2015-05-31

Tankar om att något måste förändras


En av mina mest motiverade förebilder är Jim Rohn. En stor affärsfilosof som jag skrivit om tidigare. Jag gillar hans föreläsningar, så vis. Jag brukar hylla hans årsdag (5 december) i någon form (han har gått bort sen ett antal år, 2009). Jag brukar hjärntvätta mig själv lite med just hans föreläsningar från tid till annan. Speciellt när jag känner mig olustig eller något sådant. Kanske speciellt när jag känner mig vilsen eller någon slags tomhetskänsla gör sig påmind. Hur det än är så går livet lite i dalar. Ibland är allt positivt och framtiden ser ljus ut och ibland händer det att något känns fel, eller att man drabbas av något slag ”olustkänslor” som det inte går att riktigt sätta fingret på. Då är ett ypperligt tillfälle att lyssna på Jim Rohn.

"The most important question to ask on the job is not "What am I getting?" The most important question to ask on the job is "What am I becoming?" -- Jim Rohn

"Don’t wish it was easier; wish you were better. Don’t wish for less problems; wish for more skills. Don’t wish for less challenges; wish for more wisdom." -- Jim Rohn 
"I used to say, "I sure hope things will change." Then I learned that the only way things are going to change for me is when I change." -- Jim Rohn 
"If you don't like how things are, change it! You're not a tree." -- Jim Rohn

När jag läser eller hör Jim Rohns citat så blir jag påmind om att jag har ställt fel frågor till mig själv. Trots att jag hört dessa citat så många gånger så tar det ändå lång tid innan jag faktiskt agerar. För förändring är svårt. Jag har liksom hoppats på att annat utanför mig själv ska förändras. Det är som jag naivt lämnat över ödet till någon slags slump. Fungerar ju rätt dåligt egentligen. Jag måste ställa de tuffa frågorna. Och jag måste göra något om jag vill ha förändring.
"What am I becoming?"
Vad blir jag? Och det som jag håller på att bli, gillar jag det? Tar mig det lönearbete som jag just nu spenderar en stor del av mitt liv mig åt det håll jag vill bli?

-   Nej

Så enkelt kan det vara..
Alltså måste jag förändra något. Det har gnagt en tid, stället där jag jobbar tycks gå åt fel håll. Mer krångel, byråkrati och toppstyrning. Inte riktigt min melodi. Jag har därför bestämt mig för att söka ett annat jobb. Som alltid är sånt lite läskigt för en trygghetsnarkoman, man vet ju vad man har, men inte vad det nya innebär. I princip kan det bara bli bättre eller sämre, aldrig lika. Och man får aldrig veta förrän man agerar och testar. Kasta sig ut i det okända.

Tyvärr hittade jag ingen jobbannons som lockade i Västerås, så jag har nu sökt ett jobb i Stockholm. Är alltså inte främmande för att flytta dit.
Ett första steg mot något nytt. Det har blivit ett gäng med turer till Stockholm för intervjuer. Först en rekryteringsfirma, 2 stora psykologiska tester och sen massa besök där jag sökt jobbet. Rekryteringsprocesserna idag är ingen lek alltså... Tre referenser tilll människor jag jobbat med har jag lämnat. Lite spännande att se hur det går.

"Om du inte gillar hur saker och ting är, ändra det! Du är inte ett träd." - Jim Rohn
"Jag brukade säga: "Jag hoppas verkligen att saker kommer att förändras." Senare lärde jag mig att det enda sättet saker och ting kommer att förändras för mig är när jag förändras." - Jim Rohn
Så riktigt!

Jag hade äran att besöka detta ställe i samband med att träffa personal som jobbar där. De verkar trevliga!

Orienteringskarta hos Solnaverket.

En mer överskådlig bild av verksamhet. Här bredvid Huvudstabron.

Känner du att du inte blir och står för vad du vill? Det går att ändra på.. Hur det än är finns det hur många möjligheter som helst därute. Du kanske bara måste lära dig se dem, och förmodligen göra upp en plan för att nå dit.
Trevlig helg på er!

2015-05-24

Dags för Yoga

Det är så skönt att starta dagen med ett pass av harmonisk Yoga. Jag brukar starta igång lördagarna med att gå på Friskis cityyoga. Medidationen på slutet är verkligen avslappnande efter att ha gjort lite solhälsningar och annat.

Yoga på Friskis, City
Den här bilden tog jag en annan lördag. Friskis i Västerås har tre anläggningar varav detta är lilla salen i City. Ja, valet av parkett kan tyckas vara lite konstigt. Det är för hårt för en träningssal.
Efter det brukar jag köra lite gym och sen är det inte dumt att "lyxa" till det och åka och käka på Mickes husman. De har ofta bra mat där.

