2015-09-26

Vad menas med förnimmelse?

På ett Yogapass som jag gå på brukar ledaren (Ebba) ofta säga ett visst ord. Det brukar ske efter att vi gjort ”kundalini krigaren” (ja jag orkar inte slå upp det riktiga namnet, take it). I alla fall... när vi gjort ett antal serier av den här ”krigarrörelsen” så brukar hon säga att vi ska ”känna efter vilka förnimmelser som vi upplever i kroppen” alltså känna efter om något har förändrats... typ. Av någon anledning har jag funderat en del på just ordet förnimmelse och vad det egentligen innebär. Vad menar Ebba egentligen? Vad vill hon säga? Häng med så försöker vi reda ut det!

Enklast är ju förstås att bara slå upp ordet hos synonymer.se som jag förövrigt ofta använder. I varje fall och emedan ;), om vi gör det så får vi följande ledtråd och svar:

sinnesintryck, varseblivning, perception, intryck, känsla, aning, uppfattning

Okey, uhmhuh, lite klarare blev det kanske??... Det verkar handla om att vara i ”nuet” i alla fall.
Går vi lite djupare så ska ordet komma från grekiskans aisthesis; förnimmelse (Estetik)
Och i Estetik arbetar vi med frågor om vad som är vacker (skönt) och vad som är fult i natur och konst. (ganska subjektivt kan man tycka, men never mind)

Tydligen kan man dela in estetiken i tre delar (bara för att gå ääännnuuuu djupare). Nåväl, dessa tre är följande:
Metaestetik, (meta verkar vara ett vanligt ord att slänga på något uttryck som man vill ska låta lite komplext, nej jag förlöjligar absolut inte ordet)
Deskriptiv estetik
och normativ estetik.

Låt oss nu titta in i boken: Pedagogisk Filosofi (andra upplagan, 2007) (jupp håller på och läser den, intressant)
Av Christer Stensmo
Christer skriver följande
//s58 om Estetik, eller förnimmelse //
------ BOKUTDRAG ----
”Metaestetik innefattar logiska och semantiska analyser av centrala estetiska begrepp som ”skönhet”, ”konst”, ”estetiskt värde”, men också begrepp som ”tragisk”, ”komisk” och ”gripande”.
Normativ estetik uppställer regler för den estetiska värderingen; Vilka konstverk har estetiskt värde? Vad utmärker estetiska föremål? Vilka egenskaper framkallar estetisk beundran? Den normativa estetiken arbetar med frågor som rör stil och komposition inom konsten; måleri, skulptur, drama, musik och dans. Den normativa estetiken ligger till grund för konstkritik. Inom den normativa estetiken talar man om ”stämningstyper”: t.ex. det idealsköna eller klassiskt sköna – grekiska skulpturers harmoniska proportioner, rofyllda landskap, lugn och måttfullhet. Eller det sublima eller upphöjda som verkar storslaget och vilt – hav i storm, väldiga klippor eller vattenfall.
Den normativa estetiken har pedagogisk relevans vid kultiverandet av smak och känsla för vad som är vackert; bild, drama, rörelse, musik och hantverk är pedagogiska verksamheter som syftar till utvecklande av människor som för ett harmoniskt och vackert liv.”

//Nästa sida fortsätter författaren med Deskriptiv estetik //

”Den deskriptiva etiken arbetar med den estetiska upplevelsens art. Hur skall upplevelsen av ”det vackra”, ”det tragiska”, ”det komiska”, ”det sublima” avgränsas från andra upplevelser? Vad är den estetiska upplevelsen psykologiska innebörd? Vilka är dess moment? Hur fungerar de som psykologisk upplevelse?
Den norske pedagogen Lars Lovlie framhåller att den estetiska upplevelsen innehåller irrationella drag som skiljer den från rationella vetenskapliga erfarenheter. Den estetiska upplevelsen är central i pedagogiken och den innefattar känsla, intuition och tolkning.”
-------- slut bokutdrag ------


Hmm.. Blev det glasklart? Jag tror jag fortfarande undrar vad hon menar egentligen. Deep stuff.

L8r

2015-09-25

Människan anpassningsbar?

Hallå där!
Har ni tänkt på hur fantastisk människan är på att anpassa sig till omgivande omständigheter? Jamen eller hur, visst är människan bra mångsidig?! Ok, kanske de flesta djur är relativt mångsidiga, men människans fördel är nog just att vi är så anpassningsbara. Det är som att vi vänjer oss vid det mesta. Adapterar. Vi kan t.e.x äta väldigt varierad kost, kossor kan ju t.e.x inte äta lika många olika föda som vi. Vi klarar kyla och värme ganska bra också, speciellt eftersom vi lärt oss använda verktyg och material som vi kan nyttja till vår fördel. Vi kan tacka våran intelligens för det, vår stora hjärna. Vi måste ligga 9 månader i våran mammas mage för att utveckla denna stora klump till hjärna och ändå är vi helt hjälplösa när vi kommer ut. Vi behöver hjälp med allt första åren.. Vi fortsätter utveckla vår hjärna ända tills vi är 25 år, helt sjukt egentligen när man tänker på det. :-)

Vi är med andra ord fantastiska på många sätt. Kom ihåg det om du har en dålig dag! Du är fantastisk! Du har möjligheter och förutsättningar som få andra djur har!!

Här är några citat jag kommer att tänka på, är följande:

"Intelligence is the ability to adapt to change." - Stephen Hawking 
Sant jöh, ju snabbare vi anpassar desto bättre, sen kan vi klura ut hur vi går vidare
"The Greatest Enemy of Knowledge is not Ignorance, it is the illusion of Knowledge." - Stephen Hawking 
Jo, vi är många som går omkring och tror oss veta sanningen om hur saker och ting fungerar. Få äro de utvalda som faktiskt begriper vad som är gott och ont, sant och falskt.
"“One, remember to look up at the stars and not down at your feet. Two, never give up work. Work gives you meaning and purpose and life is empty without it. Three, if you are lucky enough to find love, remember it is there and don't throw it away.” -  Stephen Hawking 
Den tar vi också till oss. Tack Stephen för din klokhet.
 Nu tar vi helg! Bästa helgen önskar jag er!!

//Sharåå!
:-)

2015-09-18

Vad händer?

Här går utbildningen,  Teknikutbildarna i Solna
Här går utbildningen,
Teknikutbildarna i Solna
Ni kanske har märkt att det blivit lite färre inlägg sista tiden...? Vaffödådå kanske någon undrar?
-Jo serru, låt mig berätta..., en anledning är att jag börjat en utbildning som tar rätt mycket tid. Det är nämligen så att jag går en kurs där man får den teoretiska delen av El.-behörighet (om man nu klarar proven dvs). Tydligen tyckte inte elsäkerhetsverket att mina tidigare utbildningar räckte. (Fnys)..
Nåväl..den här kursen pågår fram till och med mars. Läraren säger att kursen kräver ca 15-20 timmar i veckan (utöver lektionstid) så det äter upp en del tid som ni säkert förstår. Hur som haver tycker jag det är rätt kul att lära mig praktiska saker så det gör inte så mycket. Mitt nya jobb kräver också att jag engagerar mig lite där. Man kan kortfattat summera ihop mitt liv med att det är mycket korvstoppning nu. Känns som jag står på fabrik och har liksom tryckt ner min hjärna i en malkvarn och nu blir korv (stoppning)..
Det blir så tydligt för mig att det är via repetition som man lär sig. Första gången man hör något går det sällan in.. :) Jag hoppas det lättar lite framöver, jag menar hur många gånger ska man behöva höra en sak innan den fastnar ordentligt?

