2012-05-20

Veckans rensning, sålde av en vindsurfingbom

Rensningen fortsätter, även om det går lite trögare nu. Jag har ju lite vindsurfingprylar som jag försöker sälja, men det går rätt trögt. Det verkar som antalet utövare har minskat för det är dåligt sug på mina annonserade prylar, trots vad jag tycker är bra pris.

Nåväl, idag blev jag av med en vindsurfinbom till en trevlig västkustbo (jag fattade det som att han höll till i Göteborg) som hade vägarna förbi och var och hälsade på svärmor i Hallstahammar. Han gjorde ett bra klipp när han fick denna felfria vindsurfingom för 350 pix.
Det är kul när grejorna kommer till användning hos någon annan. Bara hängseletamparna, upphalningslinan och bomskyddet kostade mig dessa pengar, boomen fick han på köpet så att säga =)


Local spirit vindsurfing bom Extreme
Local spirit vindsurfingbom såld denna vecka!

Alltid skönt när man blir av med stora saker. Idag är det riktigt skönt väder, ja lite sommaraktigt så man får passa på och ta vara på på den varma solen! Hejdå.

2012-05-11

Veckans rensning - Mobira Cityman, Nishiki Mixte, diabilder mm

Rensningen går sakta framåt. MEN det går framåt. Veckans rensning består i en Nishiki Mixte damram, några diabilder och en lampa som kastades. Den här veckan sålde jag även en blivande klassiker, men samla på prylar måste jag lägga ner. Så därför såldes Nokia-Mobira första handhållna mobiltelefon. En Cityman 900. Killen som köpte den skulle använda telefonen till en 80-tals fest. Hade man råd med en Yuppinalle och var en finansvalp så var man kung på 80-talet, så rätt val! =)

NMT 900 - Mobira Cityman 900 - Blivande samlartelefon?
NMT 900 - Mobira Cityman 900 - Blivande samlartelefon?

2012-05-09

Funderingar kring prylar och rensning


Livets lustiga gång
Min så sakteliga rensning fortsätter. När jag böt till sommardäck nu i slutet av april, så passade jag på att rensa i en byrålåda uppe på vinden. Där hittade jag gamla diabilder som innehöll bilder på gamla klasskompisar från tiden på mediecentret i Surahammar och dess omgivningar. Jag hittade även ett litet batterilyse som det gick att vissla på så tändes det. Tror den lilla prylen köptes från World Import eller möjligen Hobbex (är det någon som minns dom?). Låter som en perfekt sak att ha när man kommer in i ett mörkt rum va, bara vissa till och tänt var det här? Problemet var bara att den ofta drog slut på penlight batterierna på några dagar trots att man aldrig tände den.. Den är säkert mer än 15 år gammal nu dessutom..  It had to go.
Detta blev den dagens skörd att kasta. Lite men alltid något.

Funderingar kring tid och prylar
Om jag funderar tillbaka ett antal år så undrar jag ibland vad det är som gör att i vissa perioder så lockar inköp av diverse prylar så mycket? Är det kanske brist på något annat. Är det för att ha något att berätta för andra, något att visa upp. Något som gör mig mer intressant, är det för att passa in. Är det för att inte framstå tråkig. Är det för att normen säger att om vi inte konsumerar så stannar tillväxten? Är det för att man vill ha erfarenheten av att ägt en viss pryl. Testa vad det innebär att äga en segelbåt t ex? Givetvis finns det också intressen som gör att man/jag tycker mig behöva en sak. T ex en snabbare vindsurfingbräda, en ny amatörradio som klarar mer än den gamla osv. Något att fylla ens tid med? Kanske är det även brist på kärlek som gör att man fyller ut tomrum med något annat? Numera kan jag nästan känna mer lycka att bli av men en pryl än den kortvariga ”lycka” jag upplev vid inköpet. Befrielse och glädje, trots att jag har gått ekonomiskt back på det hela. Det låter ju som bara positivt, lycka att inhandla och lycka att sälja? Njaa.. viss ångest infinner sig ofta däremellan. Jag frågar mig varför har jag köpt den där saken när den bara står? En pryl kan ta värdefull plats och vara i vägen, den kan orsaka mycket svärdomar just på grund av detta.. Jag tycker dessutom inte att det är speciellt kul att sälja saker. Försäljning kan innebära allt från jättesmidiga köpare till dom som velar, vill att man håller saken (för dom var först att ringa), för att senare ge besked att dom inte har pengarna osv. Folk som gör allt för att pruta och snacka ner prylarna. Däremellan har man då avvisat ett flertal andra intresserade (i bästa fall).
Intresset för prylarna kan ibland vara minst sagt svagt. Tänker främst på vindsurfingprylarna jag försöker bli av med, den marknaden känns som den dött. Det känns som antalet aktiva utövare har minskat, eller så anses mina prylar för gamla och omoderna för dom ofta ”hippa” vindsurfarna som vill ha senaste modell och riggen i 100 procent kolfiber.
För att inte tala om all tid som går åt att invänta folk som ska komma och titta på prylarna man säljer. Många gånger har lediga helgdagar gått åt pga. av att man/jag måste vänta in folk som sen visar sig vara försenade och så vidare.