Mickes husman. Ett matställe på Erikslund där vanlig mat serveras. Husmanskost.
Lax och potatis. Sallad och dryck ingår. Den här dagen var det även äppelpaj till efterrätt.

Blått torgtält måste bytas. Byråkrati vs frihet?

För ett antal veckor sedan var den stora snackisen här i stan kommunens byråkratiska regler. Det hela handlar om Besir Fidan och sin kamp om att få ha ett blått tält här i kommun.

Besir Fidan är nämligen torghandlare. Vi har ett torg som ligger ganska centralt här i Västerås där olika torghandlare får sälja frukt och grönt mm. Men tydligen går det inte för sig att komma med ett blått tält här i Västerås kommun. Ordförande i tekniska nämnden Jazmin Petterson (s) hänvisar till lokala ordningsföreskrifter att det är bestämt att torgmarkiser ska vara vita eller grön/vitrandiga. Kanske har det med VSK färger att göra (grön-vita)? (Ett fotbollslag).

Jag tycker förstås att det är synd om företagare som Besir som måste köpa ett tält för varje kommun som han vill stå på torg och sälja grönsaker. Det kan inte vara lätt att behöva anpassa sin rörelse utefter alla lokala ordningsföreskrifter som kommuner har i landet. Det måste bli dyrt.. komplext och krångligt.

För mig är det bara ytterligare ett tecken på vilsenheten ökar, när design går för funktion.

För mig är det ok om allt inte ser lika ut på torget. Jag föredrar faktiskt att kunna se skillnad och lättare identifiera handlare på håll.. Och jag är trött på att vår individuella frihet minskar för varje ny förordning och regel som initieras.

Stå på dig Besir Fidan! Vi är många som står på din sida! Det här är bara ett av många tecken på att kommunen växt sig för stor och lägger sig i allt. Man undrar ju om vi alla måste snart gå klädda i vit-gröna kläder för att vi inte ska "sticka ut" för mycket. Det kanske låter befängt, men hela tiden flyttas frihetsbegränsningens kavalleri framåt, steg för steg. Makt korrumperar, mycket vill ha mer. Och folk verkar inte bry sig så länge de inte drabbar dem själva.
Det räcker nu.
En av insändarna som tar parti för Besir.
En av insändarna som tar parti för Besir.

Blått torgtält måste bytas. Ingen dispens trots protester.
Blått torgtält måste bytas. Ingen dispens trots protester.

2015-05-17

Ger det här värde till mitt liv?

Vad är viktigt i ens liv?
Är det relationer, vänner, intressen, hälsa, någon ”häftig” bil, pengar, frihet, lustuppfyllelse, hjälpa andra?
Svaret på detta är något vi måste försöka hitta inom oss själva,, duh.. Och det kan vara en nog så knepig fråga! För mig har det varit svårt att rannsaka mina prioriteringar. Jag vet fortfarande inte vad jag vill inom vissa områden av mitt liv. Bara vissa grunder känner jag mig stadig i. Och tills jag vet, kör jag vidare i samma spår.
Detta inlägg avspeglar mitt sinne för stunden, det är rätt spretigt mao. :-)

”Does this add value to my life?” är en bra fråga att ställa.
eller

"Agerar jag på grund av dumhet nu?"
En definition på dumhet som jag gillar: En ovetande tendens till självförstörelse och oförmågan att se konsekvenserna av sina handlingar och så vidare. Så fråga dig om du verkligen ser dina framtida konsekvenser av den handling du just är på väg att utföra.

Vad passiviserar oss? Är det månne Internet, vår mobil, television, kolla vår e-post ofta, skvaller? Kanske har vi massa prylar som måste skötas? Vi gör oss upptagna med att vara upptagna. För att slippa den där olustiga ”tomhetskänslan”. Det är i alla fall värt att tänka på.
När känner vi missnöje egentligen?
En ganska bra definition på egenorsakat Missnöje är: När dina kortsiktiga åtgärder inte i linje med dina långsiktiga värden.
Detta kan t.ex. uppenbara sig tydligt när t.ex. vi skaffar en pryl som inte är I linje med våra långsiktiga värden. Eller när vi går in i ett förhållande som inte vi känner inte kommer fungera långsiktigt.

missnöje generellt betyder "längtan efter en förbättrad situation", tex uppleve eller tro att du inte har uppnått allt du bör ha vid det här laget, missnöje som förmodligen gör dig olycklig. Kan du ändra dina tankar om du vill? Kan du se att du faktiskt har en väldigt bra situation också? Glöm ej att uppskatta det du har.