Som alltid när det är mycket får man försöka prioritera och till och med vara så drastisk att man får skära bort något av ens intressen, åtminstone för stunden. Vad mer? Jo, jag var på en lägenhetsvisning förra veckan också, men den gick till någon annan. Kanske tur det också, skulle nog inte hinna med en flytt just nu.

Jag passar på att lägga upp några bilder så jag plugga på dessa bilder bara jag har tillgång till nätet.. Höhöh. Yes, nothing gonna stop me now... :)

Whiteboard och visardiagram

Här räknas det lite på 3-fas motorer tror jag minsann.

Ok, har ni inte tröttnat än på dessa spännande bilder så kommer en till!

Sista bilden, jag lovar.. :-)

Nu ska jag ge mig iväg och Yoga. Yes! Så skönt med helg!

2015-08-30

Seneca – Om livets korthet, bokutdrag

Just nu lever jag ett liv där jag har ganska lite tid att ägna åt filosofiska studier, men jag försöker emellan hitta lite tid då jag inte springer i ekorrhjulet. Denna gång tänkte jag omnämna en bok jag länge varit sugen på att läsa, en bok som jag läst många bra citat från..

Det handlar om:

Seneca – Om livets korthet och andra skrifter
Översättning och inledning: Magnus Wistrand

Är man intresserad av studier i livet är denna värd och läsa (enligt min ödmjuka åsikt). Det handlar om Lucius Annaeus Seneca (född omkring 4 f.Kr. i Córdoba i Spanien, död 65 i Rom, var en romersk författare, filosof och politiker, son till Seneca den äldre.) tankar som jag även skrivet om tidigare, bla här.

Seneca – Om livets korthet och andra skrifter
Så här ser framsidan ut:
Seneca – Om livets korthet och andra skrifter

Seneca – Om livets korthet och andra skrifter
Baksidan

Enklast är att låta dig läsa några utdrag än att jag skriver mina intryck. Orden i sig nedan ger helt klart en känsla av vad boken handlar om.

//s15, från inledningen //

”För att finna sinnesro eller lycka gällde det stoiska mottot ”Lev enligt naturen!”, det vill säga att inse att ett gudomligt förnuft styr världen och att inrätta sig därefter. Detta var för dem den högsta och enda dygden. Men vägen dit var inte lätt. Man måste göra sig oberoende av de yttre tingen som är nyckfyllt obeständiga och egentligen likgiltiga. Vidare måste man genom hård självdisciplin kväva alla emotionella sinnesrörelser som begär, vrede, glädje, sorg, fruktan och hopp, och dessutom vara lika behärskad i medgång som i motgång.”

//längre ner sidan 15//
”Läran är utpräglat elitistisk: det stora flertalet människor är i förhållande till den //s16 // stoiske vise förblindade dårar som styrs av sina emotioner och irrationella villfarelser.”

//s21 fetstil gjort av mig //

” Seneca använder ofta virtus, om den för en stoiker enda och överordnade dygden, nämligen att leva i enlighet med naturen. Då är ordet ”dygd” avgjort en passande översättning. Men det förekommer också att han talar om virtutes i pluralis och då rör det sig förstås om mera specifika dygder som i kapitel 25 av De vita beata, där han å ena sidan skiljer på sådana egenskaper som man måste driva på som patientia ”tålamod”,fortitudo ”tapperhet” och perseverantia ”ihärdighet”, och å den andra sidan sådana //s22 inledningen // som man måste hålla tillbaka som liberalitas ”frikostighet”, temperantia ”måttfullhet” och mansuetudo ”mildhet/vänlighet”. Vidare är en hel dialog ägnad åt den dygd som på latin heter constantia. Basen i ordet är sta- som betyder ”stå” och ett från indoeuropeiskan gemensamt arvord i både svenska och latin. Prefixet con- förstärker här basen sta- så att betydelsen blir ”stå fast eller stadigt” och substantivbildningen constantia anger då den egenskap som består i att kunna stå emot och att inte ge vika oavsett yttre påverkan. Det gamla svenska ordet för en sådan orubblig karaktärsfasthet är det märgfulla ”ståndaktighet” som alltså används i översättningen, även om det nog kan vara så att särskilt en yngre publik är främmande för ordet och antingen inte alls förstår vad det betyder eller uppfattar det negativt som hårdknackad halsstarrighet med associationer till Karl XII, eller tolkar det ironiskt med anknytning till tennsoldater och H.C. Andersen. En tidigare svensk översättare använde 1883 i stället för ”ståndaktighet” det neutralare och blekare ”orubblighet”.4 ”


//s23 //
”Seneca däremot hade ju den inställningen att det yttre inte kunde kontrolleras alls utan endast accepteras. Enligt honom kunde människan endast kontrollera sitt inre och den vägen finna vägen till frihet.”

//s29, Till Paulinus om livets korthet, fetstil av mig //
”Seneca konstaterar inledningsvis att de flesta människor klagar över att livet är så kort. Alldeles fel, menar Seneca, livet är långt nog bara man tar till vara på tiden och inte slösar bort den på oviktigheter. Frågan är förstås då vad som är viktigt och meningsfullt at ägna sin tid åt. Senecas svar är att man bör //s30 // lämna alla offentliga och sociala plikter för att ägna sin ledighet åt filosofiska studier.


//s59, rubrik 16 //
”De som glömmer det förgångna, struntar i det närvarande och fruktar framtiden har en mycket kort och orolig livstid: när det kommer till slutet, inser de stackarna för sent att de varit upptagna under så lång tid medan de inte gjorde någonting.”

//s69, Rubrik: ”Till Gallio om det lyckliga livet” //
”Dialogens ämne är universellt: hur skall man leva ett lyckligt liv? Senecas svar är det stoiska: lyckan består i att leva i enlighet med naturen. Att till fullo inse betydelsen och konsekvenserna av denna maxim är den överordnade dygden varav allt annat följer, även njutning. Men njutningen för aldrig vara ett överordnat mål i sig som hos epikuréerna. Stoikerna anklagades ofta för att inte leva som de lärde och Seneca själv var ju utsatt för angrepp för sin stora rikedom och det är spännande att se hur han hanterar dessa problem i andra hälften av traktaten Det är ju alltid en svår sak att med trovärdighet förespråka enkelhet, fördragsamhet och oviktigheten av materiella tillgångar om man själv är mycket rik.”
//fortsätter på nästa sidan, hoppar punkt a, s70 //
”b) enligt stoikerna består visdomen och därmed lyckan i att följa naturen; det högsta goda eller lyckan kan defineras på olika sätt. Lycka beror inte på yttre faktorer utan inre. Förnuft, korrekt omdöme och frihet från fruktan och begär är en förutsättning (3-5)
c) njutningarna måste alltid vara underordnade dygden eller det högsta goda och njutningen kan inte kopplas ihop med dygden i en definition av det högsta goda (6-15)”
//längre ner samma sida, s70 //
”Enligt stoikerna tillhör rikedomen kategorien indifferentia ”likgiltiga ting” som innebär en bekvämlighet i livet utan att vara en förutsättning för det. Attityden till rikedomen skiljer den vise från den oupplyste. För den vise är rikedomen ett medel att genom frikostighet praktisera sin dygd (21-26)
d) de som angriper dem som strävar efter ädla mål på dygdens väg borde i stället bekymra sig om sina egna synder och hotande andliga undergång (27-28)”
//s71, insiktsfullt! //
”Alltså måste vi först fastställa vad det är vi vill uppnå; därefter bör vi noga överväga på vilket sätt vi så snabbt som möjligt kan hinna dit, och om bara vägen är den rätta kommer vi under resans gång att förstå hur stor sträcka vi dagligen tillryggalägger och hur mycket närmare vi är det mål som vår naturliga längtan driver oss mot. Så länge som vi irrar omkring överallt och inte följer en vägvisare utan det förvirrade larmet och skriken från dem som leder oss i fel rikting, kommer vi att förbruka vårt liv på att göra misstag – ett liv som är kort nog även om vi bemödar oss natt och dag för att nå fram till en upplyst inställning.
Vi måste således avgöra mot vilket mål vi strävar och också vilken väg vi vill följa, och vi bör ha en erfaren person med oss, någon som känner till trakten dit vi är på väg, eftersom vår resa inte lyder under samma villkor som alla andra – om man under en vanlig resa slår in på en färdväg och frågar lokalbefolkningen om vägen, så finns det ingen möjlighet att gå vilse, men i vårt fall är den mest upptrampade och använda vägen också den mest vilseledande. Därför måste vi framför allt se till att vi inte som får följer efter skocken framför oss och alltså går, inte dit vi borde gå, utan dit alla andra går. Och det finns verkligen ingenting som trasslar in oss i värre svårigheter än att vi rättar oss efter vad folk säger och anser att det som vunnit allmänt gillande är det bästa, och att vi ersätter goda förebilder för vårt handlande med många förebilder och att vi inte lever genom att följa vårt förnuft utan genom att ta efter andra.”