Tänk all tid man lagt på att samla på sig alla prylarna som sedan mest blivit liggande. Jag tycker ibland att utforskandet kring en viss produkt är också en del av det roliga. Att jämföra för och nackdelar och sen göra ett riktigt bra val (så man inte ångrar sig), det är lite av grejen.
Det måste vara det primitiva i en som gör att man tycker prylar/saker/kläder är något man bör samla på sig? Speciellt ”Bra att ha” prylar. Förr i tiden var detta troligen en strategi att överleva, att ha saker att byteshandla med. Inte kasta något som kunde komma till användning. Det fanns då inte lika mycket överskott av prylar och saker. Men idag när det finns skyddsnät för det mesta, är det då vettigt att samla på sig (bara för att man kan)? Är det vettigt att följa impulsen att ”en sån där” vore kul? Sen blir den saken ofta stående och man för vidare sitt köpbehov på någon annan pryl. Mitt svar: Nej, det känns inte speciellt vettigt. Prylar har en tendens att låsa fast en person. Ju mer prylar och ägodelar, desto mer fast i det geografiska området. Prylarna kräver också mycket omsorg och vård, inte något en vanlig person kan leja bort. För att inte tala om stöldrisken som ökar med varje pryl som tillskaffas.
Tänker man lite rationellt (och inte så känslostyrt) på det hela känns det som ett sjukt beteende egentligen: Först tiden att samla och hitta på, läsa och jämför vad man vill ha osv. Och sedan några år sedan att antingen kasta eller att försöka sälja etc. Kunde man inte använt tiden till något bättre. Var och en bestämmer vad som är meningsfullt för dom. Vissa anser säkert det, vissa inte.
Kasta saker gå ju relativt lätt att göra, men det känns för mig bättre att åtminstone försökt sälja innan det är dags för soptunnan. Även för miljöns skull känns det bättre att någon annan övertar ”prylen” istället för att den kanske eldas upp i återvinningsprocessen.

2012-05-04

Tankar kring fantasi, vilja och båtkonstruktion - Sven Yrvinds bok 'Konstruktören'

Jag har hittat en intressant bok av Sven Yrvind. Det märks att det finns mycket kloka tankar i den här boken. Jag har alltså just börjat läsa hans bok: Konstruktören - En Oceanseglares Väg -. Hittills verkar boken riktigt bra. Det är bara att erkänna, jag gillar att läsa böcker om frihet. Jag hoppas bara att jag själv går från teori till handling inom en inte alltför avlägsen framtid. :-)

Nedan följer ett utdrag, vi börjar på s16:

"Hos författare och uppfinnare måste viljan och fantasin gå en delikat balansgång. Dominerar viljan, kväver den kreativiteten. Tar fantasin överhanden får skapandet varken struktur eller verklighetsförankring. Havet har ingen fantasi. Han är liemannen som hänsynslöst mejar ner alla försök till orealistiska konstruktioner och inte accepterar några ursäkter. Men havet är en bra skola för den som söker sanningen.”

/* s26-s27 */

”Täta luckor och ett ventilationssystem, som inte släpper in vatten ens när båten ligger uppochner, håller boendeutrymmet torrt. Ett tjockt starkt isolerat kompositskrov skyddar båt och besättning. Osänkbarhet garanteras av en lätt sandwichkärna som har flytkraft och stabiliteten är baserad inte på barlast utan på last med flytförmåga. Den lätta tjocka sandwichkärnan håller besättningen varm. Fönster tjänstgör som kondensatorplattor. Det håller fuktigheten inom rimliga nivåer. Låsbara fack och nät över kojer gör att last och besättning ligger kvar vid kapsejsningar. Masten får sin styrka genom att vara flexibelt stagad, kort och spridarlös. Däck och överbyggnad är utformade så att deras flytkraft i alla kantringslägen ger en självrätande båt. Tack vare dessa och andra idéer kan båten ge sin besättning en inre miljö med homeostas. Med båtar byggda efter sådana principer kan man färdas säkrare och i större komfort över stormiga hav. Nya destinationer kan nås

Mina båtar är problemlösningar.”


