderar också en del :)
    Jag avstår också mycken konsumtion, men jag saknar den faktiskt inte heller. Minimalismen gör det lättare också. Köper ju det jag behöver kan jag tycka. för säg 10-20 år sedan var jag ständigt sugen på prylar. Kanske har man utvecklats av alla böcker man läst, dont know, men skönt är det att slippa det där suget. Även om jag har bakslag då och då (i get into my "old" self)..
    Jag är ju på lönearbetet 100 procent, men det suger verkligen energi ibland. Jag kan efter en helg känna mig hur stark och motiverad som helst, men efter någon tung dag på lönearbete känner jag dömande och frustrationen resa sig.. suck. Jag blir någon jag inte vill vara.. Måste hitta en väg ur det här.. Vill ju helst jobba med egna projekt, inte ett annat lönearbete (som inte är i mitt djupaste intresse). I-landsproblem kan tyckas..

    Men vi får komma ihåg: Det finns oändligt med möjligheter där ute!!! :-)

    SvaraRadera
  3. Q svarar: Beställde boken på nätet... :)

    SvaraRadera
  4. Nämen, spännande att se vad du tycker om den :) Jag är inte klar med den.

    SvaraRadera