//s77 //
”Det enda som skänker oss frihet är likgiltighet inför ödet: då uppstår detta oskattbara goda, nämligen friden och upphöjdheten hos ett sinne som funnit en trygg hamn och en stor och orubblig glädje över att bli kvitt sina vanföreställningar och i stället lära känna sanningen, samt vänlighet och gott humör – åt dessa värden glädjer sig människans sinne, inte därför att de är goda i sig utan därför de har uppstått ur det goda människan själv har inom sig.”

--------------- --------SLUT BOKUTDRAG, RESTEN FÅR DU LÄSA I BOKEN :-) ----------- -------

Gillar du ovanstående rekommenderar jag dig att läsa boken! Det finns många bra "pärlor" som får en att tänka till i boken.
Översättningen är också mycket bra gjord.

Tai Lopez om boken: https://www.youtube.com/watch?v=KJWCnAN0yFY

2015-08-29

Besök hos Pampas Marina

Förra fredan fick jag möjlighet att besöka ett ställe som jag länge hört talas om, nämligen Pampas Marina. Vädret var dessutom helt underbart. Tänk att sommaren kom tillslut, men att vi fick vänta ända till augusti. Pampas är ett ställe som jag hört i samband med att bo på båt, eller bo på vattnet, något som i någon mån alltid lockat mig lite eftersom jag gillar vatten och det ofta ger mig lugn att få vara nära vatten (ja speciellt då under fina dagar, kanske inte så mycket storm dådå). Det ligger i Stockholm, typ Solna vid Ulvsundasjön som är en del av Mälaren. Det ligger strax bredvid Huvudsta gård.

För er som inte sett stället tog jag några bilder. Det är tyvärr inget direkt billigt båtboende, utan jag tror det är rätt dyrt att ligga här, men det är ändå fint att det finns en sådan möjlighet tycker jag.


Vad är det med vatten som drar så stark egentligen, jo att det är vackert och antagligen lugnar själen att det finns något "drickbart" i närheten.

Pampas Marina! Här syns några av de flytande villorna.
Pampas Marina! Här syns några av de flytande villorna.

Butik som ligger vid Pampas Marina.
Flådig båt, nästan lika lång som huset.

Bo på båt? Möjligt vid Pampas Marina!
Bryggutsikt!

2015-08-19

Lära sig spanska, se på spanska filmer!

Hallå där! Hur står det till?              ( Hola! Cómo están las cosas? )     Hej! Hur är saker och ting?

Japp, i serien att lära oss spanska tänkte jag idag tipsa om lite filmer som går att hitta på det spanska språket. Det är ju perfekt de stunder man bara vill ha lite lättsam underhållning, men samtidigt sporra hjärnan att försöka förstå ett och annat ord.
Nu är det så att jag inte har sett alla dessa filmer, men Djungelboken och Brustna omfamningar har jag sett när detta skrivs. Personligen föredrar jag att höra det spanska språket och sen ha antingen svensk eller engelsk text som översättning. Det brukar gå att välja språk när man tittar på DVD:er eller så går det att ladda ner undertexter från tex subscene.com och sen välja  in det i den spelare man använder (tex VLC).

Tecknade filmer som finns dubbade till spanska

"The Jungle Book 2" (org.title), Djungelboken 2, (El Libro De La Selva) ( 2003 )
Ganska underhållande, som färsking i spanska känner man igen ett och annat ord. :-)


"The Lion King" (org.titel), Lejonkungen (El Rey León) ( 1994 )


"The Jungle Book 2" (org.title), Djungelboken 2, (El Libro De La Selva) ( 2003 )
El Libro De La Selva
Bild från:
http://www.imdb.com/title/tt0283426/?ref_=fn_al_tt_9

"The Lion King" (org.titel), Lejonkungen (El Rey León) ( 1994 )
El Ray León från 1994
Bild från:
http://www.imdb.com/title/tt0110357/?ref_=fn_al_tt_1

------- -------------- -------

Filmer inspelade i det spanska språket

Broken Embraces, Brustna omfamningar, "Los abrazos rotos" (original titel). ( 2009 )

Jag fick se om den några ganger för att fatta allting (trög som jag är), men jag tyckte den var sevärd. Ska nog ta och kolla in fler av Pedro Almodóvars filmer.
Språk spanska och använde engelsk subtext.
Harry Caine, en blind författare, når en tidpunkt när han blir påmind om sina sår från 14 år tillbaka. Han var då fortfarande känd under sitt riktiga namn, Mateo Blanco, och regisserade sin sista film..
Regissör: Pedro Almodóvar
Författare: Pedro Almodóvar


Några fler filmer som Almodóvar gjort:
Hable con ella
Volver
Todo sobre mi madre

Los abrazos rotos, från 2009
Bilden från:
http://www.imdb.com/title/tt0913425/

Sex & Lucia, "Lucía y el sexo" (original title) (2001), Regissör: Julio Medem
Lucía y el sexo, från 2001
Bild från:
http://www.imdb.com/title/tt0254455/?ref_=fn_al_tt_1


Sex & Lucia, "Lucía y el sexo" (original title) (2001), se bild ovan
Regissör: Julio Medem
Författare:  Julio Medem
Ja, i den filmen är det en hel del nakenscener om du är känslig för sånt.
------- -------------- -------

Ett par filmer som verkar sevärda av Alejandro Amenábar:
The sea inside, Mar adentro, Gråta med ett leende, ( 2004 )
Regissör: Alejandro Amenábar
Författare: Alejandro Amenábar (screenplay), Mateo Gil(screenplay)

En annan film med Penélope Cruz:
Open Your Eyes, Abre los ojos, Öppna dina ögon ( 1997 )

The sea inside, Mar adentro, Gråta med ett leende, ( 2004 )
Mar adentro, Gråta med ett leende, (2004)Bilden från:
http://www.imdb.com/title/tt0369702/?ref_=fn_al_tt_1