Jag ser fram emot att läsa vidare! Har du någon bok du varmt rekommenderar? Jag är alltid nyfiken på att hitta något läsvärt! :-)

2012-05-02

Exempel på onödigt skit man köpt - kvitto

I slutet av sommaren 2008 fick jag för mig att bjuda på en gammal mobiltelefon på Tradera! Det var en stor klump, en Mobira Talkman 320 gjord för NMT 450 (Nordisk Mobil Telefoni). Slut priset hamnade på 205 kronor. För att åka och hämta telefonen gick det dock åt minst en halv dag (25-30 mil fram och tillbaka). Visst är det trevligt med utflykter, men det går också åt mycket tid att sitta i en bil. Givetvis gick det inte att ringa på telefonen. Tanken var väl god kanske. Tänkte ev. bygga om den till en amatörradio för 70 cm, men som med så många andra planer blir det sällan realiserade.

Vad har hänt sedan 2008?
Nu har jag gjort mig av med denna mobiltelefon, jag fick 20 kronor för den på en radioamatör auktion..

Bara ett litet exempel på slöseri med tid mm. Det hade nog varit bättre att avstå...

Kvitto:
Kvitto på gammal mobira mobiltelefon
Jag skriver mest för att försöka hindra mig själv från att begå samma misstag.. =)

2012-04-24

Skåpbil: Chevrolet G20 van 1987 - funderingar kring ägande. Fördelar vs nackdelar. (Auktion)


Kviberg överskottslager har en fd polisbil i form av en stor tung Cheva van. Den har tillhört Rikspolisstyrelsen (Stockholm). Denna är nu ute till auktion, auktionen går ut imorgon 2012-04-25. Försäkringsbolaget är Kammarkollegiet. Skatten betald, så bara där finns några tusen att hämta.

Det sitter troligen en 5.0 liters 305:a i den. 127 kW som man får reda på i annonsen talar för detta.

Den har bara gått 5284 mil enligt mätarställningen! Den kan alltså vara i grymt fint skick. Det står också i annonsen att karossen är väldigt fin för sin ålder (bla bla). Dessa gamla skåpbilar finns bara med automat. Oftast 3växlad med overdrive (lockup) funktion. Lockup funktionen ska bara användas vid motorvägskörning för att inte slita på automatväxellådan (har jag läst).

Vad mer? Jo, det är körförbud på denna bil och det står även i informationen att värmepaketet läcker. Den biten borde kunna temporärt lösas genom att koppla sig förbi värmepaketet. T ex koppla ihop slangarna som går till värmepaketet med en ihålig pinne eller t.ex. ett bockstyre till en cykel och några slangklämmor. Men jag vet inte dimensionen så svårt att förbereda. Känns inte som om jag vill hålla på och leta detta imorgon kväll (när auktionen är avgjord).

Tyvärr står objektet i Göteborg.. Vilket betyder massa krångel, chansande osv. Kommer bilen gå att köra hem, håller den osv. Att köpa en bil osett är risktagande och kan ge en massa problem.. Problem är något jag helst vill undvika. Vill lägga min tid på annat så att säga. Förnuftet säger att vänta tills du hittar ett objekt närmare där du bor.. Badrumsspegeln säger också ”fokusera på det meningsfulla”, är detta köp meningsfullt? Mycket tveksamt.

Så frågan hjärnan  ställer sig.. om och om igen (i köpiverns lust). Ska man slå till osett på denna? Känner ni igen den velande känslan, köplusten som vill stillas?

Ägarhistoriken ser ut så här:

<><> <><><><> <><> <><> <><><><><><> <><> <><> <><><><><><> <><><><><><> <><><><><><> <><><><><><> <><><><><><> <><><><><><> <><><><><><> <><><><><>

Nuvarande ägare fr o m

2011-05-19

Rikspolisstyrelsen

Box 12256

102026 Stockholm

Tidigare ägare fr o m

1987-12-08

AB Möllers Frukt & Blommor

Stavershult 211

266 95 Munka-Ljungby

Tidigare ägare fr o m

(Inköpare av fordon från början)

1987-03-12

Ådalens Invest Aktiebolag

Ödsg 19 / Lennart Rylander /

872 36 Kramfors



Fordonet är belagt med körförbud 2011-03-01 och är lastbilsregistrerat (LB). Max 2 personer totalt. = Inte speciellt atraktivt.

Vid senaste besiktning (2010-02-11) noterades en mätarställning på 47711 km. Vilket innebär att den har gått 5284-4771=513 mil sedan sista besiktning.