Ibland kan många prylar även manifestera ett pluttrigt sinne, så är det i mitt fall. Ju mer distraktioner, desto mer förvirrad blir jag. Desto sämre val göra jag. Ju mer upptagen jag blir desto mer förvirrad. Tillåt dig själv att ha “tråkigt” ibland, det är utvecklande, kreativt.

Vilka är våra sanna prioriteringar?
“Minimalism ultimately is the thing that gets us past the things, so we can focus on life’s most important things, which actually aren’t things at all.” – Joshua Fields Millburn – Less is More
Minimalism i slutändan är det som får oss att se förbi prylar, så att vi kan fokusera på livets viktigaste, som faktiskt inte är saker alls.” - Joshua Fields Millburn – Less is More
Undrar hur mycket prylar det genomsnittliga svenska hemmet har. Kan det vara i närheten av det amerikanska? Det amerikanska hushållet har i genomsnitt har 300 000 prylar i det. Källa, följande podcast:
 “You can’t change the people around you, but you can change the people around you.” – Joshua Fields Millburn
- Ganska tänkvärt.

Hur det än är blir vi väldigt påverkade av vår omgivning och de människor som vi omger oss med. Om vi inte vill bli som vår omgivning bör vi förändra något.
En annan fråga att rannsaka sig själv med: Är våra relationer baserade på bekvämlighet eller anslutning/närhet, eller är det baserade på något annat? Jag tror att det de viktiga är att vi delar på liknande principer och värderingar. Då kan vi hantera att en människa i övrigt är precis motsatsen till oss själva. Att däremot umgås med människor som står för helt andra värderingar än en själv kan göra en relation väldigt instabil. Jag har i alla fall lite problem med att respektera en människa som står för tex tvång, om än omedvetet. I det fallet gäller inte ”ignorance is a bliss”.

En annan sak jag ibland tänker på att jag har mycket enklare att respektera människor om vi håller relationer enkla och okomplicerade.  Jag tänker tex på att stämningen brukar vara mycket bättre om vi utelämnar de känsligare områden där våra principer och värderingar kommer i konflikt med varandra. Fast jag också märkt att vi ändå söker runt efter människor med liknande värderingar, för vi vill så gärna hitta dessa. Vi är trots allt sociala varelser.

Slapp taget om ”utifall att”. I prylsammanhang tex. Det fungerar i 99 procent av fallen. Visst någon sak kommer du ångra att du gjort dig av med, men det är värt det.

Vad kan vi göra? Kultivera vår passion. Söka och leta något som ligger i linje med våra värderingar.

Fråga dig själv, hur kan mitt liv bli bättre med mindre prylar? Är det något för dig? Känner du dig friare eller känner du dig begränsad av att ha mindre prylar?

Det fanns en tid då jag kände mig begränsad av ett hotellrum, då jag inte gillade att bo i dem alls. Jag saknade alla saker hemma. Jag minns att jag förr ofta sa att jag tyckte det var tråkigt att bo på hotell, för rummen var så sparsmakade, sterila och träligt ”korrekta”. Nu tycker jag tvärtom att det är skönt med avskalade hotellrum, då det istället ger möjlighet att istället fokusera på annat. På samma sätt har jag skurit bort många tidigare intressen. Skillnaden är att det gäller att förstå varför vi gör något. Om vi inte vet det så kommer allt bli som förr.
Jag har också märkt att ett intresse kan relativt lätt bytas mot något annat, hur konstigt det än må låta. Därför söker jag också intressen som är i någon mån enkla. Allt detta gör jag frivilligt och inte under tvång. Jag gillar inte tvång.. överhuvudtaget.

Don’t tell me what to do! ;-)

2015-05-16

Filosofisk tankestund med Aristoteles


Japp! Dags för dagens filosofiska tankestund (läs pladder)! :-)

Idag influeras vi av Aristoteles tankar om dygd, (grekiska ordet areté, ett fint litet ord i sig).För det är antagligen Aristoteles tankar (tillsammans med bla Platon, Cicero och diverse stoiker) som är grunden för vad ordet dygd står fö.


Yes, låt oss fördjupa oss lite i om dygderna består  av känslor eller förmågor (sinnesrörelser), eller något annat? Aristoteles menar på att dygder handlar om karaktärsinställningar, där man i någon slags vidare bemärkelse menar på att det är eftersträvansvärda karaktärsdrag. Jag tänkte inte gå speciellt djupt i ämnet, utan bara röra ämnet lite flyktigt. Helt enkelt för att jag inte behärkar området...

Vad är då en dygd kanske någon (obildad? haha) undrar? Filosofi och prat om dygder är ju ingeting som står på dagsordning nu förtiden när alla är så upptagna av att vara just upptagna. Näh, lät jag hård nu.. Okey då.