Penélope Cruz: Open Your Eyes, Abre los ojos, Öppna dina ögon ( 1997 )
Abre los ojos, Öppna dina ögon (1997)
Bilden från:
http://www.imdb.com/title/tt0125659/?ref_=tt_rec_tti

------- -------------- -------

[Rec] ( 2007 )
Den här måste ni se, Ettan är bäst enligt mitt tycke. Minns speciellt hur ett irriterat "POR FAVOOR; POOR FAVOOR!" yttrycks när de smyger i en korridor och en av brandmännen välter någon kanna som skramlar i golvet och skrämmer upp alla, hehhe.
Regissör:  Jaume Balagueró, Paco Plaza
Författare: Jaume Balagueró, Luiso Berdejo (as Luis Berdejo)

------- -------------- -------

Pans labyrinth, "El laberinto del fauno" (original title) (2006)
Regisör: Guillermo del Toro
Författare: Guillermo del Toro

[REC] från 2007, Regisör: Guillermo del Toro
[REC] från 2007,
Regisör: Guillermo del Toro
Bild från: http://www.imdb.com/title/tt1038988/?ref_=fn_al_tt_1

Gillar du denna finns det 3 st. efterföljare, Rec 2, Rec 3, Rec 4

El laberinto del fauno" (original title) (2006),  Pans Labyrint,  Regissör:  Jaume Balagueró, Paco Plaza
El laberinto del fauno (original title) (2006), Pans Labyrint, 
Regissör:  Jaume Balagueró, Paco Plaza

Bild från:
http://www.imdb.com/title/tt0457430/?ref_=fn_al_tt_1

Det får räcka så länge. Hoppas du gillar någon av filmerna!

Förresten har du något bra tips på en spansktalande film som är sevärd?

2015-08-15

Yogatime!

Hmm. det var lite brist på yogaklasser nu på Friskis i somras. Ja, det var även lite brist på andra pass också kan jag tycka. Men ledarna och instruktörerna behöver ju också ha semester. Nu är dock det vanliga schemat tillbaka och det har blivit 3 st nya yogaledare, synd bara att man har så lite tid att gå på passen.

Yoga på friskis. Björnövägen. Anna är ledare. Sista fasen, avslappningen, eller efterrätten som jag tror den heter är så skön.


Som ni kanske har märkt har min aktivitet på bloggen minskat. Jag känner att jag behöver prioritera annat ett tag.

Jag kommer dock släppa några till inlägg som jag gjort sedan länge och dessa har jag tänkt portionera ut lite på om pö.

2015-08-01

Video: Ayn Rands och hennes uppväxt mm

För ett tag sedan skrev jag om boken "Förnuft, egoism, kapitalism och en romantisk livskänsla". Du kan läsa det inlägget här.

Jag hittade en intressant sammanställning (video) som ger en inblick i hennes liv och som ger en större förståelse för hennes synpunkter.Det finns nog inget som formar oss så mycket som det vi upplever och ser med egna ögon. Vi formas av vår input, ända sedan barnsben.

Uppskattar du Ayn Rand är detta ett givet måste (tycker jag).

Stefan Molyneux om Ayn Rand (om hennes uppväxt)

The Truth About Ayn Rand: Origins [1 of 4]



Jag har bara sett/lyssnat på första delen när detta skrivs, men det verkar alltså finnas totalt fyra delar att ta del av.

Trevlig helg på er! :-)

2015-07-31

Samtal från Friskis!

Jag är irriterad idag! Watch out!

Idag fick jag ett samtal av Friskis och Svettis! Why liksom, varför ringer dom mig var min första känsla?! Vad vill dom?! Dom har aldrig ringt förut.
Jag fick veta att någon hade sett mig att ta bilder eller filma under ett träningspass på Friskis. Oh, detta hemska tillhygge.. Ni har kanske förövrigt sett att jag tagit en och annan bild på Yogan tidigare..  Jag gör det för er kära bloggläsare.. och det enda man får är sk-t.. hahah.

Japp, det stämmer att jag tog ett par bilder. Filma gjorde jag inte. Så spännande var det inte..
Varför? Jo, som sagt, för att kanske användas på bloggen. Jag tycker själv det är kul med lite bilder där jag känner igen en och annan, eller foton där jag känner igen omgivningen. Faktiskt jag tycker sånt är rätt kul!
Men nu var det tydligen någon som hade stört sig på att jag stod utanför träningssalen och tog ett par kort med mobilen (små runda fönster på dörren in till träningssalen). Hur dom visste att det var jag har jag ingen aning om, eller hur dom visste mitt namn etc., men tydligen har dom ”trackat” ner mig. Jag märkte inte ens att någon märkte att jag tog kort liksom. Duktigt måste jag säga. Det är inte många som har mitt telefonnummer.. inte ens min chef och mitt nummer finns inte registrerat någonstans heller.
Hur som haver.

Jag fick veta att jag inte får ta några bilder på medlemmarna, inte utan att fråga. Något skäl fick jag inte, men det var något med att någon kunde känna sig olustig att vara med på bild.

Jag känner bara att jag måste bemöta detta förmynderi. Tänkte jag skulle "ranta" lite om detta, rätt eller fel.. Here goes:
Det centrala tycker jag är vad bilden används till! Vad jag gör med bilden, vad den används till och står för, eller? Så länge bilden inte används i något ONT syfte beskriver den bara den uppfattade verkligheten just då bilden togs. Är det så fel? Om däremot bilden skulle användas i något ont syfte, något som på något vis medför tvång då kommer vi i ett helt annat läge. Men bara för att en bild beskriver verkligheten bättre än om jag skulle beskriva vad mina ögon uppfattade (typ med ord eller en illustration från mitt minne) så innebär det inte att bilder bör förbjudas, eller? Kom igen liksom, det måste även ni ivriga förbudsälskande personer inse (eller inte). Visst det är bra om vi kan fråga om vi får ta en bild först, men det är inget som kan anses vara ett krav. Det måste vara ok att få ta en spontanbild här och där utan att behöva springa runt och fråga alla, eller få en påskrift att det är ok. Och det är OK att ta foton så vitt jag känner till enligt lagstiftningen. Det fortfarande relativt fritt på det här området. Det är lite som tryckfrihet och yttrandefrihet.

Att inte få dokumentera eller notera det som sker är lite som att behöva fråga om jag får titta på dig liksom. Ska jag behöva ha sönder mina ögon för att jag inte ska kunna lägga märke till något eller dokumentera något? Någonstans bör ju dessa människor som helt slutat tänkt stoppas alltså. Jag börjar tröttna alltså.
Jag är helt för frivillighet, men att ta en bild av någon som INTE visar sig någon i komprometterande sammanhang vad är problemet med det? ”Ohh, det är så farligt att vara med på bild, ooooohhh”, ”oohh, någon kan ju känna igen mig..ooohhh”.. ”Och hallå liksom, jag blir inte tagen från min bästa sida, hallå, jag är svettig liksom”.. Oj, va farligt. Kan du inte visa dig svettig och i träningskläder då kanske du ska träna hemma liksom.
Det är inte tvång. PERIOD! Jag menar om du nu skäms över hur du ser ut, skäms över din kropp i träningskläder or whatever, då är det du som har saker att jobba med, inte jag.. Vi pratar liksom inte om att fota någon naken i ett omklädningsrum här. Vi pratar inom att visa att någon är otrogen, eller att använda bilden i någon slags utpressning. Vi talar om en bild när folk tränar, kom on!! Kolla in träningsbloggar vetja!!