 Bilder på utsidan:

Chevrolet G20 Van 1987
Chevrolet G20 Van 1987







Rost på reserhjulshållaren / Corrosion - rust

Denna bil köptes alltså in i maj 2011 av Rikspolisstyrelsen, det innebär att den måste ha varit obesiktad och belagd med körförbud redan då. Sedan verkar man inte besiktat den utan den har troligtvis bara stått overksam i deras ägande. Det är ganska lätt (för mig) att fantisera ihop vad den tänkt användas till hos Polisen. Spaning, knarkspan i skumma kvarter? Eller har Polisen rätt att beslagta bilar, och detta är en sådan. Det går att spekulera ihop en bra story hur som helst!

Den är utrustad med en gasolvärmare och inredningen ser byggd ut för gömma sig i den. Svart inredning, mörka rutor och mörka skynken för fönstren. Detta kan i och för sig ha skett av tidigare ägare, men varför bygga en så mörk inredning i den i sådant fall. Tittar man på registreringsbeviset så står det: Kaross: Skåp - Kontorsinredning (24). Kontorsinredning för poliser? Frågorna är många och det gör bilen lite extra intressant tycker jag.
Inredningsbilder mm
Fd polisbil - inredning för spaning? / Former Cop surveilance interior?
Fd polisbil - inredning för spaning? / Former Cop surveilance interior?

Huvudbrytare och elskåp - Head circuit breaker
Huvudbrytare och elskåp - Head circuit breaker

Propangas behållare saknas - Propan container is missing
Propangas behållare saknas - Propan container is missing


Propane Heater - Propanvärmare - För att hålla spanande poliser varma
Propane Heater - Propanvärmare - För att hålla spanande poliser varma? Eller var det tidigare ägare som värmde sig med hjälp av denna?



Chevy van interior - Inredning Cheva van 1987
Chevy van interior / Inredning Cheva van 1987


Bilen kan så klart även ha denna inredning från tidigare ägare, som var AB Möllers Frukt & Blommor. Kanske har den använt på något torg och endast körts fram och tillbaka. Frukt och blommor som sålts på ett fiskartorg?? Endast använts på sommaren osv. Vinterdäck saknas. Tittar man ba

Årsmodellen på Chevan är av årgång 1987.

Motor: 127 kW (vilket innebär att det troligen sitter 5,0 liter V8 i den, det sägs också att 1987 kom  TBI (Throttle Body Injection) på Chevrolet van). Jag pratade dock med en arbetskamrat (LT Lasse) som sa att man sen då kanske borde byta till TPI, där varje cylinder får egen insprutning (nytt insug alltså) istället för den här varianten som verkar sitta i samband med förgasaren/na?

Årsskatt: 3197

Jag är i valet och kvalet om jag ska slå till (edit: jag var när jag skrev detta).

Nackdelar:

  • Väldigt bensintörstig. Blir väldigt dyrt att köra omkring i den. Räkna med runt 2 liter milen vid körning i stan. Det är mer än dubbelt mot vad min nuvarande Kia drar..
  • Okänt skick – måste åka ner och titta innan. Vad är skicket, vad är den värd?
  • Tar mycket tid, lättare att hitta något närmare
  • Tar stor plats (går inte in i vanligt garage som brukar vara på ca 5m och dörröppning på 2meter

Den här Cheva G20 Van mäter
<><> <><> <><><> <><> <><> <><>

Längd, mm: 5450

Bredd, mm: 2020


  • Många föredrar 350 istället för 305 motor, det här verkar vara en 305.
  • Det sitter troligen inte en 700 automat i den, vilket av många sägs vara att föredra.
  • Troligen ganska svårsåld (om jag blir missnöjd). Man ser att många ligger kvar länge på blocket osv.
  • Går inte in i garage där jag bor.
  • Värmepaket trasigt, kan jag fixa det temporärt och ändå köra hem?
  • Körförbud
  • Kanske mycket annat okänt strul?

Fördelar

  • Skattefri om 5 år.
  • Följer med gasolvärmare, kanske något som man kan ha användning av.
  • Billig i inköp i jämförelse med tex motsvarande skick av en Vw T3 Transporter. Det känns som att dom ligger högre i pris, pga av lägre bensinförbrukning.


Just för tillfället drabbas jag med mig själv om jag verkligen bara är köpsugen och bara köper på mig problem. Prylar är lika med problem. Skaffar jag bara en stor pryl, som kommer kosta mig tid och pengar och engagemang. Jag  som egentligen snarare hade tänkt mig en välskött Toyota Hiace, och det är egentligen inte bråttom. Jag sitter inte i sjön så att säga.