Hmm.. Vi kan ju börja med att spalta upp de fyra kardinaldygderna som ofta utgör grunderna för andra dygder:


  • Rättvisa (dikaiosyne)
  • Tapperhet (andreia)
  • Klokhet (prudentia)
  • Måttfullhet (sofrosyne)
Om du bygger din "Rättvisa" på att du tycker synd om någon med hjälp av ditt känslotillstånd då är du enligt Aristoteles ute och cyklar. Jag tolkar det mer som att Rättvisa måste vara vara uppbyggt av någon slags logik och inte känslostyrt eller influerat av våra sinnesrörelser för stunden. Är du med?

Vi ser också att Måttfullhet anses vara en av dygderna. Nog så eftertänksamt. I dagens tidevarv är det snarare All or Nothing som gäller för många. "Gör jag något så måste jag göra det fullt ut". "Det måste vara perfekt". Eller att man går "All in".. Jadå, jodå, jag slänger mig också med dessa slagdänger i min obetänksamhet. ;-)

//s57 // Även Aristoteles är alltså inne på någon form av balans mellan två ytterligheter.

"Proportionerligt är då det som är intermediärt mellan överskott och brist."
En slags medelväg.

Ok, låt oss fortsätta..Nu har vi en "känsla"/tolkning för vad som anses vara en dygd och då fortsätter vi med ett bokutdrag från: Aristoteles, Den Nikomachiska Etiken. 
Här försöker Aristoteles förklara hur han kommer fram till att dygder hör ihop med karaktären och inte sinnesrörelserna. Jag fann det intressant, lättläst, men ändå svårläst på något sätt. 


Svensk översättning från grekiska: Mårten Ringbom

//s56 //
”Med sinnesrörelserna avser jag då företeelser såsom begär, vrede, fruktan, tillförsikt, avund, glädje, kärlek, ovilja, saknad, beundran och medlidande, dvs. överhuvudtaget allt som är förenat med lust eller olust. Förmågorna är åter enligt vår mening de företeelser varigenom vi kan förnimma dessa känslor, dvs. de som gör det möjligt för oss att vredgas, plågas eller hysa medlidande. Karaktärsinställningarna är slutligen de företeelser, på vilka det beror om vårt förhållande till sinnesrörelserna är riktigt eller felaktigt, såsom i för häftigt eller alltför svagt, men förhåller oss riktigt, om våra reaktioner är måttliga. På samma sätt är det också med våra inställningar i övrigt.
Varken dygderna eller lasterna är då några sinnesrörelser, för det heter inte att vi är förträffliga eller dåliga på basen av våra känslor utan på basen av våra förtjänster och brister. Det är inte heller tack vare våra sinnesrörelser som vi beröms eller klandras (man berömmer ju inte den som är rädd eller vred, lika lite som man förebrår en person för att han överhuvudtaget vredgas, utan det är det sätt på vilket han gör det som här kommer i fråga). Däremot får vi beröm och förebråelser för våra förtjänster och brister. Dessutom blir vi arga och rädda utan att vi avser det, medan dygderna är liktydliga med ett slags föresatser eller förutsätter en föresats. Det heter ytterligare att vi blir rörda av våra känslor, medan vi däremot inte rörs av dygderna och lasterna utan är disponerade på ett visst sätt på basen av dem.
Därför är det inte heller förmågor. Ty man säger inte att vi är vare sig goda eller onda för att vi överhuvudtaget kan känna något, lika lite som vi av den anledningen beröms eller klandras. Dessutom blir vi av naturen i stånd att göra något, medan vi inte blir goda eller onda tack vare den. Men den saken har vi talat om redan tidigare.
Om varken dygderna varken är känslor eller förmågor, återstår alltså bara att de är karaktärsinställningar. Så är det då sagt vad den moraliska förträffligheten är för en företeelse.”

There you have it! Aristoteles förklaring på varför vår karaktär inte byggs av stundens sinnesrörelser, utan är något djupare. En slags rättspatos fast utan känslor. Nu återstår bara att ta reda på hur vi bygger denna karaktär, hahah. HAHAH, inte det lättaste!

Det var dagens djupdykning.. Solen lyser och nu lämnar vi dagens filosofiska tankar bakom oss. Ut och njut av naturen i måttfullhet. Don't overdoit så att säga.

Til next time!
Tjarrå! :-)

2015-05-01

Skatarjycke som impar

Måste bara dela den här hunden som skatar! Skön hund som lärt sig genom att observera andra? Lever fritt på något sätt. Jag gillade den här videon. :)