Men, neh, dessa frihetsberövare vill väl antagligen göra folk blinda så ingen kan se något. Alltid tycks dom ha något skäl till att begränsa min frihet. Jag tänker aldrig finna mig i dessa förtryckares klagosång! Jag står för frihet och icke tvång! Tack för ordet.

Säkert kommer det någon som ska kommentera ondsint... Vet ni vad?! Ni kan komma med allehanda ursäkter till varför man inte ska fota. Men jag tycker friheten är viktigare än begränsningen, det är själva handlingen som styr. Om du är sjukpensionär, och tränar och är rädd för att någon ska upptäcka ditt mygel då är det ditt problem. Jaja, leta fram någon obskyrt fall där någon är förföljd etc., alltid kan du hitta något sätt men jag köper det inte. Vi kan inte begränsa alla andra bara för att någon känner sig kränkt eller för att någon vill mygla.

Och Friskis bara mjäkar med! Ni skulle komma och kolla där jag jobbar, där sitter det kameror på en väldans massa ställen.. Där har övervakningen gått för långt, men att ta någon foto liksom det är skillnad mot en kamera som tar 25-30 bilder / sekund.. Och det vore väl kanske en sak om folk inte gjorde annat än fotografera, men det är liksom inte problemet. Förövrigt filmar ju och fotar Friskis själva ibland (utan att fråga om lov!). Ni förstår säkert att dubbelmoral ger jag inte mycket för.

In & Ut sista tiden.

Kanske dags för ett In & Ut-inlägg?
Det har varit en bedrövlig månad prylmässig, ja, det har kommit in en hel del prylar. Jag orkar inte ens skriva upp allt. Massa böcker, kurspärmar bland annat. Varför? Eftersom jag fått plocka ta hem de saker som jag hade gömt undan på mitt arbetsrum på jobbet och som jag nu ska sluta. Men nedan är en liten sammanställning i alla fall.

In
Plastkar till växter och maskkompost

Garden Tray, Garland
Närbild på Garden Tray

Fick dessa böcker skickade för att läsa inför en kurs som jag börjar senare i höst.

Oljefilter och kamrem till Toyotan inhandlat. Det var som sagt dags för lite förebyggande service.


Ut

3 st strumpor som det nästan var hål på. Strumporna har hållit väldigt bra, nöjd.

1 st. Namnbricka som jag hade när jag jobbade på Volvo IT. Who needs it?

Kastade bort namnbrickan som jag hade när jag jobbade på Volvo IT.

Mathematica och Differential Equations
Gav bort till en kollega som gillar matematik (läs kan inte säga nej till intressanta saker) :-)

Tavelram
Tavelram kastad. Satte in diplomet i en pärm i stället.

D-link switch
Sålde D-link switch på Tradera.

Logitech Wireless Mouse
Sålde Logitechmus tillsammans med D-linken för 200 kronor plus frakt.

Caterpillar "arbetarskor" fast utan stålhetta.
Skorna hade börjat läcka när man gick i blöt skog (och var slitna i övrigt). De har hållt otroligt bra. Riktiga arbetarskor. Kan bara ge goda ord för dessa Caterpillar. Har slitit ut skosnörena en gång och bytt till tågvirke för segelbåtar som håller mycket bättre! :-)

Halvdöd Yuccapalm som verkar gett upp efter mitt ingrepp.
För er som läste blominlägget där jag kapade en yuccapalm. Jag kan meddela att den verkar inte ha hämtat sig från den chocken, så den fick gå.

Rensade bort en och annan bok från högskoletiden. Tror inte jag kommer bläddra i dessa något mer. Bort.

Mycket jobb nerlagd på denna, den var inte lättrensad, men nu har jag ju foto, det får räcka.
Egengjord klocka fick gå.

.

2015-07-30

Aristoteles tre former av begär

Jag har precis läst färdigt Aristoteles bok ”Den Nikomachiska Etiken”. Den innehöll en hel del pärlor eller food for thought som man säger. (vad säger man på svenska? Mat för tanke? Nej, låter platt och tråkigt va?)

Jag tänkte kanske skriva en liten recension antingen här eller på min bokblogg om denna bok. Ja jag förstår att längtan är stor.. (eller inte, med tanke på det enorma gensvar jag får via den här bloggen) Vi får se helt enkelt om jag känner för att göra det.

Ok till saken: Aristoteles pratar om Tre former/arter av begär eller lust och detta tyckte jag var lite intressant. Även Plato verkar vara inne på denna linje (obs jag är ingen expert på det här..).

Alltså tre arter av begär. Vilka är det då? Tre rätt justa grekiska ord beskriver begär på lite olika nivåer: 
  • Epithumia (Aptit)(nöjesbaserat begär) (lättsam underhållning mm)
  • Thumos (Temperament, Passion, eld, motåtgärder, vedergällningsbegär) Boomeranglagen, Den sociala varianten av Newtons tredje lag etc (egen tolkning). Lusten att ha rätt etc. Big ego?
  • Boulêsis (Vilja som bygger på förnuft)(bra baserad önskan -  det bygger på förnuftbaserade beslut som i leder till något gott) Detta kan också kallas rationellt begär. Det kan också sägas vara ett praktiskt uttryck för en riktning av tanke om vad som är bra för sig en själv (i det längre loppet).

//s15 lite av en annan tolkning//
”Med boulesis avser Aristoteles sålunda både en fåfäng önskan och en målmedveten strävan, medan prohairesis betecknar beslutet och föresatsen att utföra en given handling. ”, Bokutdrag - Aristoteles, Den Nikomachiska Etiken

Så vad vill jag då ha sagt med det här inlägget? Jo, att det kan vara värt att stanna upp och fråga sig vad för typ av begär det är man känner. Jag tror det är Boulêsis vi bör föredra.

Ok, Herrå! :-)

2015-07-29

Kontinuerlig städning och ordning, hur göra?

Hur mycket tid lägger vi inte på att hålla clutter under kontroll? Man gör någon insats, städar och putsar och det ser fint ut men sedan någon vecka eller två senare så har området blivit plottrigt, dammigt osv. Tar aldrig slut liksom och det känns så onödigt att behöva lägga massa tid på städning av någon anledning.

Här hemma kämpar jag ständigt mot "clutter". Jag har så lätt att bara ställa ifrån mig saker hipp som happ. Det kan vara allt från att slänga kläder på hallgolvet eller lägga böcker både här och där. Man kan säga att jag väljer omedelbart komfort (immediate gratification) istället för rena ytor och ett mindre distraherat sinne (long term benifit). Tyvärr.

För att inte tala om diskbänken där man lätt ställer saker omedvetet..  och sen har vi alla brev man får som blir liggande i väntan på någon slags beslut eller agerande. För att inte tala om spisen, hur skitig blir inte den på en gång? WTF? Så fort jag lagar mat så brukar det typ koka över och ha sig och den vita emaljen är inte så ren och fin längre, pheww..
Och visst är det drygt att behöva plocka fram och tillbaka saker stup i ett? Menlöst liksom! Me no like menlöst.. Måste försöka hitta ett bättre system på det här fast ändå inte behöva lägga massa tid på det. Tips?  Jodå jag har försökt med organisering hit och dit (läst böcker om det osv), men jag har inte fått till vanan att alltid plocka undan osv. "Get things done" håller typ några dagar sen ramlar man tillbaka. Det är något jag vill jobba med. Det finns potential till förbättring som är lite floskelvarning, men likväl sant.