Ska jag köpa denna och bara ha stående, ställa min nuvarande bil på jobbets parkering? Ska jag försöka sälja bort min nuvarande bil? Kommer grannarna gnälla på att den är för lång och bred för att stå på en vanlig parkering?
Kanske har dom svårt att ”baxa” in sina bilar i deras garage när det står en lång Van på parkeringen framför deras garage? Var ska jag sedan göra av min befintliga bil, sälja iväg den, eller rent av skrota den. Neh, tycker det vore synd. Tjaa, det blir lite omständigt i varje fall. Problem som måste lösas.

Samtidigt är det inga stora pengar vi pratar om. Administrationsavgiften verkar hamna på några tusen, ett par resor till Göteborg. Säkert hamnar priset i alla fall under 20 papp totalt. Kanske ska jag ta ledigt imorgon och åka ner och titta på den? Satsa en ledig dag och energi på att göra en liten utflykt ner till Göteborg. Är den verkligen i toppskick så kanske man ska slå till, annars skiter jag i det och åker hem. Är det värt att ta en ledig dag för att stressa ner fram och tillbaka över en dag? Hmm många frågor.. Tveksamt. Skulle det varit i sommar så hade man juh kunnat passat på och semestra lite, men nu.. no, not so much. För Kallt, punkt. Visst finns det varma kläder, men nix jag föredrar mindre kläder på semestern. 
Funderar vidare:
Om jag skulle åka ner, då måste jag ta med mig verktyg för lite enklare mekaniskt strul. Kunna fixa felet med värmarpaketet och sen fixa en försäkring och sen chansa på att bilen håller vägen hem, en nätt liten tripp på ca 30-35 mil om allt går som det ska. Men jag kan ju också bli stående och bli tvungen att ringa bärgare och hela baletten. Svårt att veta skicket.

Om jag slår till så måste jag lämna bilen som jag kör ner med (alltså nuvarande Kia) någonstans. BÖK, jag vill ju såklart hitta en parkering som inte kostar något.. Det kommer ta tid att hitta ett lämpligt ställe, och jag vet att Göteborg sedan tidigare semestrar är ena rackare på att ta betalt på de flesta parkeringar. Speciellt åt kustsidan, typ Fiskebäck och liknande. Svårt att hitta gratisparkering, (jämför här med Varberg som är mycket turistvänligt).

Näee, jag känner att jag helst vill undvika problem och bök, parkeringsböter och allt, och vill jag verkligen ha en gammal amerikanare.?? Tjaa vore kanske coolt? Lyxigt med mullrande miljöovänlig V8. Givetvis skulle det inte bli så många mil en sån här bil rullade varje år. Det är lite av en entusiastbil. Jag vill ju ändå se mig som miljövän.
Jag har idag pratat runt med lite folk på jobbet och det känns som om dom flesta vill avråda från att köpa den. Det är väl därför som bilen säljs till ett riktigt bra pris och det verkar vara få intresserade av dessa bensinslukare. Priset på en liter bensin ligger när detta skrivs på ca 16 kr / litern.
Jag ringde upp Kvibergs Överskottlager och fick då veta att det finns ett reservationspris. Jag fick tyvärr inte veta vad det var, så det kan ju vara betydligt högre, och göra det hela mindre intressant. Jag försökte även få tag i dom som provkört bilen (på Kvibergs) för att få ett utlåtande, men dom var mycket upptagna med provkörningar. Efter ett antal samtal så sa kvinnan jag pratade med att någon av dessa killar skulle ringa upp om jag lämnade telefonnummer, vilket jag gjorde. Det har dom inte gjort än och då känner jag att det får kvitta. För många osäkra parametrar. Skulle det verkligen vara något att ha så kommer priset troligen att dra iväg ändåså. Välskötta fåmilare brukar få folk sugna. Dock vet jag inte läget riktig när det är en sådan här bränsletörstig Chevrolet Van G20..

Skönt att skriva av sig, det hjälper mig att tänka, att få saker på ”pränt”. Jag känner alltmer att jag skippar budgivningen på den där auktionen och väntar in ett annat objekt istället! YES!

Jag ska hålla ett öga på budgivning och meddela vad som händer. Än så länge är det ingen som gett något bud. Utgångsbudet ligger på 8000 kr, reservationspriset är okänt. Man vet inte förrän man börjar bjuda om man är högste budgivare. Allt för att pressa priset. 

2012-04-21

Radio Sweden - Svensk radio utomlands nerlagt och "Bo på gården" länkar för mobilt resande

När man lever mobilt kan det vara "meckigt" med tillgång till Internet, det är också på något vis skönt att slippa informationshetsen. Helt enkelt har man Internet blir man sittandes där för mycket. Däremot tycker jag att det är trevligt att lyssna på radio. Det är alltid intressant att höra väderrapporten via VHF-radion tex. Allting behöver inte bli digitalt.

Ett trevligt inslag utomlands var svensk radio utomlands, kolla in Radio Sweden. NIX inte mer!Tyvärr verkar Sveriges Radio tagit bort sändningarna över kortvåg, vilket gör att man måste ha tillgång till Internet... och har man tillgång till Internet (med allt utbud) så lär man inte ägna tiden åt att lyssna / läsa på Radio Sweden hemsida.. Synd tycker jag att kortvågssändningarna har upphört! Får väl lyssna på annat på kortvågen istället..

(analoga kort- och mellanvågssändarna fortsatte till den 31 oktober 2010, då Sveriges Radios sändningar på kort- och mellanvåg upphörde)

www.sr.se/rs

Bra länkar för mobilt resande:

Ställplatser med tömningsplatser i bla nordtyskland, men även andra länder verkar finnas:
www.eurocampingcar.com

(välj English och sen "Motorhome areas in Europe ")


Bo på gården länkar - ät på gården och sov sen i husbilen på parkeringen. Använd Google Translate för översättning. Med dessa länkar ska ge en hint om var dessa ställen finns. Kanske måste man bli medlem, vet ej.
Frankrike:
www.france-passion.com

Italien
www.fattoreamico.it

2012-04-16

Confucius citat om livet

"Life is really simple, but we insist on making it complicated." - Confucius

2012-04-07

Nintendo 8bit, cdskivor, Game & Watch spel sålt på auktion (Rensa i röran med Feng Shui)

Jag var och lämnade in mina cdskivor till auktion för ett par månader sedan. Två stora bananlåder med cdskivor, uppskattningsvis ca 300 st. Jag har sparat ett tjugotal, mina absoluta favoriter. 400 kronor såldes skivorna för. Tragiskt, undrar hur mycket pengar man lagt på inhandlande av CDskivor, men jag har ju å andra sidan fått bra musik också. Nu känns det dock skönt att rensa och gå vidare. Friade upp en hel del plats i mitt linneskåp där skivorna förvarades.

Sålde även mitt gamla 8bitars Nintendo och en drös med spel. Även Nintendo Game & Watch spel, typ Donkey Kong och Popeye. Även ett Gameboy plus en massa spel.

Blev i alla fall sålt. In kom ca 1700 kr, Kashing! :-) Hoppas prylarna kommer till nytta och uppskattas!

2012-04-01

Dagens rensning - en HP scanner

Den här datorscannern har inte använts på ett par år. Dvs det var dags att kasta den, sagt och gjort!

HP ScanJet 3300C stöds inte av Windows 7, (dagens rensning)

Isolering

Isoleringsmaterial är viktigt för att hålla sig varm på vintern och sval på sommaren.

Det är lite av en djungel av material där ute.


Det här är mina anteckningar runt ämnet.

Om man tittar på vad en av dom bästa husbil och husvagnstillverkarna använder som isolering så använder t ex Kabe Ecoprim isolering. Ecoprim är rosa till färgen.
Det går att läsa mer här: http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Ecoprim.pdf

Frigolit är ett vanligt namn på cellplast, alltså någon form av celler av plast, säger egentligen inte så mycket va?

XPS (Extruerad PolyStyren), även kallad Styrofoam
extruderad cellplast och är ett jämnare material än cellplast av EPS-typ (expanderad polystyren). Den väger även mer, tål högre tryckbelastningar och ger ett ännu bättre skydd mot fukt. XPS cellplasten kan man också slipa till med sandpapper.

Det är ganska stor skillnad i pris mellan EPS och XPS.

Prisjämförelse på samma storlek av skiva hos Byggmax:
1200x600x50 mm

Cellplast S80 EPS 24,90 kr
Cellplast XPS200 72,75 kr

Bauhaus säljer också XPS, men då i paket om t ex 8st. (615x1265x50mm).

Personligen skulle jag inte använda den här lätta ofta kallad "frigolit" varianten. Dels för jag har hört att den kan gnissla och att den inte är bra vid eventuell brand.

2012-03-31

Citat om enkelhet

”Everything should be made as simple as possible, but not simpler”.
//Albert Einstein


”Mångfald skall inte förutsättas om det inte är nödvändigt”//Engelske filosofen och franciskanermunken William Ockham

”Less is more”
//Arkitekt Ludvig Mies van de Rohe

"Simplicity is the key for technology to enrich peoples' lives"//Kai Öistämö, Senior Vice President, Mobile Phones, Nokia

Mitt första mobila boende - en husvagn - Fiab 480

Jag har alltid varit nyfiken på ett annorlunda boende än det vanliga, dvs lägenhet eller hus. Jag har alltid sökt ett billigt boende, låga fasta avgifter. Att lägga all inkomst på ett boende har aldrig varit min grej. Tänkte jag skulle berätta lite om min ungdom och mitt första större inköp..