  • Introducera små städningsstunder varje dag.
  • Tömma utrymmen, det känns jätteskönt med öppna rena ytor.
  • Ständigt försöka hitta prylar som man inte använder och kan göra sig av med.
Sluta shoppa eller titta på blocket när du har tråkigt eller inte vill göra det du borde. Ja, jo jag vet att sugen kan vara starka ibland, men håll på köphanen för bövelen, suget lägger sig oftast efter några dagar. Hold your horses är en jingel på repeat jag brukar köra i skallen (egenpåhittad). Använd skallen istället för följa impulserna!

En annan stor grej är att undvika köpa onödig smeck. Såklart! Verkligen tänka igenom ett köp. Bidrar den här fantastiska prylen till min inkomst? Oftast inte, korrekt? Blir jag lyckligare på riktigt av den här prylen? Tveksamt va? Och om något köps så måste något i liknande storlek göras av med. 1 sak in så måste 1 eller 2 ut. Detta gör det jobbigt att köpa något och det är så vi vill ha det! Vad jag däremot gärna kostar på mig är saker som utvecklar en i någon form. Älskar att hitta saker som spränger mina trånga förnimmelseramar!

Coco, live light har bra tips i den här videon!



Okey, over and out. Lev väl allihopa!

2015-07-26

Tips på spanskakurser, hur lära sig spanska

För ett tag sedan skrev jag om mitt försök att tag ta i spanskan, du kan läsa det här.

Ok, VALE, någon kanske inte tycker det här har med att leva fri att göra, men det tycker jag. Kan man mer språk blir det lättare att leva fri. Mer fri att ta till sig andra länders tankar mm.

Och nu i min jakt på tips att lära sig spanska tips och kurser tänkte jag att jag kunde dela med mig lite av vad jag funnit... :-)


Du bör kunna engelska för att hänga med i nedanstående.

Här finns fria små avsnitt upplagda som lektioner. Detta är nybörjarnivå från början, men det finns mer avancerade också. Perfekt på promenaden eller liknande. Att lyssna på Marc och Cara är dessutom rätt kul. Tycker dessa är riktigt bra, rekommenderas.
Coffee Break Spanish

https://radiolingua.com/tag/cbs-season-1/page/3/



------ OK Here goes ------

Recension mellan "Speak Spanish" - Rosetta Stone och Pimsleur av Chaska Willka (vilket förövrigt betyder sacred star i Peru )

Avsnitt 1 av 2



Avsnitt 2 av 2 (här går hon igenom Pimsleur, som hon tycker är bättre än Rosetta Stones variant.



Drive Time Spanish.
Den här har jag också testat lite grann, upplever precis som recensionen nedan också att den börjar ganska lugnt men sen ökar takten eftersom. Det enda irriterande är tutningarna. Typ varje lektion börjar med tut tut (och det ljudet är liksom högre än den vanliga tonen vilket får öronen att hoppa till varje gång) = dåligt redigerat..



En annan spanska ljudbok jag gillar är Michel Thomas (avliden sedan 2005) variant för nybörjare, också på engelska. I den serien jag lyssnat på har han en tjej och en kille som är nybörjare också, så man känner sig ungefär som på samma nivå, i alla fall efter några gånger som man lyssna på samma. Tycker det är perfekt att lyssna när man går själv på promenad eller vaxar sin bil, städar hemma eller liknande. Thomas tycker jag är pedagogisk och bra och det är “lagom” med grammatik. Han låter dessutom rätt rolig med sitt sätt att kräva att man verkligen utalar Estar (att vara… (en stjärna)) med ett tydlig Rrrr.:-)

Michel Thomas Speak Spanish For Beginners


Nu när jag googlat runt lite på olika reviews så får jag ganska snabbt intryck att många gillar:

“Learning Spanish Like Crazy”
Just för att den får en att förstå modersmålspanska, så att man faktiskt kan förstå såpoperor och nyheter på spanska. Jag har själv ingen erfarenhet av den. Någon beskriver den här kursen som en bergochdalbana, som jag tolkar som att den stundtals går undan. Den är nog jättebra när man lärt sig grunderna, kanske inget att börja med får jag känslan.


---- ---

Pimsleur fick jag rekommenderat av en arbetskollega. Jag har inte hunnit undersöka det något närmare, men Chaska Willka och kollegan gillar ju så why not?

Pimsleur Spanish Lektion 1 (engelska och spanska, du behöver med andra ord förstå engelska ).

Det finns massor med gratis spanskakurser på Youtube. Här är ett exempel för nybörjaren:

Spanish audio course for beginners - Lesson 1

https://www.youtube.com/watch?v=I0biG8Dfm_w

Ja, det var en början, lycka till!

[EDIT 2018-11-12]
Nu finns även ¡Habla ya! hos utbildningsradions hemsida. Riktigt kul program!
https://urskola.se/Produkter/200316-Habla-ya-El-cuerpo#Sasong-1

2015-07-25

Semestertider och boktips!

Den ständiga frågan man får nu i semestertider är om man ska åka någonstans. Ja, jo, lika bra att erkänna, jag är ganska trött på den frågan nu.. Semester är tydligen likställt med att man måste åka någonstans och uppleva något. Jag känner igen känslan av att vilja åka iväg och uppleva massa saker så man har något att "leva på" i vinterns mörker, helt förståeligt, speciellt om man har ett liv man inte riktigt trivs med. Jag vet att det kan vara väldigt skönt att komma ifrån den vardagliga verkligenheten och få lite perspektiv på tillvaron, jag förnekar inte det.
Fast för mig har i årets semester istället bestått av det "konstiga" att i stort sett av att vara att vara hemma och pula med mina projekt, komma ifatt lite och fördjupa mig inom filosofi, och göra en och annan utflykt. Jag har det så bra i ledighet så jag känner inte att jag behöver "fly" egentligen även om jag också gillar äventyr och uppleva nya ställen.. Semestern rullar på och jag har det så skönt. Jag har hittat så mycket nytt och intressant material att ta del av vilket gör mig väldigt glad! Otroligt inspirerad faktiskt! Jag känner stor uppskattning för de som producerar bra material, vågar simma mot strömmen och jag är väldigt tacksam dessa människors mod och givande. Har knappt kunnat sluta fördjupa mig i det här, så bra!! Så trots att vädret för en sol och bad kille har varit kasst så har semestern varit mycket givande.

Nu till något annat: En bok som jag skrivit om tidigare som jag håller på och läser är "Urkällan", den är verkligen stundom verkligen intressant då den blandar in någon mening filosofi stundom, polariteter inom moralfilosofi och läsaren lämnas till att fundera och reflektera över vems idéer är mest resonabla. Vad är rätt och vad är fel kan man säga. Kan rekommendera denna bok om du har lite tid över för att läsa.

------- BOKUTDRAG från Urkällan, av Ayn Rand, utgiven av Timbro, översättning Ylva Spångberg ------

//s147 Austen Heller, mannen som ville satsa på Howard Roark ritning och möjliggjorde att Roark kunde starta eget (som arkitekt) //

”Austen Heller kom ofta för att se på huset, och han såg det växa upp, nyfiken och fortfarande lite häpen. Han studerade huset och Roark med samma noggrannhet; han kände sig som om han inte riktigt kunde skilja på dem. Heller, mannen som kämpade mot tvång, var förbryllad av Roark, en man så otillgänglig, för tvång att han själv blev ett slags tvång, ett ultimatum gentemot saker som Heller inte riktigt kunde definiera. Inom en vecka visste Heller att han hade hittat den bäste vän han någonsin kunde få, och att vänskapen hade sin grund i Roarks grundläggande likgiltighet. Innerst inne i Roarks väsen fanns inget medvetande om Heller, inget behov av Heller, ingen vädjan, inga krav. Heller kände att en gräns han inte kunde vidröra hade dragits; bortom den gränsen bad Roark honom inte om något och gav honom inget. Men när Roark såg gillande på honom, när Roark eller berömde en av hans artiklar, då kände Heller den underligt rena glädjen i ett stöd som varken var muta eller allmosa.
Under sommarkvällarna satt de tillsammans på en avsats halvvägs uppför backen och pratade medan mörkret långsamt steg uppför balkarna i huset bakom dem, och de sista solstrålarna sjönk bakom stålstolparna.
”Varför tycker jag så mycket om huset du bygger åt mig, Howard?”
”Ett hus kan ha integritet, precis som en människa”, sade Roark, ”och har det precis lika sällan.”
”Hur då?”
”Ja, titta på det. Varje del finns med därför att huset behöver det och inte av någon annan anledning. Härifrån ser du det som det är på insidan. Rummen du kommer att bo i formade det. Ytornas förhållande till varandra har bestämts av hur rummen fördelats i huset. Utsmyckningen bestämdes av byggmetoden, den är ett uttryck för den princip som får huset att stå upp. Du kan se varje tryck och varje stöd som möter det. Din blick följer byggprocessen när du tittar på det, du kan följa varje steg, du ser det resa sig, du vet vad som har rest det och varför det står upp. Men du har sett hus med pelare som inte stöder något, med meningslösa kranslister, med väggpelare, gesimser, kragstenar, blindfönster. Du har sett hus som ser ut att ha ett enda stort rum, de har hela pelare och hela, ouppbrutna fönster. Men på insidan hittar man sex våningar. Eller hus som innehåller ett enda stort rum, men har en fasad som är uppbruten i våningslinjer, lister, fönsterrader. Förstår du skillnaden? Ditt hus har skapats av sina egna behov. De andra har skapats av behovet att imponera. Det avgörande motivet för ditt hus finns i huset. Det avgörande motivet för de andra finns i publiken.”

2015-07-23

Spansk låt, Dalinda

Den här låten hörde jag på ett skivstångspass och trodde först att det var typ grekiska eller nått. Ja, jag vet way off.. Men nix, de visade sig vara spanska (och nu när jag lyssnar så hör jag ju faktisk ett och annat ord spanska). Det säger väl en del om hur omfångstrikt min spanska sträcker sig, haha.

Jag har försökt översätta några ord i texten med google translate. Lets practice spanish! :-)


Text:

Dalinda

Chorus (x2):
Dalinda
Mi alma te llama Min själ ringer dig
Vien en mi cama ???? i min säng
Quiero amarte jag vill älska dig
Dulce nina Söt flicka
Dame tus besos Ge mig dina kyssar
Mirame a los ojos Se mig i ögonen
Jurame tu amor. Svär din kärlek

Verse:
Every night in my mind
I feel the perfume of your skin
Baby I won't deny
You're the lady of my dreams

Prechorus:
Damn I like the way you push
Me slowly up and down baby
Let me kiss ya sexy body
I will be so kind

Chorus

Prechorus

Chorus

Bridge:
Nina dame tus besos         Nina/flicka ge mig dina kyssar
Quiero tenerte en mis brazos Jag vill ha dig i mina armar
Toda la noche en mi cama         Hela natten i min säng
Mi amor, mi amor.         Min kärlek min kärlek.

Byta kamrem? Lämna in eller göra jobbet själv?



Kamremmen blottad, nu återstår bara att byta den!
Ni få som följt den här bloggen vet att jag gillar enkla saker och jag har en bil som är bland det enklaste och pålitligaste man kan ha (inbillar jag mig). En Toyota Starlet från -97.
Nåväl, intervallet för att byta kamrem på den är enligt workshopmanualen 6 år eller varje 9000 mil, vilket nu kommer först. Det var alltså dags nu då bilen är ca 18 år gammal.. och kamremmen alltså aldrig är bytt tidigare. Och nu vågar jag inte ”gambla” längre..

Ska man då lämna in den eller göra jobbet själv?

Vad väljer jag?
Jag väljer att göra det själv!
Varför? Här är några stolpar varför

  • Jo, för jag har skaffat mig massa verktyg för att kunna laga saker själv. Det är synd om de inte kommer till användning, right? 
  • Spar mig, några kronor. Att lämna in skulle kosta 5200 kr på Toyota. Nu kostar det mig bara remmen på ca 350 kr plus några timmar i garaget..
  • Jag gillar att utmana mig lite att testa saker jag inte gjort förr!
  • Jag lär känna bilen bättre. Aldrig fel att ha större förståelse för hur saker fungerar.
  • Gör jag det själv, vet jag att det blir bra gjort. Inget slarv. Kan göra rent etc.

Det var därför jag gjorde det. Men för all del, jag har full förståelse för er som lämnar bort och låter andra göra jobbet och använda tiden till något bättre.

Kolla in mitt blogginlägg på min systersite där jag berättar mera.

Kan berätta att bytet gick hur bra som helst. Det var lättare än jag trodde det skulle vara.

2015-07-22

Aristoteles om karaktärsinställning, förträfflighet och klokhet.

Varning: Dags för filosofiinlägg.. :-) YES, hör jag dig ropa på andra sidan skärmen! ;-)

//Jupp jag menar det.. DETTA ÄR INTE LÄTTLÄST.. //

Let´s go!..
Det här är ett inlägg där jag härmed försöker konkretisera Aristoteles ord om karaktärsinställning, förträfflighet och klokhet. Kanske är det någon som minns att jag skrivit ett inlägg om boken ”Den Nikomachiska Etiken” (översatt av Mårten Ringbom) tidigare. Det här är en fortsättning kan man säga.
Jag tycker vissa stycken i boken är mycket svåra att förstå så jag tar mig friheten att själv försöka tolka det som står, rätt eller fel. Översättaren ska en stor eloge för det arbete som lagts ner, för jag kan tänka mig att det inte var ett lätt jobb! Ett riktigt hästjobb att översätta detta rent ut sagt. Respekt!

Det är väldigt svårt att förklara svåra saker med en enkel text, mitt försök nedan inser jag inte är speciellt lättläst, heller, hahah. Jag ber om ursäkt för det. Det här är bara mina anteckningar från boken, min tolkning, rätt eller fel. (Bear with me).
Texten nedan är alltså ett försök att renodla, konkretisera på något sätt. Meningarna som jag stolpar upp kan tolkas som en slags kraftlös övertygelse från min sida. :-)

//s180 //
Förträffligheten är en karaktärsinställning i överensstämmande med klokheten.

//Egen kommentar: Även Stephen Covey är inne på tesen att karaktär och principer är viktigare än värderingar (The 7 Habits of Highly Effective People)
“Sow a thought, reap an action; sow an action, reap a habit; sow a habit, reap a character; sow a character, reap a destiny.”  - Stephen R. Covey 
//


Förträfflighet = bestående av t.ex. riktig tankegång (närvaro av tänkande, och det riktiga tänkande utgörs av klokheten)

Det verkar vara omöjligt att vara en verkligt god människa, om klokheten saknas, liksom det inte heller går att vara klok i avsaknad av en förtjänstfull karaktär.

//s181 //
Handlingsbeslut inte kan vara riktigt utan vare sig klokhet eller dygd.