När jag var i 16-17 års åldern köpte jag min största "pryl" hittills. En gammal husvagn från 70-talet. På grund av diverse omständigheter så var jag grymt sugen på ett eget boende. Så efter att ha sommarjobbat så hade jag lite pengar över och kunde söka upp ägaren till en husvagn som jag hade lokaliserat på ett industriområde i Västerås.

Inte min Fiab 480, men ungefär så här såg den ut :-)
Husvagnen var en Fiab 480 som såg lite övergiven ut, rätt sliten med andra ord. Jag tänkte att jag kunde ju ge ett bud och se om det gick. Så via registreringsnumret sökte jag upp ägaren. Jag ringde på hos tjejen som stod på registreringsbeviset och sa att jag var intresserad av hennes husvagn och att jag kunde tänka mig betala 3000 kronor för den. Det erbjudandet nappade hon på. Nu var jag ägare till en gammal husvagn. Jag hade varken körkort eller bil. (Jag körde bara en lätt motorcykel på den tiden).

Första problemet var ju att flytta på husvagnen, men det gick genom att jag fick betala en hundring varje gång husvagnen skulle förflyttas. Jag fick hjälp av en kompis som hade en epatraktor som kunde flytta på husvagnen då och då. Jag var tvungen att flytta på den eftersom jag inte hade råd med någonstans att ställa den. Jag tyckte småbåtshamnen var ett mysigt ställe så jag ställde husvagnen där på en parkering. Där fanns även elstolpe. Sköutsikt och allt! Inte illa!

Det kändes jättemysigt med ett eget litet hem. Husvagnen utrustade med inhandlad bilstereo och några högtalare. Batteri togs från mijöboden där båtägarna lämnade sina gamla blybatterier. Nu fanns det till och med musik i husvagnen inte illa!
Det dröjde dock inte så många dagar innan det satt en röd lapp om att husvagnen behövdes flyttas, annars skulle den bogseras bort osv. Park & Idrott var dom som satte på lapparna, (idag heter dom nog något annat). Ja så där här höll det på. Vi flyttade runt på husvagnen och fick strax en ny röd lapp osv. Regskylten hade skruvats bort så det inte skulle bli böter. Jag bodde inte i husvagnen utan tyckte det var så skönt att komma hemifrån och slippa ifrån allt tjafs, så det var mest därför jag skaffade husvagnen. Jag var inte heller säker på om jag skulle få bo kvar, då min mamma hade gått bort några år tidigare och jag nu bodde tillsammans med min styvpappa som hade alkoholproblem och extremt nerkörd ekonomi. Jag kände mig inte trygg hemma helt enkelt. Registreringsskylten på husvagnen plockades bort, så polisen visste inte vem som var ägare, men jag märkte att dom hade varit där med tejprullar.

Eftersom förflyttningarna blev ganska ofta (=dyrt för en pojkspolings ekonomi) tyckte jag det var bättre att skaffa en egen bil, så jag köpte en gammal Volvo 142 för 500 kronor. Bilen var dock inte besiktad utan det var körförbud på bilen men den gick utmärkt att köra. Så med hjälp av denna fortsatte jag att flytta runt husvagnen till olika ställen. Jag vet att det inte var speciellt klokt, men det fanns inte så mycket klokhet i mig i ungdomens dagar. Det blev också flertal inbrott i husvagnen och den började att kännas mest som en belastning. Bara en sådan enkel sak som en punktering var en stor grej på tiden. Extremt dåligt med pengar och ingen kunskap vad man skulle göra. Vi körde runt med husvagnen med punka tills gummit helt snorde fast i hjulupphängningen..
En dag ringde polisen hem till min styvpappa och undrade om jag var ägare till en bil och en husvagn som stod på en åker... (tyckte det var rätt bra gömställe när det var mörkt, mindre bra på dagtid, syntes lång väg hahah). Nåväl även jag tyckte att husvagnen och bilen stod rätt så gömd, så tyckte givetvis inte markägaren detta som hade ringt och anmält bilen till polisen (registreringsskyltarna satt kvar på bilen).
Det blev ett j-vla liv därhemma, när min styvpappa fick reda på att jag ägde en bil och en husvagn i 16 års åldern. Han hade inte haft en aning om detta tidigare..  Ja jag inser att måste framstått som en huligan, nu när jag tittar tillbaka på den tiden, men det var min verklighet då.. Det kan inte varit lätt för min styvpappa under den här tiden, jag var nog inte så lätt att kontrollera, inte han heller för den delen.

Efter att ägt husvagnen något halvår hade jag fått nog av strul och oro att någon skulle ringa.. såå.
Det hela slutade med att husvagnen skänktes bort till några zigenare och bilen skrotades strax därpå. Det var väldigt skönt att bli av bekymren helt enkelt.

(Jag vill påpeka att min relation till min styvpappa sedan dess har blivit bra. Vi båda hade det jobbigt efter att min mamma gick över till andra sidan. Vi har sedan dess etablerat en bra relation igen.)

Syfte med bloggen och lite om mig

Tanken med denna blogg är att dokumentera min väg mot mer frihet och förhoppningsvis mer enkelhet.

Jag har fundereat och försökt analysera när jag mår som bäst. Jag har nog kommit fram till att det är när jag upplever frihet. Riktig frihet! Det finns något djupt i mig som älskar att bestämma min egen vardag, kunna ta egna beslut och göra det som faller en in. Leva nära känslorna av frihet Ofta har jag känt mig som lyckligast när jag varit "ledig" från lönearbete och fått vara nära naturen och bara "softa" omkring i sol och värme, vara utomhus. Leva i nuet, njuta av upplevelser och trevligt umgänge.

Jag har tidigare, (jag jag anser att jag numera är förbi den perioden) samlat på mig alltför mycket prylar, prylar som liksom gör att man blir mindre fri, men det insåg jag inte då.. Har man för mycket materiella saker blir det svårare att flytta, att bara ta sitt pick och dra går inte. Jag har känt mig fastlåst av tankar som "var gör jag då av MCn om jag flyttar". "Var ska jag ha mina vindsurfingprylar där någonstans?". Kort och gott har alla prylar gjort det svårt att röra på sig. Plus att man alltid måste försöka "skydda" alla dessa prylar mot stöld osv. Ju mer prylar, desto mer stölder utsätts man för. Något som också skapar irritation.

 Hur började allt prylsamlande? Jag har alltid haft svårt att stå emot "bra affärer", lockande priser på föremål som jag tycker är mer värda. Ofta begagnade eller kraftigt nersatta priser. Kanske var "prylarna" inte inte mer värda i monetära termer men Jag tyckte att dom av någon anledning förtjänar ett högre värde eftersom det är så bra kvalite eller design eller vad för nu är för skäl man nu hittar på för att rättfärdiga köpet.
Mitt tidigare levene har alltså resulterat i väldigt mycket prylar. Både stora som som små. Kanske berättar jag något om detta senare. Hur som helst, dessa prylar kräver plats och utrymme, något som oftast kostar pengar. Och vill man inte dra på sig mer kostnader i form av utrymme så blir rätt mycket prylar även i lägenheten. I mitt fall har jag upplevt det skämigt att ta hem folk och se alla cyklar som jag har i lägenheten t ex.
En annan sak är att det går tyvärr inte att något "fint" utomhus då prylarna i princip alltid utsätts för klåfingriga typer, tjuvar och folk som har svårt att respektera skillnaden på mitt och ditt. Det har ofta räckt med att man tex glömt en motorcykel ute en natt och nästa natt så har någon försökt sno den. Så ofta patrullerar tjuvarna där jag bor.

När detta skrivs är planen att fortsätta rensa bland prylarna, jag har redan börjat sen en tid tillbaka. Prylberget har minskat betydligt. Jag har lite för svårt att bara kasta prylarna eller ge bort dom. Jag vill gärna försöka sälja dom innan dom ges bort eller kastas. Det är samtidigt lite jobbigt att sälja och rensa bland prylarna, men när beslutet är taget brukar det gå bra.

Målet i framtiden är att bosätta sig i någon form av mobilt boende, ha lätt för att resa, lätt för att uppleva, mer tid. Mindre brus, mer reflekterade, förhoppningsvis mer kvalité. Detta liv innebär betydligt mindre prylar.

Enkelt uttryckt finns det en matetatisk formel som uppmuntrar för ett bättre liv:

Tid * Frihet = Liv


Jag kommer alltså här att dokumentera min väg och "resa" mot förhoppningsvis mer frihet.

Att göra detta kommer också vara till hjälp för mig själv att hitta motivation och skälen till varför jag gör som jag gör. Säkerligen kommer jag ifrågasätta mitt agerande under vägen och då tror jag att bloggen kan vara ett stöd.