Alltså blir våra handlingsbeslut dåliga om vi inte ännu erhållit dessa egenskaper, enkelt.
Jag ser det som en uppmaning från Aristoteles att jobba på sin personliga utveckling, arbeta med sin kunskap och sina färdigheter. Ett annat citat som gör sig påmind:
“Work harder on yourself than you do on your job.” – Jim Rohn


Handlingsbeslut innebär viss målsättning; vi använder vår klokhet eller dygd som hjälp till att utföra det som leder till målet.

Klokheten står ej över visdomen. Inte heller står läkekonsten över hälsan. Hälsan och visdomen står högre i rang.

Tolkar det som att det  är klokheten, den erhållna kunskapen samt erfarenheter som kan bidra till visdomen och hälsans källa. Jag ser alltså klokheten som ett sammanfattade ord (ett verktyg) för något som behövs för visdomen och hälsans välmående.

Jag tolkar det som att Aristoteles ser klokheten som en del av visdomen, Klokheten bestämmer mao. med tanke på visdomen, men ger inte order åt denna.
Klokheten skapar möjligheter till vidare betraktelser samt kontemplation.

//s182, Från SJUNDE BOKEN, [Positiva och negativa karaktärsinställningar], Aristoteles tycks tänka mycket i motsatser, polariteter, kan tyckas vara ett klokt sätt att resonera//

Karaktärsegenskaper att eftertrakta

Förträfflighet eller dygd
Karaktärsfasthet (karaktärsstyrka och uthållighet till det som är gott och berömvärt)
Övermänskliga förträffligheten (heroiskt och gudomligt), som motpol till Bestialitet
En besinningsfull person anses av vissa också vara karaktärsfast och uthållig


Karaktärsegenskaper som bör undvikas

Uselhet, laster (kakia),
Karaktärssvaghet (vekhet och moralisk bräcklighet, hör till det dåliga och klandervärda)
Bestialitet. Överträffar all uselhet (riktigt illa och är tack och lov en sällsynt företeelse bland människor), Bestialitet kan också uppkomma till följd av sjukdomar och perversioner

// s183, ganska lätt att förstå //
”En och samma person anses också ha en stark karaktär och vara benägen att hålla fast vid sina planer, medan den karaktärssvage tillika anses vara beredd att uppge dem.
En karaktärssvag individ är också medveten om att han gör orätt på grund av lidelse, medan den karaktärsfaste i medvetande om att hans begär är fördärvliga av principiella skäl vägrar att följa dem.”


Moraliska förtjänster erhålls bland annat med klokhet.
//s184 //
”Slutligen säger man att vissa personer är svaga för lynnesutbrott, ära och ekonomisk vinning.”

[Karaktärssvaghetens problematik]
Hur är det då möjligt att en person gör en riktig bedömning, men ändå handlar karaktärssvagt? Sokrates ansåg att ingen gör någonting annat än vad denne anser sig vara bäst – om inte på grund av sin okunnighet.
Det tycks nämligen utstuderat (klart) att den som beter sig karaktärssvagt inte tror att denna kommer göra så, inte förrän personen befinner i ett visst känslotillstånd.
I boken lyfts även fram att de flesta är ense om att det finns inget bättre än kunskapen, men att det råder delade meningar om någon kan handla i strid mot vad denne anser är vara ett bättre alternativ.

Jag tolkar det som att det görs en skillnad mellan faktisk kunskap och åsikter och att en person med en svag karaktär inte behärskas av lustens begär när denne är i sinnesnärvaro av kunskap (alltså någon slags medvetenhet plus korrekt kunskap). Annars tycks det inte finnas någon skillnad mellan att vara tygellös och ha en svag karaktär.Här får vi inte klar tolkning av vad Aristoteles själv anser.

//s184 //
”En del anser mao. att alla karaktärsfasta och uthålliga personer är besinningsfulla, medan andra hävdar att så inte är fallet. Somliga kalla åter den tygellösa karaktärssvag och den karaktärssvage tygellös utan att göra någon skillnad mellan dem, medan andra hävdar att det är fråga om skilda egenskaper.
Ibland heter det åter att en klok person inte kan vara karaktärssvag, men så får man stundom höra att vissa kloka och skickliga individer har en svag karaktär.”

En person med svag karaktär behärskas inte av sina lustar. Åtminstone ej när han är i besinning av kunskap, utan möjligen bara då han har åsikter som grund, och i någon mån tappar sin besinning.

Åsiktens eller tyckandes svaga grund belyses således.

Det verkar alltså som att karaktärssvagheten är beroende av huruvida åsikten eller kunskapen (vetande) styr. Gedigen kunskap (fakta antar jag..) är den som kan sätta spjärn mot lustens begär. Åsiktens grund är inte en fråga för en kraftig övertygelse (som sagt; sägs ju vara beroende av kunskap), och därför hyser vi förståelse för att en person faller till föga gentemot kraftiga begär.

Vill vi vara karaktärsfasta måste målet vara att byta åsikter mot kunskaper. //egen tolkning //

Vi ser här återigen att tyckande och åsikter utan fakta ligger på en väldigt lös grund. En analogi kan vara ett hus byggt på sand (dålig grundstomme, dåligt pålat etc.). Som med en stark vindpust (kunskap) blåser omkull. Jag tror vi alla vet hur det känns, när vår fasta övertygelse över någonting visar sig vara falsk, byggt på dålig grund.

//s185, fortsätter med uselheten, bekämpas den med sökande efter bättre vetande eller? Bättre mer hållbar moral? Om det står inget. //
”För uselheten ges det emellertid lika litet någon förståelse som för andra klandervärda ting. Men är det i så fall klokheten som sätter sig till motvärn [och besegras]? Den var ju det kraftigaste inom oss. – Nej, det vore absurt, för då skulle samma person tillika vara klok och karaktärssvag, trots att ingen vill hävda att det är typiskt för den kloke att frivilligt utföra de sämsta handlingar man kan tänka sig.”

Kan då karaktärsfasthet vara något dåligt?
- Ja.
Den är förkastlig om den gör att vederbörande håller fast vid vilken åsikt som helst, speciellt om den är falsk.

Skillnaden mellan att vara tygellös och karaktärssvag
//s188 //
”… tygellös person avsiktligt låter sig drivas av sina begär i akt och mening att man alltid skall eftersträva njutningen för stunden, så är den karaktärssvage inte övertygad om den saken, fastän han i själva verket gör det.”
Hur skiljer man åsikter och kunskaper åt? Det är en riktigt bra fråga!

Ständigt slipande på sågen, ständigt sökande efter bättre svar, uthållighet? Jag har förövrigt en vintermössa där det står "The Search" tillsammans med med några vågor (Rip Curl). på, tycker den signalerar något. :-)

Loggan på mössan liknar lite den här.
Bilden från: http://logovectors.net/the-search/
The Search, Rip Curl.
Bilden härifrån:
http://www.ripcurl.com.au/index.php?spreadingthesearch


//fortfarande s188, avslutar med //
”Om det i så fall är kraftlösheten i övertygelsen som är orsaken till att personer med åsikter är mera benägna att handla i strid med vad de antagit än individer som verkligen känner till saken, så behöver kunskapen inte i detta avseende skilja sig från åsikten. För somliga sätter inte mindre tilltro till vad de anser, än vad andra sätter till vad de vet.”

Sista meningen tolkar jag som att vissa uppriktigt tror på sin åsikt som korrekt ”sanning”, som faktisk kunskap, trots att andra icke anser att de är kunskap som förmedlas. Kanske mer sett som ett populärt uttryck idag ”talking heads”, som jag översätter till ”talande huvud” som åsiktsfyller etern i brist på bättre vetande. Aristoteles är bara lite finare i tonen. :-)